پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 979171
۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
شبکه استانی

حوزه / شبکه‌های استانی صدا و سیما در بخش‌های مختلف سیما، صدا، خبر، فضای مجازی و موسیقی، تولیدات متعددی را در قالب ۸۵۴ برنامه با مدت زمان تقریبی ۵۴ هزار دقیقه روانه آنتن می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شبکه‌های استانی رسانه ملی به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و چهل و یکمین سالگرد آغاز هشت سال دفاع مجاهدانه ملت ایران در مقابل دشمن بعثی و استکبار جهانی، برنامه‌های مختلفی را بر اساس محورها و راهبردهای مشخص شده در ستاد مرکزی تولید و آماده پخش کرده‌اند.

بر این اساس توجه به منظومه فکری و گفتمان دفاع مقدس و ماهیت چرایی و چیستی آن، بازخوانی تاریخ دفاع مقدس برای نسل امروز، تشریح ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و امنیتی و همچنین منطقه‌ای و بین‌المللی و تاثیر آنها بر آغاز تهاجم رژیم بعث، توجه به نقش محوری و راهبری حضرت امام و ولایت‌پذیری رزمندگان در پیروزی عزتمندانه، تبیین دست‌آوردهای دفاع مقدس در ابعاد مختلف، تعمیق و ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و همچنین اثرپذیری از قیام حسینی و نیز الگوگیری از تجربیات دفاع مقدس برای حل مسائل اساسی کشور، محورهای کلان محتوایی این برنامه‌ها هستند.

از دیگر محورها در این بخش می‌توان به شناسایی و تبیین باورپذیر شبهات ایجاد شده در موضوع دفاع مقدس، بیان دست‌آوردهای منطقه‌ای و بین‌المللی دفاع مقدس و تبیین باورپذیر ضرورت حمایت از جبهه مقاومت در عراق، سوریه، فلسطین، لبنان و یمن به عنوان عمق استراتژیک انقلاب اسلامی اشاره کرد.

بر اساس محورهای یاد شده، همکاری مراکز صدا و سیما با ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تقارن این هفته با ایام اربعین حسینی، ویژه برنامه‌های مشترکی تولید شده‌اند که برخی از محورهای اصلی آنها، سیره و منش شهید قاسم سلیمانی به عنوان تجلی راه شهدا و ولایتمداری، توجه به شهدای مدافع حرم و مدافع سلامت، توجه به نقش اقوام و مذاهب و اقلیت‌ها در دوران جنگ و توجه به موضوعات وحدت‌آفرین بوده است.

به این ترتیب ایده‌های جذاب و نوآورانه، ظرفیت‌های پژوهشی و تقویت محتوایی تولیدات، تولیدات فاخر محلی متناسب با اطلس دفاع مقدس هر استان، مردم‌محوری به جای مسئول‌محوری در تولید برنامه‌ها، حفظ تعادل در پرداختن به اقدامات بسیج، ارتش، سپاه و جهاد سازندگی و بیان باورپذیر و پرهیز از اغراق در موضوعات دفاع مقدس به ویژه شهدا، جزو اصول اساسی برنامه‌سازی در صدا و سیمای مراکز هستند.

در این بین توجه ویژه‌ای به تولیدات فضای مجازی شده و برنامه‌های مردمی و کاربرمحور هم در دستور کار بوده‌اند، همچنین استفاده بهینه از آرشیو جزو اولویت‌ها بوده و علاوه بر این پاسخگویی به شبهات و هجمه‌های رسانه‌های معاند و رعایت کامل مصوبات ستاد ملی و ستادهای استانی مقابله با کرونا در تولید و پوشش برنامه‌ها هم شاخص‌های اساسی بوده‌اند.

بر اساس محورها و اولویت‌های یاد شده، ۸۵۴ عنوان برنامه با موضوع دفاع مقدس به مدت ۵۳ هزار و ۶۱۶ دقیقه در صدا و سیمای استان‌ها تولید شده یا در حال تولید است که ۲۵۳ عنوان از آنها با مدت زمان ۲۴ هزار و ۴۲۰ دقیقه در سیما و ۴۰۶ عنوان با مدت زمان ۲۷ هزار و ۶۶۰ دقیقه در رادیو تولید می‌شوند همچنین ۲۷ قطعه موسیقایی با مدت زمان مجموع ۱۰۷ دقیقه و ۱۶۸ عنوان برنامه با مدت زمان هزار و ۴۲۹ دقیقه هم در فضای مجازی تولید و منتشر می‌شوند.

تلویزیون‌های استانی در حال و هوای جنگ هشت ساله

از مهمترین برنامه‌های سیمای استان‌ها در هفته دفاع مقدس امسال می‌توان به تولید و پخش برنامه‌های ترکیبی ۳۰ دقیقه‌ای مشترک سیمای مرکز خوزستان و آبادان و دیگر مراکز از محل لشکرهای عملیاتی استان‌های کشور در یادمان‌های دوران دفاع مقدس، مسابقه بزرگ «رزم آوران» در مرکز آذربایجان شرقی در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای و مسابقه رزمی و میدانی در مرکز گیلان و پخش از دیگر شبکه‌های استانی اشاره کرد. همچنین ۵۰۰ موشن‌گرافیک برگرفته از زندگینامه شهدا و معرفی شهدای استان‌ها و ۱۱ مسابقه استودیویی با محوریت نام فرماندهان، عملیات‌ها و اطلاعات عمومی در مورد جنگ هشت ساله ویژه مخاطبان نوجوان و جوان هم در دستور کار سیمای مراکز قرار داشته است.

در این بین ۴۴ برنامه جوان و نوجوان هم با موضوع دفاع مقدس در شبکه‌های تلویزیونی استانی تولید می‌شوند و ۳۰ عنوان برنامه گزارش‌محور از باغ‌موزه‌ها و نمادهای دوران دفاع مقدس هم روی آنتن سیمای مراکز می‌رود. دعوت از خانواده شهدا و تولید آیتم‌های کوتاه از زندگی بانوان شهید استان‌ها و زنان حاضر در جنگ در ۳۱ برنامه خانواده، طراحی قصه زندگی شهدا در قالب آیتم‌های نمایشی کوتاه در ۳۰ برنامه کودک، ۳۳ عنوان ویژه برنامه اختصاصی هفته دفاع مقدس در ۲۹۵ قسمت و آیتم‌های کوتاه در برنامه‌های روتین مراکز، از دیگر اقدامات سیمای مراکز در این هفته هستند.

 ۴۵۵  نمایش رادیویی با محوریت دفاع مقدس رادیوهای استانی

صدای استان‌ها هم تدارک ویژه‌ای برای هفته دفاع مقدس امسال دیده‌اند به طوری که علاوه بر ۲۵۵ مستند در ۳۳ مرکز، تولید ۴۵۵ نمایش کوتاه و بلند از زندگی سرداران شهید، شهدای شاخص و عملیات‌های معروف دفاع مقدس، ۶۶ بسته صوتی کوتاه با عنوان «اولین‌های دفاع مقدس استانی»، ۶۶ بسته صوتی کوتاه با عنوان «یه جرعه عاشقی» شامل نکته‌های شنیدنی و جذاب از زندگی شهدا، ۶۶ بسته صوتی کوتاه با عنوان «الفبای ایثار» با محوریت خاطرات آزادگان و جانبازان، ۳۰ برنامه در ساختار مسابقه و ۶۶ منی فیچر با توجه به نمونه‌های جذاب و شنیدنی در هر استان، در دستور کار بوده است.

در حوزه شعر و موسیقی هم در مجموع ۲۷ قطعه شامل هفت موسیقی محلی، هشت قطعه ایرانی، ۶ قطعه پاپ، پنج قطعه ارکسترال و یک قطعه آکاپلا تولید شده یا در حال تولید هستند، البته تهیه بسته تولیدات از ۹۰ قطعه موسیقی و سرود سه سال اخیر با موضوع دفاع مقدس برای بهره‌برداری شبکه‌های رادیویی و فضای مجازی مراکز، دعوت از خوانندگان قطعات موسیقایی و گروه‌های سرود برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی و اجرای زنده آثار و تصویرگذاری و تولید نماهنگ و کلیپ از موسیقی‌های برگزیده مراکز استانی متناسب با هفته دفاع مقدس هم جزو برنامه‌های این حوزه به شمار می‌رود.

فضای مجازی مراکز مکملی برای تولیدات ویژه دفاع مقدس

فضای مجازی مراکز هم با توجه به تاثیرگذاری بالای شبکه‌های اجتماعی، برنامه ویژه‌ای برای این هفته دارند به طوری که تولید یک قطعه فاخر از سوژه‌های خاص دفاع مقدس در هر استان در دستور کار بوده و به عنوان مثال قطعات ژنرال کوچک در اصفهان، عشق پایدار در ایلام، نفس عمیق در چهارمحال و بختیاری، سد خاکی در سمنان، دارالشهدا در خراسان شمالی، مدرسه حمید در لرستان، ستاره‌های فارس در فارس، ابوعمار در مازندران، با بابا در سیستان و بلوچستان، خلبان شهید حیدری در مهاباد، خلبان شهید میرزایی در گیلان، ایثارگری اقوام در آذربایجان غربی، بانوی رزمنده در آذربایجان شرقی، آزادسازی پاوه در کرمانشاه و ایستگاه عاشقی در اردبیل برای این منظور تدارک دیده شده‌اند.همچنین تولید ۱۶۸ برنامه در قالب‌های مختلف متناسب با فضای مجازی و استفاده از ظرفیت تولیدات کاربرمحور و هم افزایی با فعالان مردمی با راه‌اندازی پویش «قهرمان من» هم در دستور کار قرار دارد.

بر این اساس: مقرر شده است فضای مجازی مراکز نقش مکملی برای سیما و صدا داشته باشند و صفحات اختصاصی هم در وب سایت مراکز با محوریت هفته دفاع مقدس ایجاد شود.

حوزه خبر مراکز هم تدارک ویژه‌ای برای هفته دفاع مقدس داشته‌اند به طوری که علاوه بر پوشش برنامه‌های این هفته در بخش‌های مختلف خبری، ۲۱ عنوان گزارش ویژه با موضوعاتی همچون دفاع مقدس از آغاز تا پایان، طرح شهید سلیمانی امتداد نقش مردمی دفاع مقدس، سپاه و بسیج رویش‌های مبارک انقلاب و جنگ، شهدای شاخص جنگ، فهمیده‌های دفاع مقدس، جنگ در ادبیات و سنگرسازان بی سنگر و ... تولید شده است.

دفاع مقدس در استان‌ها به روایت «شما»

شبکه «شما» به عنوان برآیند شبکه‌های تلویزیونی استانی هم در طول هفته دفاع مقدس امسال برنامه‌های گوناگونی را در نظر گرفته است که شامل جشنواره روزانه فیلم‌های ژانر دفاع مقدس، ویژه برنامه تولیدی کرانه پایداری با حضور فرماندهان دفاع مقدس، خانواده شهدا و ...، پخش مستندهای مدافعان حرم و دفاع مقدس مراکز شامل آثاری همچون کفن مشکی، خون نگاران، محمد امین، سیزده پنجاه و نه، آلفارد، خانه‌ای در آسمان، چل چلای سافری، آن یک نفر، یادمان و آخرین روزهای زمستان، ارتباطات ویژه هفته دفاع مقدس با مراکز استانی، پخش مجموعه‌های تلویزیونی خاک سرخ و وقت صبح و همچنین پخش مسابقه‌های تلویزیونی تولیدی مراکز خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha