سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 976982
۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
تفسیر المیزان

حوزه/ طلبه سطه سه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا سلام الله علیها خوراسگان از پایان نامه خود با موضوع: «بررسی تحلیلی جایگاه تاریخ در تفسیر المیزان» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، طاهره سعیدیان، طلبه سطه سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا سلام الله علیها خوراسگان از پایان نامه خود با موضوع «بررسی تحلیلی جایگاه تاریخ در تفسیر المیزان» با راهنمایی حجت الاسلام حمید الهی دوست و داوری حجت الاسلام مسترحمی دفاع کرد.

وی در دفاع از پایان نامه خود گفت: در  یکی از موضوعات مهم در قرآن توجه به تاریخ و سرگذشت گذشتگان است. چرا که آشنایی با سرگذشت و تاریخ امت‌های پیشین و مطالعه آن و بررسی علل ظهور و سقوط تمدن آنان، یکی از منابع معرفتی و عبرت پذیری است که با شناخت آن،انسان می‌تواند راه پیشرفت و سعادت را طی کند.

وی ادامه داد: این پژوهش بعد از بیان کلیات در فصل دوم به تحلیل و تبیین فلسفه تاریخ و نقش سنت‌های الهی در حرکت تاریخ از منظر علامه طباطبایی در المیزان پرداخته و در فصل سوم منابع و روش‌های تفسیری ایشان را طی دو گفتار بررسی می‌کند و در فصل چهارم نوآوری‌ها و سبک نگارش این مفسر بزرگ را در دو گفتار با عنوان تفسیر آیات تاریخی و نقد و تحلیل آیات تاریخی مورد کاوش قرار داده است.

سعیدیان گفت: المیزان را می‌توان یکی از آثار مهم در زمینه‌ی تاریخ و فلسفه آن به شمار آورد. علامه در این اثر گران‌قدر با تیزبینی و دقت نظر به گزینش اخبار و روایات پرداخته و با تأکید بر آموزه‌های وحیانی قرآنی، بسیاری از مسائل پیرامون تاریخ و قصص قرآنی را تبیین و ارزیابی کرده است. روش تحقیق کتابخانه‌ای و اسنادی است که با شیوه توصیفی، تحلیلی و تفسیری بر محور المیزان و منابع برجسته اسلامی انجام‌گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha