سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حسینی بوشهری

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بهترین اعمالی که انسان می‌تواند انجام دهد انصاف، مواسات و یاد خدا است؛ رزمایش همدلی و کمکهای مومنانه مصداق بارز مواسات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به صورت ویدئو کنفرانس در چهاردهمین دوره رزمایش همدلی و کمکهای مومنانه تحت عنوان «شمیم حسینی»، در بقعه شیخ صدوق(ره) تهران گفت: رزمایش همدلی کار بسیار ارزشمندی است؛ از روزی که ویروس کرونا در کشور پدید آمد شاهد تلاش و همت مردم خیر، مسئولین و شخصیتهای برجسته در مرتفع کردن مشکلات مردم هستیم.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص، ادامه داد: رسول خدا(ص) فرمودند: بهترین اعمالی که انسان می‌تواند انجام دهد انصاف، مواسات و یاد خدا است. امروز رزمایش همدلی و کمکهای مومنانه در راستای فرمایش و توصیه رسول اکرم(ص) به مواسات صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: بخشش و از مال گذشتن بر سه نوع است؛ انفاق، مواسات و ایثار. انفاق به این معناست که انسان زیادی مال خود را به دیگران ببخشد، اما مواسات یک مرتبه از انفاق بالاتر است. در مواسات انسان دیگران را در مال خود سهیم می‌کند و از این مراتب بالاتر مسئله انفاق است که فرد دیگری را بر خود ترجیح می‌دهد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ابراز داشت: جامعه ایرانی در دوران تقریبا دو ساله کرونا هر سه نوع بخشش را در خود به نمایش گذاشت، انفاق، مواسات و ایثار به معنای حقیقی در این دوران تحقق یافت. نیازمندانی بودند که بسته‌های غذایی خود را به همسایه نیازمندشان بخشیدند، این همان معنای ایثار است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مواسات را به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه مطرح کردند، افزود: در کشور عزیز ما ایران در دوره کرونا، به برکت اسلام، سیره نورانی اهل بیت(ع)، قرآن، انقلاب اسلامی و هدایتهای رهبر معظم انقلاب حماسه‌های بسیاری خلق شد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ابعاد گوناگون اسلام، بیان کرد: اسلام ابعاد مختلفی دارد. متاسفانه در امور مختلف همه ابعاد اسلام در نظر گرفته نمی‌شود و گاهی تنها به یک بُعد آن پرداخته می‌شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اسلام همان گونه که بعد عبادی دارد بعد عرفانی، اخلاقی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی، فردی و اجتماعی دارد. اگر کسی به یک بعد از ابعاد اسلام بپردازد و زندگی خود را بر همین اساس بنا کند اسلام را نشناخته است.

وی افزود: یکی از ابعاد مهم اسلام بعد اجتماعی است. بر اساس آموزه‌های دینی مسلمانی که در غم و شادی مسلمانان همدل و همراه نیست نباید خود را مسلمان بداند. بر این اساس رزمایش شمیم حسینی در حقیقت عمل به دستورات اجتماعی دین و نشانه مسلمانی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha