جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آیین آغاز سال تحصیلی دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی تهران/ آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور گفت: ارتباط علم با صنعت، ‌بازار کار، ایجاد اشتغال و تولید فراهم شود در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته اما کم است.

به گزارش خبرگزاری از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، شنبه سوم مهرماه، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای به همراه رونمایی از طرح های بِرند ملی این دانشگاه که در دانشکده فنی انقلاب اسلامی تهران برگزار شد، با اشاره به ضرورت ارتباط علم با صنعت، ‌بازار کار، اشتغال و تولید، اظهار داشت: تمام دانشگاه ها باید  ضعف اتصال علم و دانش با خدمات و تولید و مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را از بین ببرند و همه بخش های فردی و اجتماعی دانشگاهیان با مباحث کار و تولید گره بخورد.

مدیرحوزه های علمیه کشور با بیان اینکه نظام علمی و رشته هایی که در دانشگاه ارائه می شود، دارای فرهنگ کاربردی و مهارتی باشد، گفت: این استراتژی بزرگی است و می توان به طور ویژه بخش فنی و حرفه ای را ارتقا داد و در همه بخش های صنعت، تولید و خدمات به مقوله آموزش ها پرداخته شود.

وی ادامه داد: اکنون که دولت و مجلس به سمت برنامه هفتم حرکت می کنند باید نقش مهارت ها و آموزش ها در اشتغال دیده شود و همه پای کار بیایند، از این رو فنی و حرفه ای نیاز به ارتقا و تعالی دارد.

آیت الله اعرافی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ علم زندگی ساز و سعادت آفرین، اظهار کرد: ارزش گذاری های نظام اداری و اجتماعی مبتنی بر آموزش های فنی و حرفه ای شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: انسجام کلامی و ساختاری در حوزه دانشگاه و ایجاد اشتغال ضروری است، همچنین اگر ارتباط با حوزه و دانشگاه و تعامل آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی با صنعت دنبال شود در این صورت در اسناد و برنامه ها شاهد تحول های عمیق خواهیم بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطر نشان کرد: بنده نیز در شورای عالی انقلاب حمایت های لازم را انجام خواهم داد و از همه اقدامات این دانشگاه و مدیران سراسر کشور در ارتقای مباحث آموزش و علمی قدردانی می کنم.

وی به تحلیلی از نظام آموزش عالی کشور پرداخت و گفت: ۲۰ نقطه تبلور در این آموزش ها پیدا کرده ایم که شامل اسناد بالادستی، افزایش دانشگاه ها،‌ افزایش استادان، عدالت جنسیتی، رشد مجلات و مقالات،‌ آزمایشگاه ها و فناوری ها، گسترش آموزش عالی در بخش های خصوصی و غیر دولتی،‌ ارتباطات بین المللی و علوم انسانی و ... است که نشانگر رتبه خوب نظام عالی کشور است.

آیت الله اعرافی افزود: نظام آموزش عالی نیاز به پویایی، بازسازی و شناسایی نقاط ضعف و قوت دارد. این نظام باید به مسائل مختلف از جمله مباحث فرهنگی، آموزشی، علمی و اقتصادی توجه کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقاط ضعف در حوزه آموزشی اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم به پیش بینی ها در توسعه آموزشی و اقتصادی کشور دست نیافته ایم و در طراحی فناوری ها و ورود به بازار، رشد مطلوب نداشته ایم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: در پایه ریزی علم اسلامی و بومی، ضعف های جدی داریم که هم دانشگاه و هم حوزه های علمیه سهیم هستند، ضمن اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی این مباحث را مطرح کرده ایم که باید ظرفیت مختلف ایجاد کنیم، در این زمینه کارهایی صورت گرفته است، ولی کافی نیست.

وی در ادامه به آسیب هایی که علم و دانش توانمندی های انسان را متزلزل و آلوده می کند، اشاره کرد و گفت: کسانی که علم و دارایی خود را از آن خود بدانند و ارتباط با خدا را قطع کنند، در این صورت در مسیر سقوط قرار می گیرند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: در منطق فلسفه اسلامی، معلمان و استادان زمینه سازانی هستند که علم را به بشر ارزانی می کنند ؛ اگر کسی ارتباط علم و دانش را از مبدا قدسی قطع کند، علم او آسیب زده خواهد شد از این رو علم منهای ارزش های الهی آفت زده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش مردم در کار عالمان و متعلمان، گفت: باید بدانیم که در بستر حمایت مردم، به علم و دانش دست یافته ایم و قطع ارتباط با مردم و نشناختن و ندانستن قدر و منزلت مردم آسیب هایی را به همراه خواهد داشت.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: نباید علم خود را نامحدود بدانیم هر قدر علم بیاموزیم در مقابل پهنای علم خداوند قطره ای ناچیز است و نباید آن را دریای بزرگ دانست همچنین علم با خصلت های ناپسند و با ویژگی های نامناسب اخلاقی علم غیرنافع است.

 وی با بیان اینکه علمی که  اسلام به آن ارزش قائل شده، علم سودمند است گفت: بارها در روایت دیده ایم که علمی در پیشگاه خداوند ارزش دارد که برای مردم سودمند باشد از این رو در مکاتب علمی باید نظام اخلاقی تربیتی مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: عالمان رسالت سنگین تری از دیگران دارند، عالی ترین مدال ها به اندیشمندان و عالمان و تندترین توبیخ ها برای آنان به کار گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از  سخنان خود با تاکید بر اینکه از پیام های هفته دفاع مقدس باید درس گرفت گفت: این دفاع دو گونه دستاورد سخت افزاری و ظاهری ، نرم افزای و باطنی داشت، این دفاع یک اعجاز بزرگی را در تاریخ رقم زد.

مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور خاطر نشان کرد: کشورمان وارد یک کارزار نابرابر شد جنگی در ابعاد جنگ تحمیلی کمتر می توان پیدا کرد هشت سال در جنگ شاهد بودیم بیش از ۳۰ کشور دنیا به ایران هجوم آوردند ، ۱۰ کشور هم غیر مستقیم  با ایران می جنگیدند و بقیه کشورها در مقابل این جنگ ساکت بودند.

وی تاکید کرد:همه دنیا در برابر ظلم آشکار یا ساکت و یا همراه با صدام بودند، تمام ظرفیت های نظامی به جز، تجهیزات اتمی علیه ایران استفاده شد  و دستگاه های تبلیغاتی دنیا در اختیار صدام و همراه آنان بودند.

آیت الله اعرافی با اشاره به مظلومیت ایران در جنگ تحمیلی گفت: در اسنادی که به دست آمد بعضی کشورها که میلیاردها تومان به صدام کمک کرده بودند دستانشان رو شد و خوی درندگی و تهاجمی صدام و مظلومیت ایران آشکار شد.

وی گفت: در ۲۰۰ سال گذشته هر گاه وارد جنگی شدیم سرزمین ها را از دست دادیم، دردناک ترین تصاویر همان مناطق از دست رفته کشورمان در قراردادها ترکمنچای و سایر قراردادها در رژیم های شاهنشاهی است در حالی که اولین بار بود که در این تهاجم نابرابر هشت سال مقاومت شد و جوانان ملت ایران وجبی از خاکمان را به دست بیگانگان ندادند.

مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: امام در بیان پذیرش قطعنامه دستاوردهای معنوی، فرهنگی، روحی و اخلاقی را بیان کردند و ما در جای جای جبهه ها می دیدیم که دانشگاه هایی با درس ایثار، شجاعت همبستگی، نترسیدن و دلدادگی برای خدا و جلوه گری اخلاقی برپا شده و این دستها روح دفاع مقدس است.

به گفته وی، این روح معنوی و اخلاقی و اجتماعی دفاع مقدس است که هر جا بیاید معجزه می کند که اگر از آن در عرصه کار و صنعت، تولید و فناوری باید استفاده کرد و مرزهای دانش را درنوردید.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha