پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نجیب میقاتی نخست وزیر مأمور به تشکیل دولت لبنان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

لبنان از بن بست خارج شد

«میشل عون» رئیس‌ جمهور لبنان پس از دیدار با «نجیب میقاتی» مأمور تشکیل کابینه این کشور در بیروت و با حضور «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور فرمان تشکیل دولت جدید را امضا کرد. نجیب میقاتی در این دیدار فهرستی متشکل از ۲۴ وزیر را تقدیم میشل عون کرد و رئیس جمهور لبنان نیز اعضای کابینه دولت هفتاد و هفتم این کشور را تایید کرد. میقاتی در سخنانی پس از اعلام تشکیل دولت تاکید کرد: ما در شرایط استثنایی و سختی قرار داریم و باید با یکدیگر همبستگی داشته باشیم. تیم ما متشکل از متخصصان است و با جدیت تمام کار خواهیم کرد. همچنین بر برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر تاکید داریم. او افزود: ما طرفدار کل ملت هستیم و به عنوان جناحی خاص طبقه‌بندی نشده‌ایم و به سند توافق ملی پایبند خواهیم بود. امیدوارم بتوانیم از فروپاشی لبنان جلوگیری کنیم. نخست وزیر لبنان تصریح کرد: دولت به نفع لبنان کار خواهد کرد و ما به خاطر کشورمان با همه به جز اسرائیل تعامل می‌کنیمفهرست اسامی کابینه جدید لبنان :اسامی وزرا و معاونان دولت میقاتی بدین شرح است: «سعاده الشامی» معاون نخست ‌وزیر، «بسام مولوی» وزیر کشور، «یوسف خلیل» وزیر دارایی، «عبدالله ابو حبیب» وزیر امور خارجه، «ولید فیاض» وزیر نیرو، «جونی قرم» وزیر ارتباطات، «عباس حلبی» وزیر علوم، «هنری خوری» وزیر دادگستری، «موریس سلیم» وزیر دفاع، «علی حمیه» وزیر حمل و نقل، «فراس الابیض» وزیر بهداشت، «هکتور حجار» وزیر امور اجتماعی، «ناصر یاسین» وزیر محیط زیست، «مصطفی بیرم» وزیر کار، «امین سلام» وزیر اقتصاد و تجارت، «ولید نصار» وزیر گردشگری، «عباس الحاج حسن» وزیر کشاورزی، «محمد مرتضی» وزیر فرهنگ، «جرج دباکیان» وزیر صنعت، «نجلا ریاشی» وزیر توسعه اداری دولت، «جرج قرداحی» وزیر اطلاعات، «عصام شرف الدین» وزیر رسیدگی به امور آوارگان و «جرج کلاس» وزیر ورزش و جوانان. میشل عون نیز پیش از این اعلام کرده بود: انتخابات پارلمانی درست به موقع در بهار سال ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد و ما اطمینان داریم که انتخابات در فضای آزادی و یکپارچگی برگزار می‌شود زیرا زندگی دموکراتیک مستلزم تجدید قوه مقننه و مجریه است. پس از انفجار بندر بیروت در مرداد سال گذشته و استعفای حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، سعد الحریری نخست وزیر مکلف شد، اما الحریری و میشل عون به دلیل اختلافات فراوان نتوانستند برای تشکیل دولت به توافق برسند و این امر موانعی را در روند تشکیل یک دولت کارآمد ایجاد کرد. در عین حال دخالت‌های برخی از کشورها نظیر عربستان، آمریکا و فرانسه نیز مانع بزرگی برای حل بحران سیاسی و اقتصادی در لبنان شد و سعد الحریری بعد از اتلاف وقتی طولانی از سمت خود استعفا کرد. بعد از استعفای سعد الحریری، نجیب میقاتی جایگزین او شد. نخست وزیر مکلف لبنان از همان فردای نخست وزیری گفتگوهای خود را با فراکسیون‌های اصلی حاضر در پارلمان لبنان آغاز کرد به امید اینکه بتواند با تشکیل دولت جدید به بن بست سیاسی کشورش پایان دهد.

منبع:خبرنگاران جوان

فرانسه نام آمریکا را از لیست کشورهای امن خارج کرد

فرانسه اعلام کرد در پی افزایش شیوع گونه دلتای کرونا در آمریکا و بنابر هشدار اتحادیه اروپا نام این کشور را از لیست کشورهای امن نسبت به ویروس کووید-۱۹ خارج کرده است. در این اقدام فرانسه اسم آمریکا و اراضی اشغالی فلسطین را در لیست کشورهای نارنجی قرار داد که در این صورت سفر غیرضروری به فرانسه را برای توریست‌های واکسینه نشده ممنوع می‌کند. طبق قوانین فرانسه مسافران واکسینه نشده از آمریکا و اراضی اشغالی به شرط آنکه دلیل قابل توجهی برای سفر داشته باشند همچنان مجاز خواهند بود به فرانسه وارد شوند، اما قبل از سفر باید آزمایش منفی کووید-۱۹ داشته باشند و پس از ورود باید به مدت هفت روز در قرنطینه بمانند. فرانسه خارج کردن آمریکا را از لیست کشورهای امن بعد از آن انجام داد که چند کشور اروپایی دیگر این محدودیت را برای مسافران آمریکایی اعمال کردند. در اوایل هفته گذشته نیز اسپانیا سیاست ورود خود را برای شهروندان آمریکایی تغییر داد و آن‌ها را ملزم به داشتن گواهی واکسیناسیون دوگانه کرد. ایتالیا هم هفته گذشته از همه توریست‌ها از جمله مسافران آمریکایی خواست تا مدارکی از تست پی سی آر یا آزمایش آنتی ژن-کووید به همراه داشته باشند که طی ۷۲ ساعت قبل از سفر گرفته شده است، چه واکسینه شده یا نشده باشند.

منبع:خبرنگاران جوان

ایران پاسخ  گزافه گویی اسرائیل را داد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به گزافه گویی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در توئیتی نوشت: رژیم قانون‌شکن اسرائیل، با داشتن بمب‌های غیرقانونی اتمی و خودداری از پیوستن به ان. پی. تی، بار دیگر ایران را که عضو ان. پی. تی است و بازرسی شده‌ترین برنامه هسته‌ای جهان را دارد، تهدید می‌کند. وی افزود: این عزیزدردانه غرب، به باج‌خواهی عادت دارد، اما جهان به ماهیت ثبات‌زدای آن پی برده است. خطیب زاده تصریح کرد: ایران حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌دارد. گفتنی است؛ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به تکرار اتهام‌زنی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت. «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که به مسکو سفر کرده، ایران را به تلاش برای ساخت سلاح اتمی متهم کرد. وی امروز (جمعه) در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک»، ادعا کرد: «ایران در آستانه دستیابی به سلاح اتمی است و باید بداند که این امر [از سوی اسرائیل]بی‌پاسخ نخواهد ماند».وی روز گذشته در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز مدعی شده بود: «ما اجازه نخواهیم داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد یا حتی در آستانه دستیابی به آن قرار گیرد. ایران می‌گوید که می‌خواهد اسرائیل را از بین ببرد و ما اجازه نمی‌دهیم که از این خط عبور کند»

منبع:خبرنگاران جوان

سازمان ملل زنگ هشدار قحطی در افغانستان را به صدا درآورد

برنامه توسعه ملل متحد نیز پیش بینی کرده که در صورت برطرف نشدن بحران جاری در افغانستان، ممکن است حدود ۹۷ درصد از جمعیت این کشور زیر خطر فقر قرار گیرند. «دبورا لیونز» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان به نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت گفت: برای جلوگیری از خرابی کامل اقتصاد و نظم اجتماعی افغانستان، این پول باید به این کشور فرستاده، ولی در در عین حال تضمین شود که مورد استفاده نادرست طالبان قرار نگیرد. وی تاکید کرد که افغانستان با این خطر مواجه است که چند نسل به عقب برگردد. لیونز همچنین گفت: باید به اقتصاد افغانستان امکان داد تا چند ماه دیگر نفس بکشد و این فرصت را در اختیار طالبان قرار داد تا انعطاف پذیری و اراده واقعی اش را برای انجام کارهای متفاوت به ویژه در مورد حقوق بشر، جنسیت و مبارزه با تروریسم نشان دهد. آمریکا پس از به قدرت رسیدن طالبان، تقریبا ۹ میلیارد دلار از دارایی های خارجی دولت افغانستان را مسدود کرد. واشنگتن و متحدانش در حالی که دولت طالبان را به رسمیت نشناخته اند، از آزاد کردن این وجوهات مالی خودداری کرده اند. وزارت خزانه داری آمریکا تاکید دارد که تحریم های طالبان را کاهش نمی دهد. صندوق بین المللی پول نیز پس از سقوط دولت افغانستان، از دسترسی طالبان به حدود ۴۴۰ میلیون دلار جلوگیری کرده است. طالبان روز چهارشنبه پس از چند روز تاخیر که گفته می شد به علت اختلافات داخلی و ادامه جنگ در پنجشیر بود، اعضای کابینه موقت افغانستان را اعلام کرد. با اعلام کابینه موقت طالبان، برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان کابینه طالبان را تک قومی، تک جنسیتی و انحصاری دانستند.  در پی اعلام تشکیل کابینه طالبان و اعطای چندین پست عالی به شخصیت‌هایی که در نبرد ۲۰ ساله علیه ائتلاف تحت رهبری آمریکا فعالیت داشتند، واشنگتن "نگرانی" خود را در مورد این دولت ابراز کرد.

منبع:ایرنا

طالبان مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان را لغو کرد

"اینام‌الله سمنگانی" یکی از اعضای ارشد کمیسیون فرهنگی طالبان در صفحه توییتری خود بدون اشاره به تاریخ بعدی این رویداد گفت: مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان چند روز قبل لغو شد. به دلیل آنکه ما نمی‌خواستیم مردم را بیش از این سردرگم کنیم، رهبری طالبان بخشی از کابینه را معرفی کرد و کابینه هم اکنون کار خود را آغاز کرده است.این مقام کمیته فرهنگی طالبان در توئیتش نوشته است: برگزاری مراسم تحلیف کابینه دولت جدید افغانستان چند روز پیش لغو شده بود. رهبری امارت اسلامی برای اینکه مردم از این بیشتر در سردرگمی نمانند برخی از کابینه را اعلام نمود و کابینه کار خود را آغاز هم کرده است. شایعاتی که گویا فردا ۱۱ سپتامبر مراسم تحلیف برگزار می‌شود، واقعیت نداردوی از دادن اطلاعات بیشتر درباره این مساله که قرار بود مراسم تحلیف ۱۱ سپتامبر برگزار شود، امتناع کرد و آن را شایعه خواند. پیشتر چند رسانه منطقه‌ای و خارجی گزارش کرده بودند که طالبان قصد دارد تا مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان را ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار کند و برای این منظور از روسیه، ایران، چین، قطر و پاکستان برای حضور در این مراسم دعوت کرده بود. دیمیری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز امروز اعلام کرد که مسکو به هیچ ترتیب در این مراسم شرکت نمی‌کند.

منبع:ایسنا

فرونشست زمین به وضعیت هشدار رسید

فرونشست زمین که از آن به ‌عنوان «زلزله خاموش» نیز یاد می‌شود تقریبا تمام دشت‌های کشور که آب شیرین زیرزمینی دارند را در معرض خطر جدی قرار داده است. مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها ضمن هشدار نسبت به نرخ بالا و خطرات ناشی از فرونشست زمین در کشور تاکید کرد: فرونشست زمین در ردیف مخاطرات جدی کشور در برنامه هفتم توسعه در دستور کار سازمان مدیریت بحران قرار گیرد. نشست زمین پدیده بسیار خطرناکی است که ۲۹ استان کشور را درگیر کرده است و به‌ عنوان آخرین و غیرقابل بازگشت‌ترین مرحله از فرآیند بیابان‌زایی شناخته می‌شود. این پدیده شامل فروریزش یا نشست رو به پایین سطح زمین است که بیشتر تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی و براثر برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و کاهش این منابع آبی رخ می‌دهد. درحالی فرونشست زمین در حال بلعیدن دشت‌های کشور از جنوب تا شمال و از غرب به شرق است که براساس اعلام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، نرخ نشست زمین در برخی عرصه‌های کشور بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر در سال است. از طرفی نیز ‌پیشروی نشست زمین از دشت‌های استان‌هایی از جمله اصفهان به سمت شهرها ‌علاوه‌بر تخریب منابع آب و خاک، زیرساخت‌ها، سازه‌ها و حتی بناهای تاریخی را با خطر جدی مواجه کرده است. ابوالقاسم حسین پور - مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها - در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به مواجهه کشور با مخاطرات طبیعی مختلفی از جمله سیل، زلزله، خشکسالی و زمین لغزش که همه ساله خسارات قابل ملاحظه‌ای را به زیرساخت‌های کشور وارد می‌کند، اظهار کرد: بی‌توجهی به مدیریت ریسک و کاهش خطرپذیری و نپرداختن به اقدامات پیشگیرانه و افزایش تاب‌آوری کشور در مواجهه با مخاطرات مذکور و به‌جای آن تمرکز بر مدیریت بحران باعث شده است تا منابع مالی هنگفتی صرف بازسازی خسارات شود. وی ادامه داد: بدیهی است که در صورت عدم اختصاص این منابع به حوزه پیشگیری و اجرای اقدامات پیشگیرانه شاهد تکرار مکرر وقایعی مانند سیل در کشور خواهیم بود که حتی در شرایط خشکسالی نیز از خسارات آن مصون نیستیم. به گفته این کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی، در این میان، فاجعه خاموش فرونشست زمین که به‌ علت اضافه برداشت و تخلیه آبخوان‌ها به‌صورت آرام و بی صدا و به شکلی خطرناک در حال بلعیدن کشور است، علی رغم هشدارها تاکنون به‌طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. نرخ بالای ۳۰ سانتی متر نشست زمین در ایران حاکی از وضعیت فوق العاده خطرناک این پدیده غیرقابل جبران و برگشت‌ناپذیر در طبیعت است که منجر به مرگ آبخوان‌های زیرزمینی می‌شود.حسین‌پور در ادامه تاکید کرد: ‌به‌طور قطع تداوم این وضعیت، نشست زمین را در صدر مخاطرات جدی کشور در دهه اول قرن جدید قرار خواهد داد بنابراین تحت این شرایط لازم است موضوع فرونشست زمین و اقدامات کنترلی و مهار آن با اولویت در برنامه هفتم توسعه کشور در دستور کار ارگان‌های ذی‌ربط  قرار گیرد. مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها درباره اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر فرونشست زمین توضیح داد: سازمان مدیریت بحران باید به منظور جلوگیری از وقوع خسارات جبران ناپذیر فرونشست زمین که در ابعاد گسترده حیات اجتماعی، اقتصادی و زیستی کشور را به‌شدت متاثر می سازد این مساله را در اولویت برنامه خود قرار دهد. وزارت نیرو با جدیت بیشتر در اجرای برنامه‌های تعادل‌بخشی آبخوان‌های زیرزمینی و سازگاری با کم‌آبی و تشدید نظارت‌های موثر و کارآمد، اضافه برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی را کنترل کند همچنین وزارت جهاد کشاورزی با اصلاح الگوی کشت و ارتقای بهره‌وری آب به طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری بیش از پیش بپردازد.  حسین‌پور ضمن اشاره به اینکه مجلس و دولت در قانون برنامه هفتم توسعه به‌طور ویژه به موضوع فرونشست زمین بپردازند، تصریح کرد: ایجاد عزم ملی و تدوین برنامه‌های فراگیر برای مهار فاجعه خاموش قرن در آخرین فرصت یعنی برنامه هفتم توسعه برای نجات آب کشور و حفظ سرزمین بسیار حیاتی و ضرورتی اجتناب ناپذیر است. بی توجهی به این موضوع مهم، برای کشور بسیار خسارت بار خواهد بود. پیچیدگی و گستردگی اقدام برای مهار این پدیده خطرناک، به‌دلیل موانع و ملاحظات اجتماعی و اقتصادی در شرایط کنونی نیازمند برنامه مناسب با انسجام بدنه دولت و مشارکت موثر مردم و ذی‌نفعان است. زمان زیادی برای تدوین این برنامه نمانده است و در شرایط پاندمی کووید ۱۹ و وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی در کشور نباید از فرونشست زمین به‌عنوان یکی از بحران‌های جدی کشور در پساکرونا غافل باشیم.

منبع:ایسنا

انگلیس آماده حمله به افغانستان شد

بن والاس وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه ای تهدید کرد، اگر طالبان در جلوگیری از قدرت یافتن گروه های تروریستی در افغانستان ناکام شود، انگلیس حملات پهپادی در خاک افغانستان را آغاز خواهد کرد. بر اساس این گزارش وی افزود: هر کاری که بتوانم برای حفاظت از جان شهروندان و منافع خود و متحدان مان انجام خواهم داد، در هر زمان و مکانی که از ما درخواست شود. وزیر دفاع انگلیس اظهار داشت: پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تهدیدات جهانی تروریستی افزایش داشته است. بی شک تهدیدات رو به افزایش است. از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تهدیدات تروریستی جهانی تر شده اند ولی در شرایط کنونی نسبت به قبل متمرکز نیستند.

منبع:تسنیم

پنتاگون سانسور حمله موشکی به عین‌الاسد را تایید کرد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در دولت ترامپ اذعان کرده است که کاخ سفید پس از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق (عین‌الاسد) از پنتاگون خواسته است انتشار آمارها و گزارش های مربوط به خسارات و آسیب‌های مغزی واردشده به نظامیان آمریکایی را به تأخیر بیندازد و این خسارات و آسیب‌ها را کوچک نشان دهد.بر اساس این گزارش، آلیسا فرح سخنگوی سابق پنتاگون در اظهاراتی از فشارهای کاخ سفید پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد خبر داده است، آن هم پس از ادعاهای اولیه ترامپ در این خصوص که حمله مذکور هیچ گونه تلفاتی نداشته است. ترامپ بعداً نیز مدعی شد که این حمله موشکی تنها موجب سردرد و صدمات و خسارات غیرجدی شده است. این گزارش افزود: ادعاهای کاخ سفید درباره خسارات و صدمات این حمله در شرایطی بود که بعداً مشخص شد بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی در این حمله موشکی که هشتم ژانویه ۲۰۲۰ به دو پایگاه در عراق صورت گرفت، دچار آسیب مغزی شدیدی شدند. گاردین نوشت: تقریباً ۸۰ درصد زخمی‌های آمریکایی در این حمله موشکی توانستند طی چند روز به محل کار خود بازگردند، اما ده‌ها نفر مجبور شدند برای درمان به آلمان بروند و سپس به آمریکا منتقل شوند. این مقام سابق آمریکایی در ادامه تأکید کرد: این حمله موشکی "سنگین‌ترین ساعات زندگی من" بوده است.فرح در ادامه افزود: زمانی که ترامپ ادعا کرد پس از این حمله هیچ گونه خسارات و آسیب‌های جانی جدی وجود نداشته است، حرفش تا حدی درست بود، البته تا وقتی که ما این حقایق را به رئیس ‌جمهور ارائه کردیم، اما تصور من این است که کار از جایی متزلزل شد که کاخ سفید سعی ‌کرد اعلام کند این حمله موفقیت‌آمیز نبوده است و ایرانی‌ها به اهداف ما آسیب نزده‌اند. من فکر می‌کنم که در این خصوص بیش از حد زیاده‌روی و افراط شد. وی افزود: من فکر می‌کنم این اقدامات در پایان منجر به کوچک شمردن حمله‌ای شد که در واقع موجب زخمی شدن تعداد قابل‌توجهی از نیروهای آمریکایی شده بود. این مقام آمریکایی اظهار داشت: سیاست وزارت دفاع ایالات متحده این است که حقایق را در زمان رسیدن و تأیید آنها به‌سرعت منتشر کند، در نتیجه تعداد کل تلفات گزارش‌شده در ماه ژانویه ۲۰۲۰ با افزایش روبه‌رو شد و این مسئله موجب ناراحتی کاخ سفید شد. فرح ابراز کرد: ما از سوی کاخ سفید با واکنش‌های منفی روبه‌رو شدیم. کاخ سفید ترجیح می‌داد که ما به‌روزرسانی منظمی درباره تحولات مربوط به این حمله نداشته باشیم، به همین دلیل اخبار بد به‌تدریج و به‌صورت قطره‌چکانی منتشر می‌شد. فرح گفت: من تسلیم این فشارها نشدم. شفافیت همواره بهترین دوست شما خواهد بود. البته این احساس من بود که از تجربه یاد گرفته‌ام.

منبع:تسنیم

رئیس جمهور به پیمانکاران اولتیماتوم داد

 آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز در جریان بازدید از معدن پروده طبس اظهار داشت: این شهرستان و این معادن زمینه توسعه  زیادی دارد. وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌ها تکمیل شود، افزود: اگر زیرساخت‌ها تکمیل شود و توسعه در مسیر درستی شکل گیرد نیاز کشور برطرف می‌شود و به عبارتی هیچ نیازی به واردات نداریم‌. رئیس جمهور ‌با بیان اینکه با توسعه این معدن نیاز کشور به واردات رفع خواهد شد، گفت:  تکمیل زیرساخت‌ها و توجه به حقوق کارگران دو شرط توسعه معدن پروده شهرستان طبس است. رئیس جمهور با بیان اینکه‌ تکمیل چرخ توسعه دو شرط دارد، گفت: اول باید زیرساخت‌ها  تکمیل شود و ‌سپس ‌حقوق کارگران ‌کامل پرداخت شود و حقی از آنها ‌ضایع نشود؛ معتقدیم نظام پیمان‌کاری باید متحول شود اینها نباید نگران بیمه و ‌پرداختی‌هایشان باشند.از همین الان به مدت ۲۰ روز حداکثر به پیمانکاران وقت می‌دهم که وضعیت زندگی کارگران را در اینجا متحول کنند و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم. رمضان کریتی مدیرعامل زغالسنگ پروده طبس توضیحات کامل سایت معدنی شهرستان را به رییس جمهور ارائه کرد. رئیس جمهور پس از بازدید هوایی، در معادن حاضر شد  و برای شنیدن مشکلات معادن و معدنکاران این شهرستان در جمع کارگران معدن پروده طبس حاضر و با آنها به گفت و گو پرداخت. حوضه زغالدار طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵/۲ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می گردد. ناحیه پروده با وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱/۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران است. پس از انجام مطالعات امکان پذیری استخراج مکانیزه ناحیه پروده و اجرای عملیات فاز یک تجهیز معدن زغال سنگ پروده توسط کنسرسیوم ایریتک-ایراسکو، نهایتاً این فاز با ظرفیت تولید سالانه ۵/۱میلیون تن زغال سنگ خام و ۷۵۰،۰۰۰ تن کنسانتره، به روش جبهه کار طولانی در پروده یک از سال ۱۳۸۶توسط شرکت زغال سنگ پروده طبس مورد بهره برداری قرار گرفت.

منبع:تسنیم

روسیه سفیر آمریکا را احضار کرد

یک منبع دیپلماتیک از احضار «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو به وزارت خارجه روسیه خبر داد. گفته می‌شود که دلیل این اقدام، نگرانی مسکو از مداخلات آمریکا در روندهای انتخاباتی روسیه است. حضور سفیر آمریکا در وزارت خارجه روسیه کوتاه و حدود ۲۰ دقیقه برآورد شده است. این در حالی است که روز گذشته، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفته بود که در مورد تلاش‌ها برای مداخله در انتخابات روسیه تردیدی وجود ندارد، اما یک سیستم وجود دارد که مانع از این تلاش‌ها می‌شود. پسکوف در ادامه افزود که در واقع خطرات وجود دارند و ما باید به روشنی نسبت به آن آگاه باشیم. انتخابات دومای روسیه قرار است روز هفدهم تا نوزدهم سپتامبر سال جاری برگزار شود. پیش از این نیز، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در سخنانی گفته بود که غرب در حال تلاش برای زیر سوال بردن نتایج انتخابات پیش روی روسیه- که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود- است.

منبع:مهر

یک شرکت آمریکایی جریمه شد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفک) از جریمه ۱۸۹ هزار و ۴۸۳ دلاری یک شرکت فناوری مستقر در ایالت تگزاس، به اتهام نقض تحریم‌های ایران خبر داد. وزارت خزانه داری آمریکا مدعی است که شرکت «نیوتک» بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ در دست‌کم ۴۳ مورد اقدام به فروش محصولاتی به ارزش بیش از ۵۰۰ هزار دلار به مشتری‌هایی در ایران از طریق واسطه‌هایی در فرانسه و امارات کرده است. آمریکا مدعی شده در سه مورد محصولات نیوتک توسط یک فروشنده ایرانی به سازمانی که تحت تحریم‌ها قرار داشته بازصادرات شده تا به این ترتیب، این شرکت مرتکب ۵۲ فقره نقض قوانین تحریم‌ها شود. این در حالی است که تحریم‌های آمریکا به بهانه‌های مختلف و در راستای جنگ اقتصادی علیه ایران اعمال می‌شود حال آنکه واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

منبع:مهر

سعودی‌ها «صعده» را به توپ بستند

سلسله تجاوزات نظامی عربستان سعودی علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن همچنان ادامه دارد. متجاوزان سعودی منطقه «منبه» واقع در صعده را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند. بر اساس این گزارش، در جریان این حملات توپخانه‌ای شماری از غیرنظامیان یمنی زخمی شدند. رسانه‌های عرب زبان حال تعدادی از مجروحان این حملات را وخیم گزارش کردند. این در حالی است که پیشتر «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن سخنانی را در خصوص برقراری آتش بس در این کشور مطرح کرده بود. وی با اشاره به تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن گفت: دولت صنعاء از برقراری آتش بس فراگیر در یمن حمایت به عمل می‌آورد. رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در ادامه افزود: ما خواستار لغو هرچه سریع‌تر محاصره یمن و برقراری آتش بس فراگیر هستیم. از سوی دیگر، «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله نیز چندی پیش آمریکا را به فریبکاری در یمن و تظاهر به تلاش برای تحقق صلح متهم کرد.

منبع:مهر

اسرائیل برای ایران شاخ و شانه جدید کشید

نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز جمعه در اظهاراتی یاوه‌گویانه خواستار واکنش فوری جامعه بین‌المللی به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های ایران شد. بنت در اظهاراتی با اشاره به گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی ادعا کرد: «اسرائیل وضعیت توصیف شده در این گزارش را بسیار جدی می‌داند و برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همه کار خواهد کرد.» او در ادامه ضمن اتهام‌زنی به ایران گفت: «این گزارش ثابت می‌کند که ایران با نفی تعهدات بین‌المللی همچنان برنامه خود را برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای پیش می‌برد.» بنت همچنین مدعی شد که باید اطمینان حاصل شود که ایران هرگز توانایی تولید سلاح هسته‌ای را ندارد و افزود: «من خواهان پاسخ مناسب و سریع بین‌المللی به اقدامات خطرناک ایران هستم.» او ضمن تهدیدات پوشالین گفت: «گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که اکنون زمان اقدام عملی علیه ایران رسیده است و نباید منتظر تغییر رویکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای که بی‌نتیجه ماند، بمانیم.» امروز همچنین یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرد: «ایران در آستانه دستیابی به سلاح اتمی است و باید بداند که این امر [از سوی اسرائیل] بی‌پاسخ نخواهد ماند.» در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا شده که میزان ذخایر اورانیومی ایران با غنای ۶۰ درصد به ۱۰ کیلوگرم رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود همچنین مدعی شد این میزان در ماه مه ۷.۶ کیلوگرم بوده است. این سازمان در ادامه ادعاهای خود اعلام کرد ایران همچنان به نقض بسیاری از محدودیت‌هایی که توافق هسته‌ای اعمال کرده بود – از جمله سطح غنی سازی اورانیوم و میزان ذخیره آن- ادامه می‌دهد.

منبع:خبرنگاران جوان

وزیر محبوب ژاپنی برای صندلی نخست وزیری خیز برداشت

«کونو تارو» وزیر محبوب ناظر بر واکسیناسیون کرونا در ژاپن قرار است نامزدی اش برای رهبری حزب حاکم را اعلام کند و در نتیجه احتمالا نخست وزیر بعدی این کشور باشد. کونو سومین نامزدی بود که برای برعهده گرفتن ریاست حزب لیبرال دموکرات ژاپن اعلام آمادگی کرد، زمانی که خبر استعفای «سوگا یوشیهیده» نخست وزیر این کشور منتشر شد. به نظر می رسد کونو در این رقابت بر «کیشیده فومیو» وزیر امور خارجه سابق و «تاکایچی سانائه» وزیر کشور سابق ژاپن برتری دارد. نزدیک به یک سوم از افراد ژاپنی که هفته گذشته در یک نظرسنجی شرکت کردند، گفتند که کونو ۵۸ ساله که فارغ التحصیل دانشگاه جورج تاون آمریکاست، بهترین گزینه برای جانشینی سوگا است. پیروز انتخابات ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) اعضای حزب حاکم و قانونگذارانش هرکه باشد، نخست وزیر نیز خواهد بود، زیرا حزب لیبرال دموکرات اکثریت را در مجلس سفلای پارلمان ژاپن در اختیار دارد. در پی تصمیم ناگهانی سوگا یوشیهیده برای عدم نامزدی در رأی گیری درون حزبی به منظور گزینش ریاست جدید حزب حاکم لیبرال دموکرات، نامزدهای احتمالی در این حزب در حال تشدید مبارزه انتخاباتی خود جهت جانشینی او هستند. سوگا گفته که در رای گیری آتی برای گزینش رهبر جدید حزب کاندید نخواهد شد و می خواهد بر اقدامات مقابله با ابتلا به کرونا تمرکز کند. تصمیم سوگا بدین معنی است که با پایان دوره ریاستش بر حزب لیبرال دموکرات ژاپن در پایان ماه سپتامبر، از سمت نخست وزیری کنار خواهد رفت.

منبع:ایرنا

طالبان به مرحله سخت آزمون "تغییر" رسید

طالبان، بعد از خروج آمریکایی ها از افغانستان، دولت موقت را هم تشکیل داد و حالا جهان در انتظار تحقق وعده های این گروه است که از پیش از تسلط بر کل کشور، بر تشکیل دولتی فراگیر اصرار می ورزید. اگرچه برخی عملکردهای طالبان در دو هفته گذشته، خوش بینی های اولیه را نسبت به ادعای تغییری که در تفکر و رفتار این گروه نسبت به ۲۰ سال پیش مطرح بود، سست کرد، اما تازه ترین موضع این گروه مبنی بر برگزاری انتخابات با حضور همه جریان های سیاسی و اقوام افغانستان، یک بار دیگر فضای سیاسی این کشور را تلطیف کرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزیر اطلاع‌رسانی دولت طالبان روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره از برگزاری انتخاباتی با مشارکت همه افغان ها خبر داد. مجاهد وعده داد که طالبان تلاش می‌کند شخصیت‌های باکفایت افغان را خارج از تشکیلات طالبان هم به دولت جدید ملحق کند. محمدحسن آخوند، سرپرست کابینه طالبان هم در همین روز و در نخستین اظهارات رسانه ای خود وعده داد که طالبان به مردم جهان و افغانستان اطمینان می‌دهد امنیت و خوشبختی را به افغانستان برمی‌گرداند. البته برای راستی آزمایی و ارزیابی مواضع اخیر مقام های طالبان نیاز به زمان بیشتری است و می بایست روشن شود که سازوکار طالبان برای انتخابات و نیز تدوین قانون اساسی جدید و مشارکت سایر جریان ها و اقوام به چه ترتیبی خواهد بود؛ و این حساسیت کار طالبان را در جلب نظر افکار عمومی داخل و جامعه جهانی دوچندان می کند. واقعیت این است که جهان و افکار عمومی همچنان نسبت به پشت پرده های توافقات دوحه میان آمریکا و طالبان مشکوک و مردد است و باور اینکه این گروه با سابقه نامطلوب قبلی، دچار تغییرات اساسی در تفکرات و رویکردها و رفتارها شده است، کمی دشوار ، بویژه آنکه برخی حوادث روزهای گذشته از جمله حمله غیر قابل توجیه نظامی به دره پنجشیر ، درگیری با زنان معترض در خیابان های کابل و هرات و ضرب و شتم خبرنگاران، افکار عمومی جهان را تحریک کرد و تحت تاثیر قرار داد. بی شک دامنه اعتراض های مدنی به همین چند روز خلاصه نخواهد شد و طالبان در صورت ادامه وضع موجود با چالش های اجتماعی توام با تنش بیشتری در آینده روبه رو خواهد بود و شاید با اعمال خشونت بیشتر و کاربرد ابزار زور در مناطق شمالی، بخش های مهم دیگری از این مناطق هم وارد کارزار ضد طالبانی شوند. بنابر این طالبان اکنون در یک پیچ تاریخی بسیار خطرناکی قرار دارد که کیفیت برگزاری انتخاباتی آزاد و تشکیل دولتی فراگیر برای عبور از این گردنه بسیار حائز اهمیت است و مهمتر اینکه زمان برای گروه طالبان نیز یک عنصر حیاتی محسوب می شود. در حقیقت تشکیل هرچه سریعتر دولت فراگیر با مشارکت حداکثری احزاب و اقوام افغانستانی، ازطریق انتخابات آزاد می تواند علاوه بر مشروعیت بخشی به حکومت جدید، جاده تعامل با منطقه و جهان را نیز برای کابل گسترش دهد و به تبع آن حمایت دولت های منطقه و جامعه جهانی را نیز برایش به ارمغان خواهد آورد. طالبان باید از تجربه رابطه دولت پیشین افغانستان با آمریکا به این جمع بندی رسیده باشد که اعتماد به قدرت ها و بازیگران خارجی جز هزینه و ویرانی و کشتار برای ملت افغانستان هیچ دستاورد دیگری ندارد و عاقبت همان می شود که بر اشرف غنی آمد. طالبان در هر حوزه ای اگر تغییر نکرده و تجربه نیاندوخته باشد، این یک مورد را باید خوب درک کرده باشد که برای حفظ قدرت، تکیه بر همان یکی دو کشوری که ۲۰ سال پیش به آنها تکیه داشت، تجربه ای شکست خورده است، بنابراین شرایط جدید آزمونی سخت برای این گروه تلقی می شود و انتظار این است که طالبان در مسیرهای عقلانی با هدف ورود به عرصه های بین المللی به عنوان یک بازیگر موثر و مثبت گام بردارد.

منبع:ایرنا

حملات سایبری به سازمان ملل تایید شد

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: ما می توانیم تأیید کنیم که مهاجمان ناشناس در آوریل ۲۰۲۱ توانستند بخش‌هایی از زیرساخت های سازمان ملل نفوذ پیدا کنند. دوجاریک افزود: این حمله قبل از اطلاع رسانی ما توسط شرکت ذکر شده در مقاله بلومبرگ شناسایی شده بود و اقدامات اصلاحی برای کاهش تأثیر این نفوذ از قبل برنامه ریزی شده و در حال اجرا است. اگرچه سازمان ملل متحد اعلام کرد که در حال انجام اقداماتی برای پاسخ به حادثه امنیت سایبری است اما دوجاریک خاطرنشان کرد که بحران هنوز به پایان نرسیده است. دوجاریک گفت: سازمان ملل متحد اغلب مورد حملات سایبری قرار می گیرد. ما همچنین می‌توانیم تأیید کنیم که حملات بیشتری شناسایی شده و به آنها پاسخ داده می شود که مربوط به نفوذ قبلی است. واکنش دوجاریک در حالی عنوان می شود که بلومبرگ پنجشنبه شب گزارش کرد که در اوایل سال جاری یک گروه هکری ناشناس به شبکه های سازمان ملل نفوذ کرده و اطلاعات حساسی را به سرقت برده است. حملات سایبری و نفوذ به شبکه‌های سازمان ملل توسط شرکت امنیت سایبری رسکیوریتی (Resecurity) کشف شده است. براساس گزارش شرکت رسکیوریتی نفوذ هکرها به شبکه های سازمان ملل متحد در ۵ آوریل (۱۶ فروردین) رخ داد و تا ۷ آگوست (۱۶ مرداد) پابرجا بوده است.

منبع:ایرنا

استاندار جنین به تل آویو هشدار داد

استاندار شهر جنین در کرانه باختری با هشدار به رژیم صهیونیستی گفت که کشته شدن هریک از اسیران فراری از زندان جلبوع پیامدهای سختی را به دنبال خواهد داشت. اکرم الرجوب افزود که اگر یکی از ۶ اسیری که از زندان جلبوع فرار کرده اند، کشته شوند، انتفاضه مردم فلسطین شعله‌ور خواهد شد. الرجوب هشدار داد و گفت: احتمال دارد اوضاع به سمت انتفاضه‌ای فراگیر و همه‌جانبه پیش برود. وی رژیم صهیونیستی را مسوول حفظ جان اسرای فراری از زندان رژیم صهیونیستی دانست. الرجوب در پایان گفت که اسیر نزد مردم فلسطین جایگاه مقدس و والایی دارند. رسانه‌های فلسطینی نیز از حمله به مقر نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند. براساس تصاویر منتشره شده از این منابع، ایست بازرسی صهیونیست‌ها در منطقه  الجلمه در شمال شرق جنین هدف  تیراندازی مبارزان فلسطینی قرار گرفته است. این چهارمین مورد تیراندازی به این مقر از روز گذشته تا کنون بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی عصر دوشنبه و از ترس ورود ۶ اسیر فراری به نوار غزه، در تمامی مسیرهای منتهی به این باریکه ایست بازرسی‌های سیار قرار داد. روز دوشنبه هفته جاری،  ۶ اسیر فلسطینی موفق به فرار از زندان «جلبوع» رژیم صهیونیستی در نزدیکی «بیسان» (در شمال فلسطین اشغالی) شدند و خود بیانگر شکست فاجعه‌ باری برای سیستم فوق امنیتی اسراییل به شمار می رود.

منبع:ایرنا

اینفانتینو مهیای سفر به ایران شد

«شهاب‌الدین عزیزی‌خادم» رییس فدراسیون فوتبال ایران با «جیوانی اینفانتینو» فیفا دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در شهر دوحه کشور قطر برگزار شد، اینفانتینو خطاب به همه هواداران فوتبال در ایران گفت: از ملاقات با رییس فدراسیون فوتبال، دوست عزیزم مفتخر و بسیار خوشحالم. به همه اعلام می‌کنم که سال آینده اواخر ژانویه و یا فوریه به ایران سفر خواهم کرد که با هم به تماشای فوتبال بنشینیم، فوتبال ایران را جشن بگیریم. به زودی شما را خواهم دید.

منبع:ایرنا

رئیس جمهور وارد بیرجند شد

رئیس جمهور، در سومین سفر استانی خود وارد بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی شد. "حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی" در ادامه سفر یک روزه به استان خراسان جنوبی ظهر امروز (جمعه، ۱۹ شهریور) وارد بیرجند مرکز خراسان جنوبی شد. وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون اجرایی رئیس جمهور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی را در سفر به استان خراسان جنوبی همراهی می‌کنند

منبع:شبکه خبر

پیاده روی اربعین منتفی شد

وزیر امور خارجه در اینستاگرام نوشت: امکان پیاده روی میلیونی در اربعین وجود ندارد اما رایزنی می‌کنیم. دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت اعزام زوار اربعین افزود: رایزنی‌ها با مقامات عراق و تلاش برای افزایش تعداد زوار اربعین حسینی (ع) برای اعزام زمینی و هوایی به کربلای معلی، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، همچنان ادامه دارد. البته هموطنان عزیز می‌دانند که امسال به دلیل محدودیت‌های جدی کرونایی و ضرورت حفظ سلامت زوار، به هیچ وجه امکان پیاده روی میلیونی اربعین به داخل عراق وجود نداشته و حتی افزایش تعداد نیز با محدودیت قابل توجهی همراه است. به تلاش و پیگیری‌های خود ادامه می‌دهیم.

منبع:شبکه خبر

واکسن فخرا وارد فاز سوم شد

مدیر پروژه واکسن فخرا درباره روند آزمایشات این واکسن گفت: از روز شنبه ۲۰ شهریور مرحله فاز سوم کارآزمایی بالینی آغاز می‌شود.دکتر "احمد کریمی راهجردی" مدیر پروژه واکسن "فخرا" گفت: فخرای رازی از هفته گذشته با اخذ مجوز وارد کارآزمایی بالینی شده و از فردا شنبه کار خود را آغاز می‌کند. او در گفتگو با ۱۸:۳۰ افزود: تزریق در فاز ۳ کارآزنایی واکسن فخرا بر روی ۴۰ هزار نفر در مدت زمان محدود انجام گیرد. کریمی راهجردی گفت: در فاز سوم به دنبال اثر بخش واکسن فخرا هستیم. این واکسن یکی از بی خطرترین واکسن ها است. مدیر پروژه واکسن فخرا گفت: در بدن اکثر داوطلبین تزریق واکسن فخرا آنتی بادی تشکیل شده و توان خنثی سازی ویروس را دارد.

منبع:شبکه خبر

توزیع کتب درسی آغاز شد

توزیع کتب درسی از شنبه در مدارس کشور آغاز می‌شود.برای سال تحصیلی جدید بیش از ۱۴۶ میلیون جلد کتاب درسی چاپ شده که همه آنها از طریق مدارس توزیع خواهند شد. آن دسته از دانش آموزانی که تاکنون کتاب‌های درسی خود را خریداری نکرده‌اند تا فردا (شنبه، ۲۰ شهریور)، مهلت دارند با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی برای خرید کتاب درسی اقدام کنند. طبق اعلام قبلی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دانش آموزانی که مدرسه محل تحصیل خود را تغییر داده‌اند تا ۳۱ شهریور فرصت دارند برای اصلاح نشانی مدرسه محل تحصیل خود اقدام کنند..

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha