جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آقایی زاده

حوزه/ مدیر امور اساتید حوزه علمیه خراسان با اشاره به آموزش مجازی، اظهار کرد: شیوه های تدریس در حوزه های علمیه نیاز به تحول و توسعه در مدل های آموزشی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام آقایی زاده در اولین نشست از سلسله نشست های شورای اساتید مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) توس با موضوع «بررسی فعالیت های آموزشی در سال تحصیلی جدید» که در محل سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی لازم است فعلا تا اطلاع ثانوی آموزش به صورت غیر حضوری صورت پذیرد، این امر جدیت بیشتر اساتید در پیگیری های آموزشی را می طلبد و اساتید می بایست به دنبال راهکارهای جدیدی جهت تعمیق و کیفیت افزایی آموزش مجازی باشند تا از آسیب های احتمالی این نوع آموزش بکاهند.

وی در ادامه پیشنهاد داد که کادر مدارس و اساتید آموزش معکوس را به عنوان یک روش جدی و موثر که قابلیت بالایی در فراگیری طلاب دارد مد نظر قرار دهند.

مدیر امور اساتید حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بخش زیادی از دروس مقطع عمومی حوزه توسط اساتید شاخص تدریس شده و صوت دروس مذکور موجود است، افزود: اساتید در سال تحصیلی جدید باید بیشترین اهتمام خود را بر نظارت و ارزیابی علمی از طلاب و پیگیری مباحثات و رفع اشکالات آنها داشته باشند، زیرا این پیگیری ها در تربیت و رشد علمی طلاب بسیار اثرگذار است.

حجت الاسلام آقایی زاده ادامه داد: نباید به ارزیابی و امتحانات صرفا برای تشخیص وضعیت علمی طلاب نگریسته شود بلکه ارزیابی مکمل آموزش محسوب شده و جزئی از تدریس اساتید و فراگیری دانش توسط طلاب می باشد. اساتید با برگزاری امتحانات مستمر و پرسش و پاسخ های روزانه می‌توانند وضعیت علمی طلبه را ارتقاء دهند، زیرا صرف تدریس بدون ارزیابی مستمر و متعدد نمی تواند طلبه را در علوم تخصصی، مبرّز کند.

وی ادامه داد: شیوه های تدریس در حوزه های علمیه نیاز به تحول و توسعه در مدل های آموزشی دارد چراکه رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در نخستین توصیۀ بسیار مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، افق فراروی فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشور را تبیین نموده و با فراخوان قاطع و جدی برای شتاب دهی این حرکت، از آحاد جوانان خواسته‌اند که با احساس مسئولیت بیشتر، این مسیر علمی را مجاهدانه در پیش گیرند.

حجت الاسلام آقایی زاده گفت: بنابراین در چنین شرایطی، نقش حیاتی حوزه علمیه به‌عنوان قاعدۀ نظام اسلامی و عقبۀ تئوریک آن در نیل به این آرمان مقدّس، بسیار موثّر و انکارناپذیر است؛ آرمانی که تحقّق آن تنها از رهگذر برنامه‌ریزی جامع و همسو با سیاست‌های ابلاغی رهبر معظّم انقلاب اسلامی در حوزه‌های علم و پژوهش و اسناد بالادستی و ابلاغ مدیر عالی حوزه علمیه خراسان در تبیین و تحقق سند چشم‌انداز حوزۀ علمیه خراسان در افق ۱۴۱۷ امکان‌پذیر است.

مدیر امور اساتید حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین ارکان تحقق گام دوم انقلاب، تحول در حوزه‌های علمیه می‌باشد، افزود: این مهم با تحول در بخش اساتید حوزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأثیرگذار حوزوی، می‌تواند سرعت بیشتری یابد و اگر این تحول به خوبی صورت نگیرد، تربیت طلاب تمدن ساز در بیانیه گام دوم انقلاب محقق نخواهد شد.

لازم به ذکر است، در این نشست حجت الاسلام آقایی زاده به سؤالات اساتید پیرامون نحوه فعالیت های آموزشی در سال تحصیلی جدید نیز پاسخ داد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha