چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کد خبر: 976526
۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۰
احترام والدین

حوزه/ در قرآن کریم چهار مرتبه توحید و احترام به پدر و مادر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌است، مانند سوره مبارکه اسراء آیات بیست و سوم و بیست و چهارم که پروردگار عالم در کنار پرستش خداوند، توحید، محبت به پدر مادر و احسان به آنها را بیان کرده است.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، در ادامه سلسله گفت‌وگوهای یک زندگی موفق، با تاکید بر لزوم احترام به والدین، اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که در پیوستگی خانواده نقش بنیادین بر عهده دارد، لزوم تنظیم رابطه دو سویه بین والدین و فرزندان است.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی برای هر یک از اعضای خانواده وظایف مشترک و اختصاصی ترسیم شده است، گفت: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که متوجه شویم پایداری خانواده به ساخت جامعه سالم کمک خواهد رساند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با تاکید بر اینکه والدین نسبت به فرزندان و فرزندان نسبت به والدین دارای وظایفی متقابلی هستند، مطرح کرد: در قرآن کریم چهار مرتبه توحید و احترام به پدر و مادر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌است، مانند سوره مبارکه اسراء آیه بیست و سوم و بیست و چهارم که پروردگار عالم در کنار پرستش خداوند، توحید، محبت به پدر مادر و احسان به آنها را بیان کرده است.

وَقَضَیٰ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا(۲۳)؛  وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا(۲۴){اسرا}

وی تصریح کرد: همچنین در این آیات در کنار آن که بشر از پرستش غیر خدا منع شده است، بر نیکی به پدر و مادر تاکیده شد و بیان شده است که هرگاه یکی از والدین به سن پیری رسید، کمترین اهانتی بر آنها روا مدارید و بر  آنها پرخاش نکنید، بلکه باید با آنها کریمانه، بزرگوارانه، لطیف و سنجیده سخن گفت.

حجت الاسلام حاجیلویی با اشاره به اینکه در برخورد با والدین باید بالهای تواضع پر از مهر و محبت را در برابر آنها گسترانید، گفت: نقل است که برای والدین خود اینگونه دعا کنید که، "پروردگارا همانگونه که والدینم مرا در کوچکی تربیت کردند و پروراندن، آنها مشمول رحمت خود قرار ده".

وی با بیان اینکه در سوره مبارکه لقمان آیه چهاردهم، سپاسگزاری از پروردگار و سپاسگزاری از پدر و مادر در کنار هم قرار گرفته است، مطرح کرد: پیرامون انس با والدین همین بس که امام صادق(ع) می‌فرمایند: شخصی به خدمت پیامبر (ص) رسید و گفت برای رفتن به جهاد بسیار تمایل و اشتیاق دارم که پیامبر(ص) فرمودند، در راه خدا جهاد کن که اگر کشته شوی زنده و نزد خدا روزی خواهی خورد و اگر بمیری نیز پاداش تو با خداست و اگر برگردی نیز از گناهان بیرون می‌شوی همانند روزی که از مادر متولد شده ای.

وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَیٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِی عَامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِی وَلِوَالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ{لقمان، ۱۴}

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: زمانی که این فرد مطرح کرد که  پدر و مادر پیری دارد و آنها با او انس گرفته‌اند، پیامبر اسلام فرمودند: در محضر پدر و مادرت باش، سوگند به پروردگار عالم که یک شبانه روز انس با والدین برای تو بهتر از یک سال جهاد در راه خداست.

وی با بیان اینکه انس با پدر مادر و تکریم والدین بسیار در آموزه‌های دینی مورد تاکید قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: اهمیت نحوه برخورد و تکریم پدر و مادر به حدی است که پیامبر بزرگوار اسلام تاکید دارند که در انفاق کردن، اول باید به پدر و مادر خود انفاق کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در این روایت آمده است اگر ۵ دانه خرما یا ۵ نان داری، بهترین آنها این است که اول به مصرف پدر و مادر برسانید و در درجه دوم خود و عیال و در درجه سوم خویشاوندان و برادران و در درجه چهارم نیز همسایگان مستمند و در درجه پنجم مصرف در راه خدا.  

وی به تشریح معنای این روایت پرداخت و گفت: این موضوع یعنی آنکه علاوه بر تامین نیازهای روحی و عاطفی، فرزندان باید رفع نیاز مالی نیز به والدین خود کمک کنند.

گر صفایی به جهان هست از صفای پدراست
خوشتر از نغمه داود صدای پدر است

گفتم ای دوست در این دهر چه بوسیدنیست
گفت، زیر قدم مادر و پای پدر است

اهل علم و ادب از دست پدر می‌بوسند
ضامن عزت فرزند دعای پدر است

گو، به بیگانه که در خانه قلبم منشین
چونکه اینجا حرم مادر و جای پدر است

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha