پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 975900
۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
مقتل مظلوم

حوزه/ مؤسسه انتشارات جمکران کتاب مقتل مظلوم را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران، کتاب «مقتل مظلوم» با تدوین و تألیف حجت الاسلام مرتضی وافی به مناسبت ایام محرم الحرام بازآرایی و منتشر شد.

مقتل در اصطلاح به کتاب هایی گفته می شود که به شرح ماجرای کربلا و مصیبت قتل امام حسین علیه السلام می پردازد.

به انگیزه زنده نگهداشتن یاد حادثه عاشورا و شهدای کربلا، از صدر اسلام تاکنون، همواره کتاب هایی به عنوان ‌ «مقتل» نوشته شده و می ‌شود.

ویژگی اثر

این کتاب با نام «مقتل مظلوم» تلفیقی از متون ۳۰ مقتل و کتاب تاریخی است که عموما تا قرن یازدهم هجری و به بیش از تالیف کتاب بحارالانوار بر می گردد. آن هم کتاب هایی که در میان اهل علم موثر و مورد استفاده بوده است.

روایت این مقتل اختصاص به سحرگاه روز عاشورا تا لحظات شهادت حضرت سیدالشهدا در (حدود ده ساعت) داشته و در این میان به همراه برخی خطابه ها به نقل پاره ای از حالات و مقتل اصحاب الحسین و بنی هاشم نیز پرداخته است.

ترجمه این مقتل به زبانی شیوا و ساده نگاشته شده تا برای کسانی که در ایام و مناسبت ها اراده توسل و عرض ارادت دارند و با متن و واژه های ادبیات عرب آشنا نیستند نیز قابل استفاده باشد.

کتاب حاضر از چاپ قبلی‌اش به دلایلی که ذکر می‌شود متمایز است. از صفحه ۱۱ تا ۱۵، پیشگفتاری درج شده است که ۱۴ بند از ۱۵ فقره آن، مربوط به ابعاد گوناگون مقتل و مقتل خوانی است. دیگر آن که تمرکز زمانی آن صرفا بر وقایع روز عاشور بوده، تنها از اولین ساعات روز عاشورا تا شهادت امام حسین علیه السلام را در بر می‌گیرد.

به لحاظ چینش مطالب، ترتیب دقیق تاریخی حوادث رعایت شده است. از آن جا که ممکن است تلفظ درست برخی نام‌های عربی برای فارسی زبانان دشوار باشد، اعراب‌گذاری دقیق در سرتاسر متن عربی دیده می‌شود.

ترجمه فارسی که به صورت زیرنویس ارائه شده است، برای خواننده فارسی زبان و فارسی خوان، این حُسن را دارد که می‌تواند سیر وقائع را به سهولت و سلاست دنبال کند. پانوشت‌های توضیحی، همگی به آخر کتاب منتقل شده‌اند و برای همه صحنه‌هایی که نقل شده‌اند، ارجاعات به منابع متعدد درج شده‌اند.

پرهیز و دوری از مواردی چون: خیال پردازی، تکیه بر آمار و ارقام عجیب و غریب در کشته های دشمن، وصف نامأنوس اهل بیت از ساختار بدنی، اغراق و زیاده روی در بیان شأن اهل بیت و …

پایان بخش کتاب، فهرستی دو صفحه‌ای از منابع و مصادری است که نوشتن این مقتل به آنها استناد شده است.

کتاب «مقتل مظلوم» می­تواند همگان از جمله هیئات مذهبی، مبلغان و مادحان اهل بیت علیهم السلام را در ترویج مقتل خوانی و نقل مستند از وقایع عاشورا یاری رساند.

برشی از کتاب

نویسنده در صفحه ۱۰۸ از کتاب خواننده را به نمونه ای از مقتل به نام «مقتل غلام ابوذر» دعوت می کند و در ادامه چنین می آورد:

«سپس جون(غلام ابوذر غفاری ) که پیرمردی سیه چرده بود، به پیش آمد. امام حسین(ع) فرمود: “به تو رخصت می دهیم[ که بازگردی]. زیرا در پی سلامت و آسایش با ما همراه شده بودی. پس به راهی که ما می رویم گرفتار مشو!” او گفت یابن رسول الله(ص)! من که در آسایش همنشین سفره شما بودم، اکنون درسختی تنهایتان بگذارم؟…»

مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران، کتاب «مقتل مظلوم» با تدوین و تألیف حجت الاسلام مرتضی وافی را در ۲۴۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۳۵۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha