جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تربیت فرزند

حوزه/ ابراهیمی گفت: مسئولیّت والدین به مسائل مادّی از قبیل تهیّه مسکن و پوشاک و خوراک فرزندان خلاصه نمی‌شود، بلکه پرورش‌های روحانی و معنوی فرزندان نیز به عهده پدر و مادر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، از ارومیه، فاطمه ابراهیمی امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان این که والدین، بر حسب نظام طبیعت، عامل مؤثّرِ به فعلیّت رسیدن قوّه‌ها و استعدادها در نطفه، جنین و وجود طفل هستند، اظهار داشت: در به فعلیت رسیدن استعدادهای فرزندان نقش مادر به مراتب مهم‌تر از  پدر است، چرا که وی ماه‌ها طفل را در رحم با شیره جانش و بعد از تولّد، مدت ها از مجرای سینه‌اش که کانون عواطف پاک و جایگاه قلب پرمهر اوست، پرورش می‌دهد و از آن پس نیز همواره هستی خود را برای فرزند دلبند خود می‌خواهد و در تمام این مدّت، هم مادر و هم فرزند به سرپرستی پدر زندگی می‌کنند و وی وظیفه دارد نیازمندی‌های مادّی خانواده را از نظر لباس، خوراک و مسکن فراهم سازد.

وی ادامه داد: پدر و مادر وظیفه دارند با رعایت قوانین بهداشتی، جسم و محیط زندگی خود را سالم نگاه دارند، در غیر این صورت، طفل با خطر روبه‌ رو می‌شود و انسان پس از گذشت سال‌ها زندگی متوجّه می‌شود که پدر و مادر شدن تنها یک جنبه فیزیکی  نیست و فرزند فقط وارث جسمی‌ و مالی والدین نمی باشد بلکه وارث تمام کردارها و رفتارهای نیک و بد پدر و مادر، خُلق و خو و روش تربیتی آنها هم است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد:  مسئولیّت والدین به مسائل مادّی از قبیل تهیّه مسکن و پوشاک و خوراک فرزندان خلاصه نمی‌شود، بلکه پرورش‌های روحانی و معنوی فرزندان نیز به عهده پدر و مادر است و  در اسلام تربیت و پرورش روحی فرزندان از تأمین حوائج جسمانی آنان مهم‌تر و ارزنده‌تر است و لازم می باشد والدین از همان روزهای نخستین آنها را با صفات فضیلت انسان آشنا کنند و استعدادهای خدادادیشان را شکوفا سازند.

وی با بیان این که اطفال آنچه را می بینند و می شنوند در روح و جان آن ها تأثیر عمیق دارد، گفت: پدر و مادر باید نهایت دقّت را مبذول دارند که مبادا ذهن فرزندشان از دیدنی‌های مسموم و مخرّب پر شود که یک منظره منحرف ‌کننده کافی است که تا آخر عمر طفل را از راه خدا و صراط مستقیم دور سازد.

ابراهیمی  ادامه داد: دستورات دین در حوزه ارتباط با فرزندان در سورة لقمان و در قالب نصیحت حضرت لقمان به فرزندش و در سوره  مریم به حضرت اسماعیل ارایه شده است.

وی در پایان عدم شرک به خدا،  بر پا داشتن نماز و دادن زکات، عمل نیک انجام دادن و از منکر روی گرداندن، صبوری کردن بر مصائب، عدم تحقیر مردم، دوری از تکبّر و خودپسندی، اعتدال در رفتار را از مهم ترین توصیه های قرآن برای فرزندان عنوان کرد.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha