شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خانواده

حوزه/ پژوهشگر و مدرس دانشگاه بر لزوم معرفی الگوهای سالم و موفق در زمینه مسایل خانوادگی به جامعه امروز تأکید کرد.

بهجت السادات شهرتاش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که بسیاری از آسیب هایی که به نهاد خانواده به عنوان رکن اساسی جامعه وارد شده، در اثر تبلیغات سوئی بوده که خود باعث بروز و ظهور مشکلات متعددی شده است، اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات از ناحیه ارایه الگوهای غلط سبک زندگی به خانواده هاست که به خصوص امروزه به جهت شیوع استفاده از رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی، این مساله مشهودتر از قبل است.

وی افزود: در رسانه های عمومی به خصوص سینما و تلویزیون، گاه شاهد عملکرد مفتضحانه و ندانم کاری هایی هستیم که اثرات مخرب آن را امروز در جامعه به شکل های مختلف نظاره گر هستیم.

این محقق و پژوهشگر فرهنگی همچنین گفت: زمانی برخی به ظاهر روشنفکران و اهالی رسانه می گفتند که افزایش آمار طلاق در ایران، نشانه ای از رشد آگاهی های زنان است که باید این گونه تحلیل ها را با دقت بررسی کرد و البته تأثیر مخرب برخی فیلم ها و محصولات رسانه ای را در این زمینه به درستی مورد توجه و تحلیل قرار داد.

وی ادامه داد: متأسفانه نسبت به حجم آسیب های وارد شده به کانون خانواده، ما آن طور که باید و شاید حرکت اصلاحی و جبرانی را در دستور کار قرار نداده ایم و این در حالی است که باید با کار فرهنگی و آموزشی منسجم و مناسبت به مقابله با آسیب ها در این زمینه پرداخت.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت، وقتی حجم بیماری و مشکلات زیاد می شود با روش های ساده و پیش پا افتاده نمی توان انتظار معجزه داشت و لذا باید در نوع روش ها تجدیدنظر کرد.

شهرتاش با تأکید بر لزوم معرفی الگوهای سالم و موفق در زمینه مسایل خانوادگی به جامعه خاطرنشان کرد: آن چه مهم است این که رسانه ها و نخبگان متعهد و متخصص باید در این زمینه دغدغه بیشتر و جدی تری داشته باشند و البته لازم است که در سیاست گذاری های دولت سیزدهم شاهد تحولاتی در این باره باشیم.

وی گفت: حذف الگوهای غلط رسانه ای یکی از مهم ترین کارها در این باره است، ضمن آن که کسانی که خبره هستند و با آینده نگری می توانند تحولات فرهنگی را رصد کرده و پیشنهادات خوبی ارایه کنند باید با دغدغه مندی وارد میدان عمل شوند

وی یادآور شد: از سوی دیگر باید قابلیت و توانمندی هنرمندان، وعاظ، معلمان و اساتید و رسانه ها به میدان بیایند و راهکارهای خوبی در جبهه فرهنگی ارایه شود، ضمن آن که از سوی دیگر در برخی مباحث باید تجدیدنظر جدی صورت گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین ابراز داشت: علما و بزرگان ما و اساتید دانشگاه به نحوی ارایه الگو دارند، اما گاهی اوقات مشاهده می کنیم که افق نگاه این عزیزان شمول لازم را با توجه به عمق و وسعت مسایل ندارد و حال آن که امروز نیاز داریم که نخبگان حوزه و دانشگاه وارد عمل شده و بر اساس شرایط امروز جامعه راهکارهای مناسبی ارایه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha