شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جت الاسلام ابوالفضل خردمند با حضور در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان

کارشناس دینی در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان گفت: اشک بر اباعبدالله الحسین(علیه السلام) از شروط پذیرش توبه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام ابوالفضل خردمند، روز دوشنبه در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان به تبیین جایگاه امام حسین(علیه السلام) از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: در قرآن کریم بیش از صد آیه در مورد امام حسین(علیه السلام) وجود دارد و اولین آیه، آیه ۳۷ سوره بقره" فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ؛ پس آدم از خدای خود کلماتی آموخت و خداوند توبه او را پذیرفت، زیرا خدا بسیار توبه‌پذیر و مهربان است." در مورد توبه حضرت آدم(ع) می باشد.

وی با بیان نظر مرحوم علامه طباطبائی در مورد کلمه «تواب»، گفت: در این آیه مبارکه «تواب» در کنار کلمه «رحیم» آمده است و یعنی در هر توبه ای، دو مرحله وجود دارد؛ یکی  از ناحیه بنده و دیگری از ناحیه خداست.

مبلغ دینی افزود: نسبت دادن توبه به خداوند به معنای اینکه شخص گناهکار با خطای خود از رحمت خداوند دور شده است و نسبت دادن توبه به آدم یعنی انسان از خطایش برگردد.

خردمند افزود: برای پذیرش توبه، به حضرت آدم( علیه السلام) کلماتی یاد داده شد از جمله سه راهکار که عبارتند از اعتراف به گناه و دعا کردن، بردن نام امام حسین(علیه السلام) و ریختن اشک برای آن حضرت و در نهایت با توجه به آیات  ۱۳۳ و ۱۳۴ سوره آل عمران تقوا و انفاق در راه خدا و فرو بردن خشم و بخشش و نیکی به دیگران عامل مغفرت و پذیرش توبه می باشد.

وی در پایان با اشاره به لزوم درس گرفتن از عاشورا،  به پاسخگوی شبهات در مورد قیام ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha