سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
شاهین شهر

حوزه/ طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن نرجس خاتون(س) شاهین شهر، از پایان نامه خود با عنوان «مستندات قرآنی قدرت الهی در دعای جوشن کبیر »دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، اعظم طغیانی دولت آبادی،  طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن نرجس خاتون(س) شاهین شهر، پیش از ظهر امروز از پایان نامه خود با عنوان «مستندات قرآنی قدرت الهی در دعای جوشن کبیر» با راهنمایی دکتر زمانی و داوری حجت الاسلام حمید الهی دوست دفاع کرد.     

طفیانی در دفاع از پایان نامه خود گفت: با توجه به این که دعای جوشن کبیر دعایی است که بین شیعیان از معروفیت خاصی برخوردار است و در آن اسماء حسنی و صفات بسیاری در فرازهای آن به خداوند نسبت داده شده، ضروری است که این اسماء و صفات به قرآن کریم عرضه گردد تا آن صفات با آیات قرآن مستند گردیده و باعث اعتباربخشی دعا شود.

وی ادامه داد: از جمله این اسماء و صفات، قدرت الهی است؛ قدرت به معنای فاعلی که کار خود را با اراده و اختیار و از روی علم انجام دهد. گستره قدرت الهی، عام و مطلق و نامحدود است. صفت قدرت الهی در آیات متعدد قرآن و در فرازهایی از دعای جوشن کبیر به کار رفته است. با توجه به آن که در این زمینه، تحقیق مستقلی انجام نشده است، تلاش شده علاوه بر مستندات قرآنی قدرت الهی در دعای جوشن کبیر، فرازهای مرتبط با قدرت الهی در دعای جوشن کبیر و واژگان، مانند: قادر، قدیر، مقتدر و قوی و فرازهای مربوط، توضیح و تبیین گردد و با عرضه این فرازها به قرآن کریم، آیات ناظر، استخراج و مورد بررسی قرار گیرد.

طغیانی اظهار کرد: یافته­ های موجود در این تحقیق نشان می ­دهد که در بیشتر موارد فرازهای دارای صفت «قدرت» در دعای جوشن کبیر از میان نسبت ­های چهارگانه (منطقی، تساوی، تباین، عموم و خصوص مطلق و عموم و خصوص من­وجه) با فرازهای مذکور در قرآن ارتباط برقرار است.

وی گفت: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی پس از استخراج فراز­های مرتبط با قدرت از نگاه لغت و شرح مفسرین به دنبال مستندسازی صفات مختلف مربوط به قدرت که در دعای جوشن کبیر طرح شده از طریق آیات قرآنی بوده است تا با کشف این ارتباط، به متقن بودن این دعا توسط قرآن کریم برسد.  

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha