دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام تاجگردون

حوزه/ حجت‌الاسلام تاجگردون، گفت: خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران و صدور فرهنگی انقلاب اسلامی به خارج از مرز است.

حجت‌الاسلام سید مجتبی تاجگردون، مسئول دفتر بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، به بیان فعالیت‌های دفتر بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان، پرداخت و اظهارداشت: رویکرد کلی دفتر بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان مبتنی بر توحید یا همان «کلمة سواء» برگرفته از آیه‌ «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَیٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا»، می‌باشد.

وی افزود: این نگاه کلان یا به اصلاح دکترین حوزه علمیه خوزستان در خصوص ارتباط با دیگر ادیان و فرق مختلف است که می تواند حول محور "وحدت" با همه‌ی ادیان و مذاهب کار کند؛ چراکه توحید بین تمامی آن‌ها مشترک است.

حجت الاسلام تاجگردون بیان کرد: در استان خوزستان، ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خاص و منحصربه‌فردی وجود دارد؛ از این رو شعار دفتر بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان را «خوزستان دروازه‌ی ورود تشیع به ایران و دروازه‌ی صدور فرهنگی انقلاب اسلامی به خارج از مرزها» قرار دادیم.

مسئول دفتر بین الملل حوزه علمیه خوزستان، در ادامه گفت: به تشخیص معصومین(ع) تشیع از خوزستان به ایران واردشده و خوزستان تشیع را قبول و تحلیل و پردازش کرده و گوهری به نام حکومت و انقلاب اسلامی را از دل آیات و روایات معصومین و کلمات علماء سلف درآورده که دنیا تشنه‌ی آن است؛ ازاین‌رو ارجحیت دارد همان تریبونی که تشیع از طریق آن واردشده، حکومت و انقلاب اسلامی را به دیگر کشورها صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: در کلام علماء سابق مانند محقق کرکی رگه‌هایی از حکومت اسلامی وجود داشته و بسیاری از علماء مانند آخوند خراسانی قائل به این نظریه بودند؛ اما نتوانستند آن را اجرایی کنند، ولی امام خمینی(ره) چون گوهرشناسی قوی‌ بودند، کلمات و نظریه‌های علماء را منظم کرده و گوهر حکومت و انقلاب اسلامی را به منصه ظهور و اجرا درآورده و آنچه را که به علم رسیده بودند را عملی کرده و اقامه‌ی حکومت را رسماً انجام دادند.

مسئول دفتر بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به قید فرهنگی در جمله «صدور فرهنگی انقلاب به خارج از مرزها»، ابراز داشت: قید فرهنگی برای این است که ما همچون قدرت‌های استعماری و استکباری درگیر صدور اجباری یا صدور استعماری نشویم! بلکه ما فقط ارزش‌های حکومت و انقلاب اسلامی را تبیین و به خارج عرضه کنیم و کشورهای مختلف وقتی ببینند که آن ارزش‌ها قابل‌استفاده و مطابق با فطرت انسان‌ها هستند، آن ارزش‌ها را در جامعه‌ خود جاری می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به سلسله جلسات «خوزستان دروازه ورود تشییع و صدور فرهنگی انقلاب اسلامی»، بیان داشت: این سلسله جلسات به‌صورت دفتر به دفتر اجرا می‌شوند به این صورت که در دفتر اول ظرفیت‌های خوزستان به‌طور تفصیل احصاء و نظریات شخصیت‌های خوزستانی، ملی و بین‌المللی نسبت به ظرفیت‌های خوزستان شنیده می‌شود.

حجت‌الاسلام تاجگردون، اضافه کرد: در دفتر دوم جنبه‌ی علمی مسئله موردبررسی قرار می‌گیرد، به این معنی که بررسی می‌شود که «ارزش‌های انقلاب اسلامی چه چیزهایی هستند و کدام ارزش‌ها را باید صادر کنیم؟» تا خدایی نکرده درگیر حواشی تحریف‌شده انقلاب و تشیع نشویم و آنچه اسلام ناب بوده و مورد اعتقاد امامین انقلاب است را صادر کنیم. که در این مرحله ما فراخوان مقاله می‌دهیم و نظریات و مقاله‌های همه‌ی طلاب را جمع‌آوری می‌کنیم.

وی افزود: دفتر سوم با محوریت راهکارهای استفاده از ظرفیت خوزستان برای صدور فرهنگی ارزش‌هایی است که در دفتر دوم بررسی‌شده‌اند؛ یعنی در این دفتر ما بررسی می‌کنیم که باید چه قرارگاه‌هایی تشکیل شوند و از طریق چه متفکرانی می‌توانیم حکومت اسلامی را به دیگر کشورها صدور فرهنگی کنیم؛ چراکه همه می‌دانیم وقتی بخواهیم یک‌ مسأله فرهنگی را به جامعه‌ای صادر کنیم، ابتدا باید متفکرین آن جامعه با ذهن کسی که می‌خواهد ارزشی را صادر کند هماهنگ شوند و این هماهنگی جز با گفتگو حل نمی‌شود و در گفتگو هم باید در ابتدا ما بیان خود را با همه‌ی دست‌اندرکاران خود یکی کنیم  که ما در این سلسله جلسات به دنبال همین کار هستیم و در مرحله‌ی بعد با متفکران جوامع مختلف به  مذاکره و مبادله‌ی علمی می‌پردازیم.

حجت الاسلام تاجگردون در ادامه به‌ بیان‌ دیگر فعالیت‌های دفتر امور بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان پرداخت و عنوان کرد: بخش دوم کار دفتر بین‌الملل بخش اعزام و سازمان‌دهی طلاب به کشورهای دیگر مانند سوریه، عراق، لبنان و ... است که  بناشده کارگروه و یک هیئت اندیشه ورزی در مدیریت حوزه علمیه خوزستان تشکیل شود تا بتوانیم طلاب مستعد را شناسایی و سازمان‌دهی کنیم.

مسئول دفتر امور بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان، اذعان داشت: در حال حاضر ۹ نفر از طلاب را در دو گروه به کشورهای مختلف اعزام کرده و در طول اعزام ارتباط ما با طلاب اعزام‌شده برقرار بوده و ما به آن‌ها محتوا می‌دهیم تا ان شاء الله نمایندگان خوب و فاخری برای حوزه علمیه خوزستان و همچنین جمهوری اسلامی باشند.

حجت‌الاسلام تاجگردون در پایان گفت: بخش سوم کار دفتر امور بین‌الملل، بخش آموزش زبان بوده و ما در پی تأسیس مرکز زبان‌آموزی هستیم و إن‌شاءالله وقتی که زیرساخت‌ها و امکانات این مرکز مهیا شود، به صورت عمومی جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha