چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 975906
۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲
کتاب خوانش‌ها و پایش‌های عاشورایی

حوزه/ کتاب «خوانش‌ها و پایش‌های عاشورایی» از سوی انتشارات دلیل ما منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مؤسسه انتشارات دلیل ما، کتاب «خوانش‌ها و پایش‌های عاشورایی» اثر دکتر علیرضا هزار را به مناسبت ایام محرم الحرام به رشته طبع آراسته است.

میراث معرفتی کربلا دارای ساخت های گوناگون و متشابک است. حوزه های دانشی آن میدان، آن چنان ژرف و نغزند که بی توجهی و و بی نصیبی از آن، کم مایگی معرفت و هی اندیشگی برای آدمی به بار مینشاند.

می سزد که از منظومه ی معارف و معالم مربوط به کربلا، عاشورا و سید الشهدا ۲ با عنوان مدرسه یاد کنیم؛ مدرسه کربلا. استمرار هویت تاریخی شیعه امامیه نیز وامدار همین مدرسه است. و مطالعه و تدبر در سیره حسینی و اصحاب ایشان و نیز حوادث عاشورایی هم دارای ابعاد و آموزه های تاریخی است و هم واجد ساحت های کلامی و اعتقادی است.

ساختار اثر

نویسنده کتاب را در شش گفتار به رشته تحریر درآورده است که عناوین آن بدین مضمون است:

اهداف حرکت امام حسین، گونه شناسی نامه ها و تیپ شناسی نامه نویسان، شخصیت شناسی و رفتارشناسی نصیحت کنندگان، اعتبار سنجی نظریه حج ناتمام، تحریفات عاشورا و سناریوی حق الناس

چکیده اثر

محور اصلی بحث‌های کتاب، گفت‌وگوهای عاشورایی است که برخی از مباحث آن «خوانش» و برخی «پایش» هستند.

در برخی از قسمت‌ها به بازخوانی چند بحث مشهور مانند تحلیل حرکت سیدالشهدا (ع) پرداخته شده است که جنس‌اش تاریخی کلامی است.

در گفتاری دیگر، به برخی پایش‌ها در اوصاف حجت خدا و اندیشه‌های امامتی پرداخته شده که تحریفات اصلی عاشورایی نام گرفته است. این مباحث بیشتر صبغه کلامی دارد.

در مواردی دیگر به تیپولوژی و گونه‌شناسی شخصیت اصحاب عصر امام حسین (ع) پرداخته شده که این بحث در دو گفتار تنظیم شده است. یکی کسانی که در مسیر حرکت امام از مدینه تا کربلا با امام (ع) دیدار کردند و دیگری کسانی که برای امام نامه نوشتند و ایشان را به کوفه دعوت کردند.

 این بحث‌ها بیشتر حال و هوای تاریخی و جامعه‌شناختی دارد. در چند مورد هم به دوباره‌خوانی چند گزارش تاریخی درباره امام حسین (ع) و ماجرای کربلا پرداخته شده و در اعتبارسنجی آن، نکاتی بیان شده است.

برشی از اثر

نگارنده در گفتار ششم به سناریوی حق الناس در ماجرای عاشورا پرداخته و با این سخن شایعه سازی هدفمند به شبهه ای درباره عاشورا و حرکت امام حسین جواب می دهد و در ادامه چنین می نویسد:

بازخوانی خبر حق الناس و شب عاشورا

چنان که گفتیم در میان مردمان مشهور است که امام حسین بالا در شب با روز عاشورا اعلام کردند که هر آن کس از شما که حق الناسی و دینی به گردن دارد برود و نماند. در اینجا از چند منظر این نقل را بر می رسیم و نقد و تجدید نظر می کنیم.

یکم: آیا چنین است که در حساس ترین و اضطراری ترین لحظات، آن دم که امام زمان آدمی و حجة الله، به نصرت و یاری نیاز دارد و تکلیف شیعه و ماموم، دفاع تام و تمام از او و فدا کردن جان برای اوست، پیش بیاید و اعلام یاری کند و جان خود را آماده شهادت کند، ولی امامش او را نپذیرد و پس بزند. برای اینکه بدهی مالی دارد و با اینکه هنوز سررسید دین و بدهی او نرسیده است، ولی حق جنگیدن ندارد و باید برود و بدهی خویش را پرداخت کند؟!

آیا کسی که برای تبعیت از امر رسول که (وانصر من نصره)، به محضر حجت خدا آمده است تا جان ببازد و از امامش دفاع کند، به دلیل بدهکار بودنش محکوم به بیرون شدن است؟ با آنکه می تواند کسی را برای پرداخت بدهیش ضامن کرده باشد و یا پس از مرگ و شهادتش کسی پرداخت بدهی او را بر عهده بگیرد و یا از ماترک او کسر کنند.

مؤسسه انتشارات دلیل ما، کتاب «خوانش‌ها و پایش‌های عاشورایی» اثر دکتر علیرضا هزار را با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه در ۱۳۹ صفحه به بهای ۱۸۰۰۰ تومان منتشر ساخته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات دلیل ما به قم- بلوار معلم- مجتمع ناشران - طبقه همکف - واحد ۹ مراجعه کرده، یا با تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۴۹۸۸ و ۰۲۵۳۷۷۳۳۴۱۳ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha