سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 978977
۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
دفاعیه موسسه مجتهده امین

حوزه/ طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان: «روش شناسی تبیین ضرورت امامت با روش عقلی و نقلی» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، سمیه اسماعیلی چمگردانی، طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «روش شناسی تبیین ضرورت امامت با روش عقلی و نقلی» با راهنمایی حجت الاسلام حمزه علی بهرامی و داوری حجت الاسلام عبدالمجید زهادت دفاع کرد.

اسماعیلی در دفاع از پایان نامه خود گفت: در یک نگاه دلایل وجوب امامت به عقلی و نقلی تقسیم می‌شود. متکلمان و حکیمان، با استفاده از دلایل عقلی به تبیین ضرورت و لزوم وجود امام با نگاهی محاسبه‌گر و استدلالی پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: مهم ترین دلیل وجوب امامت بعد از نبی اکرم نزد ایشان، وجوب وجود جانشین بعد از منصب نبوت می باشد، این دلیل اولین و مهم ترین استدلال متکلمان شیعه است که به آن استناد می نمایند. دومین استدلال در علم کلام نیز قاعده لطف است که به ‌واسطه‌ی آن نصب امام برخداوند  واجب می گردد.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: در فلسفه، به قواعدی از جمله؛ قاعده‌ی امکان اشرف، واسطه فیض و ضرورت وجود انسان کامل استناد می‌شود. مفسرین و محدثین، با استفاده از آیات قرآن و احادیث ائمه اطهار لزوم نصب امام و خلیفۀ الله از جانب خداوند و نیاز همیشگی به وجود امام و رهبر در جامعه را ارائه می‌کنند.

وی گفت: در قرآن و احادیث، نصب امام از جانب خدا بدون دخالت انسان‌ها و اینکه زمین هیچ‌گاه از وجود هادی، رهبر، مفسر و مبین شریعت خالی نخواهد ماند، تبیین می‌شود. هدایت و رهبری جامعه، اجرای احکام الهی زیر سایه‌ی حکومتی الهی، حفظ دین از نقصان و زیادی، ایجاد صلح و آرامش و آشکار شدن برهان‌های الهی و بسیاری از اهداف، به‌واسطه‌ی نصب امام به ثمر می‌رسد.

اسماعیلی با بیان اینکه در کتب مختلف به تبیین ضرورت امامت پرداخته اند، افزود: در کتب مختلف مانند: کتاب امامت پژوهی که مسئله ی امامت را از دیدگاه شیعه و اشاعره و معتزله با توجه به رویکردهای مختلف بررسی و تبیین کرده است و آثار دیگردر این زمینه مانند کتاب امام شناسی علامه ی مجلسی که در این زمینه به رشته تحریر درآمده است.

وی، هدف از نگارش این پژوهش را با روش کتابخانه ای، اثبات نگاه شیعه بر ضرورت وجود امام بر اساس دلایل قاطع عقلی و مستندات دقیق نقلی در مورد وجوب وجود امام بعداز نبی اکرم در هر عصر بیان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha