پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
زمانی فرد

حوزه/ یکی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسان بر ضرورت توجه به حقوق علم، معلم و جلسه علمی تأکید کرد و لزوم اخلاص در کسب علم و درس خواندن موحدانه، به کار بستن علوم تحصیل شده و پاس داشتن دانش را، حقوق علم بر عالم برشمرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی‌فرد در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید در مراکز تخصصی نور حکمت رضوی و امام رضا (ع) که با حضور جمعی از طلاب جدیدالورود این دو مرکز و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی طی دو روز متوالی برگزار شد، به موضوع تقوای علمی پرداخت و لزوم اخلاص در کسب علم و درس خواندن موحدانه، عمل به علم و به کار بستن علوم تحصیل شده، نشر و گسترش علم، صیانت و دفاع از علم در مقابل شبهات و گرامیداشت و پاس داشتن دانش از جهت علم بودن آن را، حقوق علم بر عالم برشمرد.

وی افزود: رعایت حق معلم در گرو سه مؤلفه احترام و اکرام اساتید در حضورشان، استماع کامل سخنان ایشان و احترام و صیانت از حرمت استاد در نبود او می‎‌باشد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به برخی از روایات و تشریح سیره و روش علمای سلف در ارتباط با اهمیت علم، عنوان کرد: حق علم، معلم و جلسه علمی به عنوان اضلاع تحقق تقوای علمی مطرح هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی‌فرد همچنین رعایت نظم و حضور به موقع در مجلس درس، حفظ حرمت جلسه علم با تمرکز بر مطالب و نشستن مؤدبانه و حفظ آرامش و وقار در جلسه درس به خصوص ‌هنگام بیان مطلب یا طرح سوال از استاد را حقوق مجلس علم معرفی کرد.

گفتنی است، در روز اول مراسم افتتاحیه این دو مرکز نیز حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با تأکید بر ضرورت پیوست پژوهش و اخلاق به آموزش عمیق، گفت: لازمه حرکت به سمت دولت و تمدن اسلامی و پشتیبانی علمی و نرم‌افزاری این مهم توسط حوزه‌های علمیه، پرورش مجتهدینی است که از عهده این مأموریت ها برآیند.

تبیین کمّ و کیف برگزاری دروس توسط مدیران اجرایی و آموزشی دو مرکز و نیز اظهارنظر اساتید دو مجموعه پیرامون ابعاد مختلف موفقیت دو مجموعه در عرصه‌های مختلف، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha