سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
درخت گردو

حوزه / متاسفانه فیلم‌هایی که در ژانر دفاع مقدس تولید می‌شود چندان از کیفیت خوبی بهره نمی‌برند، اما در این میان فیلمی چون «درخت گردو» استثنایی است که توانسته ادای دینی شایسته، به جانبازان شیمیایی داشته باشد.

خبرگزاری حوزه،/ «درخت گردو» ساخته جدید محمد حسین مهدویان بالاخره روی پرده سینماها رفت. این فیلم جنگی در ژانر دفاع مقدس توانسته روایت‌گر یکی از اتفاقات تراژیک در هشت سال دفاع مقدس باشد. در این فیلم بمباران سردشت به دست بعثیان متجاوز روایت می‌شود، اما روایت این فاجعه به اندازه‌ای تاثیرگذار است که نمی‌توانید با دیدن فیلم  تحت تاثیر آن قرار نگیرید.

قصه درباره پدری که فرزندان خود را در بمباران شیمیایی سردشت از دست داده و همچنین همسرش نیز به شهادت رسیده است، البته یک فرزند وی زنده مانده، اما سالهاست از او خبری ندارد، هر چند در نهایت نیز قرار نیست که او فرزند گمشده خود را پیدا کند.

درباره مجروحان شیمیایی و تاثیرات وحشتناک آن، فیلم‌های خوبی ساخته شده‌اند. «از کرخه تا راین» یا «میم مثل مادر» از جمله این کارها هستند اما «درخت گردو» تا به امروز دردآورترین اثری است که می‌توان در این حوزه نام برد، البته شاید نشان دادن برخی سکانس‌ها مخاطب را بیازارد. به ویژه سکانسی که در آن پدر، دو فرزند خود را در حمام زیر دوش آب می‌برد، اما نکته‌ای در این میان وجود دارد. برای درک درد مجروحان شیمیایی باید تصاویری خلق شود تا مخاطب آن را با تمام وجود حس کند تا به عمق فاجعه پی ببرد.

از دیگر محسنات فیلم «درخت گردو» این است که به ما نشان می‌دهد سینمای جنگ تنها فیلم‌هایی نبوده که تا امروز شاهدش بوده‌ایم، بلکه قصه‌های بسیار زیادی وجود دارد که ما چشمان خود را به روی آنها بسته‌ایم. شخصیت‌های فیلم تازه و بکر هستند و نمونه آن را تا به حال در کارهای دیگر شاهد نبوده‌ایم. این امر از آنجا نشات می‌گیرد که کارگردان موقعیت و فضا را به خوبی درک کرده است.

درباره کارگردانی مهدویان ایراد چندانی وجود ندارد، چون از کار اولش «ایستاده در غبار» تا به امروز نشان داده پله پله سینما را در حال آموختن است؛ سینمایی که در آن تکنیک حرف اول را می‌زند. انتخاب کست بازیگری نیز از دیگر اتفاقات خوب «درخت گردو» است. به ویژه پیمان معادی که به شایستگی برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره را دریافت کرد. همچنین نقش آفرینی مهران مدیری در این فیلم تمام کارهایی که تا به امروز انجام داده بود تفاوت داشت.

در پایان باید گفت این فیلم بهتر بود در شرایط عادی، سینماها روی پرده می‌رفت، چون به طور حتم تماشاگر از آن استقبال خوبی به عمل می‌آورد، اما در شرایط موجود که کمتر کسی تمایل به سینما رفتن دارند باز هم «درخت گردو» توانسته در قیاس با دیگر فیلم‌های در حال اکران، فروش خوبی داشته باشد.

داود کنشلو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha