پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 981297
۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۳
احترام به والدین

حوزه/ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا گفت: ملاک ارزش گذاری افراد در نظر پیامبر(ص)، میزان نیکی افراد به پدر و مادر و خدمت به آنها بود.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، در ادامه سلسله گفت‌وگوهای «زندگی موفق»، با اشاره به نگاه قرآن به جایگاه پدر و مادر و ضرورت انس و محبت و انفاق به والدین، اظهار داشت: از وظایف فرزندان نسبت به والدین، نیکی و مدارا با آنها است.

وی افزود: از امام باقر(ع) نقل شده است که هر کس چهار ویژگی داشته باشد، خداوند او را در بالاترین مرتبه بهشت و عالی‌ترین مرتبه شرف جایی می‌دهد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در تشریح این چهار ویژگی، گروه اول را کسانی عنوان کرد که به یتیمی پناه می‌دهند و گفت: افرادی که نسبت به یتیمان با محبت برخورد می‌کنند و همانند پدر و مادری مهربان با او رفتار می‌کنند از جایگاه بالایی در نزد پروردگار برخوردارند.

وی با بیان اینکه دومین گروه، افرادی هستند که به فرد ناتوان رحم کنند و در امور به او یاری برسانند، مطرح کرد: گروه سوم کسانی هستند که به حقوق خدمت کار خود تجاوز نمی‌کنند و بر آنچه به او تکلیف می‌کنند یاری می‌رسانند و او را در کاری که در توانش نیست، به کار نخواهند گرفت.

حجت الاسلام حاجیلویی با اشاره به گروه چهارم که مورد بحث این جلسه است، یادآور شد: کسی که به پدر و مادر خود انفاق کند و  ضمن مدارا و نیکی، بر رفع مشکلات آنها همت کند، جز گروه چهارمی است که در نزد امام باقر(ع) بالاترین مرتبه بهشت را از آن خود کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است به دلیل جایگاه سنی و شخصیت پدر و مادر، نتوانند در برابر فرزندان اعلام نیاز کنند، گفت: این وظیفه فرزندان است که در برطرف کردن نیازهای آنها بکوشند، موضوعی که در اسلام بارها به آن تاکید شده است.  

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: اهمیت این موضوع در حدی است که امام صادق(ع) در گفت‌وگویی با جابر به او می‌فرمایند: "به خدا قسم شیعه ما نیست مگر کسی که از خدا بپرهیزد و فرمانبردار باشد و نسبت به پدر و مادر خود نیکی داشته باشد و به آنها مهر بورزد.

وی، یادآور شد: ملاک ارزش گذاری افراد در نظر پیامبر(ص)، میزان نیکی افراد به پدر و مادر و خدمت به آنها است.

فـــریضه است ز حق بــر تو احتــرام پدر ********* پس از خــــــدا و پیمبــــــر بوَد مقـــــــــام پدر

گـرچه حــــرمت مـــادر نگاه باید داشت ********* به‌حـــــکم شـــــــرع بوَد واجب احتـــــــرام پدر

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha