شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در آستانه شروع سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ پیامی صادر و نکاتی خطاب به حوزویان بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در پیام حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور خطاب به مدیران، اساتید، کارکنان، طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه خواهران آمده است:

آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ که با گرامیداشت ایام اسارت و سوگ خاندان بزرگ عصمت و طهارت توام گشته است، فرصت مغتنمی برای تجدید پیمان با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف است. ضمن ارج نهادن به مجاهدت‌ها و کوشش‌های خدمت‌گزاران، اساتید و طلاب گرامی که در طول سال تحصیلی گذشته با وجود محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از بیماری کرونا، جهت حفظ و قوام فعالیت‌ها کوشیدند، به ویژه عزیزانی که با ایثار و ازخودگذشتگی به دوام حوزه‌های علمیه یاری رساندند و اکنون این خانواده بزرگ از حضورشان محروم گشته است و نیز عرض خوش‌آمد به طلاب نوورودی که حیات طیبه و بهره‌مندی از نور اسلام ناب را برگزیده‌اند، نکاتی را خدمت فضلای ارجمند یادآور می‌شوم.

۱- همان گونه که امام صادق علیه السلام به «عنوان بصری» فرموده‌اند، علم نوری است که خداوند متعال در قلب آن که بخواهد هدایت کند قرار می‌دهد و طلب این نور از خداوند با اخلاص در عمل و به‌کاربستنش میسر می‌شود. از این رو دست‌یابی به علم حقیقی نیازمند اخلاص است و جنبش‌های علمی فردی و اجتماعی در این راه پیش و بیش از هر چیز نیازمند همین عنصر یگانه‌اند.

۲-افق بلند و متعالی حوزه‌های علمیه خواهران در نیل به مرجعیت علمی مسائل زنان و خانواده در گرو درک عمیق، ایفای نقش و هدایت اثرگذار تحولات اجتماعی در کنار اثبات و ثبات قابل قبول سطح علمی طالبان دانش در این مجموعه است. با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، شرایط نوپیدای ناشی از بیماری کرونا موجب ایجاد محدودیت در بسیاری از فعالیت‌ها شد و گرچه فضلای ارجمند و حوزه‌های علمیه با گشودن دریچه‌های جدیدی از تلاش و کوشش علمی و فرهنگی، در قسمت‌هایی این تهدید را به فرصت تبدیل کردند، اما عقب نیفتادن از این پویش علمی و اجتماعی نیازمند بازگشت معقول و شتابان به ریل‌های تثبیت‌یافته است. بر این اساس لازم است؛

- مسئولان ستادی و استانی مجدانه تلاش جهت خود را جهت تسهیل و تسریع واکسیناسیون کارکنان، طلاب و اساتید به کاربندند.

- تمام نیروی انسانی ذی‌نقش در نظام تحصیلی با اتباع از دستورالعمل‌های بهداشتی بر اساس زمان‌بندی‌های اعلامی در طرح واکسیناسیون شرکت کنند.

- مدارس علمیه با مدنظر قرار دادن نظرات متخصصان و دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ سلامت طلاب، اساتید و کارکنان در شرایط تحصیل حضوری را مدنظر قرار دهند.

- اولویت تحصیل در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بر شیوه حضوری قرار گیرد و شیوه تلفیقی حضوری-غیرحضوری یا شیوه غیرحضوری به عنوان گزینه‌های اضطراری مورد توجه باشد.

علاوه بر این بهره‌برداری از زیرساخت‌های جدید یا توسعه‌یافته در ایام کرونا، به منظور توسعه آموزش‌های غیرحضوری ویژه علاقه‌مندان کسب معارف دینی یا ارائه خدمات فرهنگی به نهادهای دیگر تداوم یابد.

۳- نشاط علمی یکی از لازمه‌های نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در تمدن نوین اسلامی محسوب می‌شود. همین نشاط در طول تاریخ موجب تولید علم و حرکت‌های جریان‌ساز فرهنگی از سوی دین‌شناسان بزرگ گشته است. اکنون که ساختار منسجم دیوانی برای حوزه‌های علمیه خواهران ایجادشده و به مرحله‌ای از بلوغ رسیده است، از مسئولان، مدیران، اساتید، طلاب و تک‌تک عناصر این ساختار انتظار می‌رود که نشاط علمی را با جدیت و پشت‌کار و نیز خلاقیت و نوآوری دنبال کنند و به سطحی برسانند که حوزه با تولید محصولات برجسته به جزئی قابل اعتنا در تمدن نوین اسلامی تبدیل شود.

۴- مشکلات فراوان عموم مردم ناشی از شیوع بیماری کرونا، موجب فعال شدن گروه‌های جهادی طلاب شد که با لبیک به ندای ولی امر مسلمین به یاری‌رسانی اقشار گوناگون آسیب‌دیده شتافتند؛ جزاهم الله خیر الجزاء.

روند موجود نشانگر بهبود شرایط بهداشتی و درمانی و نتیجتا کاهش آسیب‌های مربوط به آن است، اما کارکردهای اجتماعی و فرهنگی عرصه طلبگی تعطیل نخواهد شد و طبیعتا به زمینه‌های دیگری سوق خواهد یافت. مساله اساسی در این گونه نقش‌آفرینی‌ها، توجه به جایگاه طراز و حقیقی طلبگی و حوزه‌های علمیه است. این جایگاه ایجاب می‌کند طلاب و حوزویان به عضویت در گروه‌های فرهنگی و جهادی بسنده نکنند و با توجه ویژه به ظرفیت خود، از آن برای ایجاد، تقویت و هدایت جریان‌های بزرگ حمایت‌گر و سایر روندهای فرهنگ‌ساز بهره ببرند.

امید است در سال تحصیلی جدید که با یادکرد حماسه عظیم عاشورا آغاز می‌شود، همان گونه که در زیارت عاشورا از خداوند مسالت می‌کنیم، گام راستینمان برپایه آموزه‌های امام حسین علیه السلام و اصحاب ایشان استوار گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha