سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دفاعیه1

حوزه/ طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان: «رابطه دین و اخلاق از دیدگاه شهید مطهری» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، الهام قاسمی، طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان: «رابطه دین و اخلاق از دیدگاه شهید مطهری» با راهنمایی عصمت همتی و داوری حجت الاسلام محمدمهدی گرجیان دفاع کرد.

قاسمی در دفاع از پایان نامه خود گفت: مسئله ی رابطه ی دین و اخلاق از مسائل مهم فلسفه دین است. استاد مطهری در آثار مختلف خود به صورت پراکنده به این مسئله پرداخته و با ذکر این نکته ی مهم که جهان بینی های مختلف سیستم اخلاقی متفاوت توصیه می کنند و با توجه به بحران اخلاق در جوامع بشری معیار فعل اخلاقی را از دیدگاه مکاتب موجود در غرب مورد بررسی قرار داده است و اخلاق بدون  ایمان دینی را  غیر موجه می داند.

وی ادامه داد: این تحقیق به روش توصیفی– تحلیلی مناسبات دین و اخلاق را از لحاظ معناشناسی، وجودشناسی، معرفت شناسی و روانشناسانه از دیدگاه شهید مطهری مورد بررسی قرار داده است.

قاسمی یادآور شد: استاد مطهری مانند همه ی متکلمین شیعه حسن و قبح را عقلی می داند و برای عقل عملی، قدرت تشخیص بعضی حسن و قبح ها را مستقل از شرع قائلند اما در برخی موارد درک مفاهیم اخلاقی را مرتبط با وحی می شمارد.

وی اظهار کرد: از نظر استاد مطهری ماهیت گزاره های اخلاقی در موضوع و محمول پیوند با واقع دارند و غایت آنها را توسعه ی خودی و غلبه خیر (بیشترین سود) برای بشریت می داند.

قاسمی با بیان اینکه معیار فعل اخلاقی در اسلام بر شرافت و کرامت روح استوار است گفت: دین ضامن اجرای اخلاق و اخلاق بدون دین مانند اسکناس بدون پشتوانه است. از نظر استاد عمل مبتنی بر ایمان بر روان شخص تاثیر می گذارد. بین ایمان و اخلاق رابطه ی ضرورت ایجاد می شود و در واقع التزام به اخلاق لازمه ی ایمان دینی می شود  و می توان گفت: هم اخلاق به ایمان دینی مدد می رساند و هم دین به اخلاق کمک می کند .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha