یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
حجت الاسلام نورموسوی

حوزه/ حجت الاسلام نورموسوی تصریح کرد: اگر کسی خالصانه بتواند در نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت کند و خدمتگزار مردم باشد، کارش ادامه راه اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید جواد نورموسوی لنگرودی طی سخنانی به مناسبت ایام شهادت امام سجاد(ع)، در حسینیه اعظم شهرستان گراش اظهار داشت: هر انسان دو تا شخصیت دارد، شخصیت حقیقی و شخصیت حقوقی ، آنچه که مهم است شخصیت حقیقی افراد است، فرماندار ، استاندار ، رئیس جمهور و ... شخصیت حقیقی‌شان مهم است نه شخصیت حقوقی.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد:  هرگاه در جامعه‌ای شخصیت حقوقی حاکم شود آن جامعه استبداد است، آن جامعه به فنا می‌رود، شخصیت امام حسین (ع) شخصیت حقیقی است، شخصیت حقیقی شخصیت الهی است، حال این که در  مقابل شخصیت حقوقی شخصیت دیکتاتوری است، خطا در آن زیاد است، کبر و غرور در شخصیت حقیقی نیست بلکه در شخصیت حقوقی است و چون ثروت دارد به خاطر ثروتش او را غرور می‌گیرد، مال و منال دارد و به خاطر آن تکبر می‌کند.

وی با بیان این که  شخصیت حقیقی افراد آنها را زنده نگه می‌دارد، ابراز داشت:  اگر شهدا زنده هستند به خاطر این است که شخصیت حقیقی داشتند، علاوه بر این انسان‌هایی که شخصیت حقیقی دارند خودشان را فدای جامعه می‌کنند که جامعه زنده باشد، حال این که شخصیت‌های حقوقی دیگران را فدا می‌کنند تا خودشان زنده باشند، این تفاوت شخصیت حقیقی و حقوقی است.

حجت‌الاسلام‌ نورموسوی ادامه داد: امام صادق (ع) می‌فرمایند پدرم خطاهای افراد را می‌نوشتند، وقتی خطا می‌کردند آنها را تنبیه نمی‌کردند بلکه تربیت می‌کردند اما ما کسی را که کوچکترین خطایی کرد بلافاصله برخورد می‌کنیم و به او مجال نمی دهیم، شاید اگر مجال می‌دادیم خودش را درست و اصلاح می‌کرد.

مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: ذات اقدس الهی در هفت جای قرآن می‌فرمایند: من به شما مهلت دادم وقتی خطا کردید تا درستش کنید، امام سجاد (ع) مهلت می‌دادند تا خودشان را اصلاح کنند، خطاها و اشتباهاتشان را می‌نوشتند و در دفتری ثبت می‌کردند، مال هر کس را با موضوع عملش می‌نوشتند، آخر ماه رمضان وقتی که عید می‌شد همه آنها را جمع می‌کرد.

حجت‌الاسلام‌ نور موسوی تاکید کرد: روز عید فطر همه را جمع می‌کردند و  می‌فرمودند: فلانی تو فلان خطا را کردی من دیدم و تنبیهت نکردم، دقت کنید تداعی روز قیامت است، تو این کار را کردی من دیدم و تنبیهت نکردم، درست است؟ همه می‌گفتند بله، همه اعتراف کردند.

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: این اقدام حضرت یک درسی به ما انسان ها می دهد آیا شده هر ماه خانواده خودمان را جمع کنیم، بنشینیم و بگوییم عزیزان من، دختر من، پسر من، تو چنین خطایی کردی و من هم نادیده گرفتم و من هم که بابای شما هستم خطا کردم، من شما را می‌بخشم شما از خدا بخواهید که من را ببخشد. این شیوه چقدر خوب است.

حجت الاسلام نورموسوی خاطر نشان کرد: وجود نازنین و مبارک امام این نبود که غلام در کنارش زندگی بکند و فقط کارهایش را انجام بدهد، به همه کارگزاران نظام اسلامی یک درس بزرگی یاد می‌دهد، آن کسی که زیر دست تو است از شخصیت حقوقی خودتان علیه آنها استفاده نکنید بلکه آنها را تربیت کنید تا برای جامعه انسان‌های سالمی و خادم باشند، به آنها آموزش بدهید،‌ به آنها چگونه زیستن را یاد بدهید.

وی تاکید کرد: این عظمت شخصیت یک انسان است که با کنیز و غلامش اینگونه همزیستی دارد. یک نکته دیگر به ما یاد می‌دهد،‌ شما به انسان‌ها با دید یک انسان نگاه کنید نه با دید یک شخصیت حقوقی که من ارباب هستم او غلام من است، ذات اقدس الهی به همه انسان‌ها با دید انسان نگاه می‌کند و نمی‌گوید تو وزیر هستی یا تو غلام هستی، امام سجاد (ع) این را دارد یاد می‌دهد. در برابر غلامان خودش تواضع می‌کند تا غلامان درس تواضع و فروتنی یاد بگیرند.

حجت الاسلام نورموسوی تصریح کرد: کسی که برای رسیدن به پست و مقام  هزینه های سنگینی می‌کند تا دیگران را زیر چتر خودش بیاورد و مطرح شود، اینها شخصیت کاذب است و به درد نمی‌خورد؛ کسی که به دنبال این چیزها برود خیلی ذلیل است، خیلی‌ها هستند که لیاقت دارند و دنبال این چیزها نمی‌روند، اما اگر کسی خالصانه بتواند در نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت کند و خدمتگزار مردم باشد، کارش ادامه راه اهل بیت(ع) است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha