سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
قبر

حوزه/ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا یکی از موضوعاتی که کمتر به آن پرداخته شده را وظیفه فرزندان نسبت به پدر و مادر پس از مرگ آنها عنوان کرد و گفت: از دست دادن والدین تلخ و جانکاه است، اما با این اتفاق تلخ، وظیفه فرزندان نسبت به والدین به پایان نمی‌رسد، بلکه این وظیفه پیوسته و مستمر خواهد بود.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، در ادامه سلسله گفت‌وگوهای «زندگی موفق»، با اشاره به لزوم تنظیم رابطه فرزندان با پدر و مادر، به جایگاه رضایت والدین و وظیفه فرزندان پس از مرگ آنها پرداخت و اظهار داشت: در روایتی از پیامبر اسلام(ص) این طور نقل است که رضایت و خوشنودی الهی، در گرو رضایت و خوشنودی پدر و مادر و خشم خدا نیز به خشم والدین بستگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر کسی می‌خواهد تا خدا از او راضی باشد، باید در گام اول رضایت پدر و مادر را به دست بیاورد، گفت: البته اهمیت این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و در روایت دیگر از حضرت محمد(ص) می‌خوانیم کسی که به پدر و مادرش نیکی می‌کند، وارد آتش دوزخ نخواهد شد، این یعنی عاقبت به خیری و فرجام نیکو در گرو رضایت و خوشنودی پدر و مادر است.

حجت الاسلام حاجیلوئی یکی از موضوعاتی که کمتر به آن پرداخته شده را وظیفه فرزندان نسبت به پدر و مادر پس از مرگ آنها عنوان کرد و یادآور شد: از دست دادن والدین تلخ و جانکاه است، اما با این اتفاق تلخ، وظیفه فرزندان نسبت به والدین به پایان نمی‌رسد، بلکه این وظیفه پیوسته و مستمر خواهد بود.

وی فراموش نکردن پدر و مادر پس از مرگ را از دیگر وظایف فرزندان برشمرد و گفت: در روایتی از امیرالمومنین(ع)، نقل شده است که "به زیارت مردگان خود بروید، چرا که آنها از دیدار شما خوشحال می‌شوند و برای آنها دعا کنید. "

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا افزود: در قسمت دیگری نیز این طور حضرت می‌فرمایند که هر کدام از شما زمانی که بر سر مزار پدر و مادرش حضور پیدا می‌کند، پس از دعا برای آنها، از خداوند نیز حاجت بخواهد، به معنای دیگر بعد از فوت پدر و مادر، انسان باید هم والدینش را زیارت کند و هم برای آنها دعا کند.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت این موضوع در آنجاست که حتی فرزندان حاجات خود را می‌توانند در نزد قبر والدینشان درخواست کنند، خاطر نشان کرد: تا زمانی که پدر و مادر در قید حیات هستند، فرزندان باید قدر آنها را بدانند و آنها را آزرده نکنند و این روش و رفتاری است که باید پس از مرگ نیز ادامه دار باشد.

 تا که بودیم، نبودیم کسی         کشت ما را غم بی همنفسی 
تا که رفتیم همه یار شدند          خفته ایم همه بیدار شدند
قدر آیینه بدانید که هست         نه در آن وقت که افتاد و شکست

حجت الاسلام حاجیلوئی با اشاره به اینکه حتی ممکن است فرزندان پس از مرگ پدر و مادرشان نیز دچار عاق والدین شوند، مطرح کرد: روایتی خاص و کمتر شنیده شده‌ از امام باقر(ع) بیان شده است که "همانا شخصی نسبت به پدر و مادر خود در زمان حیات نیکوکار بود اما پس از مرگ والدین، نسبت به پرداخت بدهی و قرض والدین به دیگران و طلب آمرزش برای پدر و مادر حساس نبود و لذا خداوند او را عاق و نافرمان از والدین می نویسد.

وی تصریح کرد: در برابر چنین فرزندی نیز حضرت شخص دیگری را معرفی می‌کنند که با وجود آنکه در زمان حیات پدر و مادر عاق آنها بوده و نسبت به آنها نیکی نمی‌کرده، اما پس از مرگ والدینش، اقدام به پرداخت بدهی آنها کرده و نسبت به طلب آمرزش بسیار حساس بوده است که در نهایت خداوند نام این فرزند را از نیکوکاران خواهد نوشت.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به روایت بالا از امام باقر(ع) یادآور شد: پس از مرگ پدر و مادر انسان وظیفه دارد هم آنها را زیارت کند و هم در کنار قبر آنها دعا کند و ضمن آنکه بدهی و قرض آنها را بپردازد و برای والدین خود طلب استغفار و آمرزش داشته باشد.

مرا فرمود استادی خردمند    که روحش در جنان پیوست خرسند
 رسد روزی اگر مادر بمیرد   ملک هم جای مادر را نگیرد

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha