جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تهرانی

حوزه/ معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: از همه مسئولان و مدیران مدارس علمیه خواهران تقاضا داریم زمینه آمادگی مدارس را جهت برپایی دروس حضوری فراهم کرده و نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حسینعلی تهرانی با بیان این که یکی از واجبات در شریعت و دین حفظ سلامت است، اظهار داشت: در جایی که انسان بداند، باید عملی را انجام دهد تا سالم بماند و در خطر نیفتد، به لحاظ فقهی باید آن را انجام دهد و به تکلیف خود عمل کند و اگر بداند کاری که می کند به سلامتش صدمه می خورد، انجام دادنش به لحاظ شرعی و فقهی جایز نیست.

یکی از واجبات در شریعت و دین حفظ سلامت است

وی با اشاره به این که احکام دینی ما برای حفظ جان، جسم و روح بشر توصیه های خوبی دارد، افزود: قرار است انسان در دوره ای که زندگی می کند، کارهای بزرگی انجام دهد تا هم خود را رشد دهد و هم جامعه اش را به تعالی برساند و نیاز این مسئله در وهله اول مراقبت از سلامت فردی و روحی است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، نیاز دوم برای رشد فردی و اجتماعی را بحث تعلیم و تربیت عنوان کرد و ادامه داد: همیشه این گونه بوده که کسب تعلیم و تربیت در هر شاخه و علمی، نیازمند زانوزدن در محضر استاد است و این مسئله کمک می کند تا افراد ضمن رشد علمی، از نَفَس و سیره استاد نیز بهره مند شده و در مسائل تربیتی نیز رشد پیدا کنند؛ لذا تعلیم و تربیتی که حضور در آن کمرنگ باشد، نقش تربیتی و تعلیمی آن، تضعیف می شود.

نظام آموزشی باید کاملا به روز شود

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که نظام آموزشی باید کاملا به روز شود. گاهی در هر عصری و هر زمانی شرایط به گونه ای است که انسان باید خود را با اقتضائات آن زمان خود را تطبیق دهد. امروزه شاید مثل گذشته نمی توانیم انتظار داشته باشیم که برای علم آموزی حتما بایستی که شخص از زندگی وقت بگذارد و حتما پای درس استاد ساعت ها بنشیند تا بتواند پیشرفت کند، نه؛ دنیا امروزه از تکنولوژی به خوبی استفاده می کند، ما هم باید استفاده کنیم.

حجت الاسلام تهرانی با بیان این که ظرفیتی که امروزه بعد از جریان کرونا برای حوزه های علمیه خواهران به وجود آمده، یک ظرفیت عالی است، به خصوص برای تحصیل بانوان که متفاوت از تحصیل آقایان است، گفت: این فرصت فوق العاده خوبی برای تغییر در نوع تحصیل بانوان به واسطه اینکه وظیفه اصلی‌شان مادری و همسری است، می باشد.

شیوه آموزش برای خانم ها باید متفاوت از آقایان باشد

وی بیان داشت: ما از گذشته معتقد بودیم که شیوه آموزش برای خانم ها باید متفاوت از آقایان باشد که با شرایط امروز و فضای کرونا، الزام برایمان پیش آمد که مجبور شدیم به این سمت حرکت کنیم؛ لذا معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران به دنبال این است از وضعیت پیش آمده نهایت استفاده را داشته و نظام تلفیقی و ترکیبی حضوری و مجازی را عملیاتی کند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که برخی از دروس حتما بایستی به صورت حضوری تدریس شود و نیازمند گفت و گوی جدی بین استاد و شاگرد است، افزود: باید به این سمت حرکت کنیم که دروس اصلی به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شود و برخی از دروس را هم طلاب به صورت مجازی فرا بگیرند.

وی با اشاره به این که تا پایان مهرماه سال جاری فرصت داده ایم تا اساتید، طلاب و کادر مدارس نسبت به واکسیناسیون اقدام کرده و خود را برای برگزاری کلاس های حضوری آماده کنند، خاطرنشان کرد: واکسن زدن امروزه براساس علم پزشکی دنیا و نه فقط علم داخلی، می تواند از بخشی آسیب ها جلوگیری کرده و ما را به زندگی طبیعی‌مان برگرداند.

کوتاهی در مسئله واکسیناسیون قابل توجیه نیست

حجت الاسلام تهرانی ادامه داد: با توجه به علم پزشکی در مورد واکسیناسیون و همین طور التزام پزشکان، علما و بزرگان به این مسئله و عمل کردن به آن، کوتاهی در این مسئله قابل توجیه نیست و باید همه افراد به سمت واکسینه شده حرکت کنند تا به یک ایمنی کافی برسیم.

وی با بیان این که تعداد زیادی از طلاب، اساتید و کادر حوزه های علمیه خواهران اقدام به واکسیناسیون کرده اند و مابقی هم پیگیر تزریق واکسن هستند، اظهار داشت: امیدواریم بحث واکسیناسیون طبق برنامه ریزی صورت گرفته، نهایی شود تا بتوانیم سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه خواهران را به صورت تلفیقی حضوری و مجازی آغاز کنیم  و اثر کار تعلیم و تربیت ما بهتر شود.

همه همت کنیم تا زمینه برپایی کلاس های حضوری مهیا شود

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: با وجود این که هیچ یک از طلاب و اساتید دوست ندارند رشد علمی‌شان ضعیف یا متوقف شود، لذا باید همه همت کنیم تا زمینه برپایی کلاس های حضوری مهیا شود و بتوانیم از اول آبان ماه بازگشایی مدارسمان را با رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی و پزشکی داشته باشیم.

وی با تأکید بر این که برنامه ریزی تحصیلی باید طوری باشد که طلاب ساعات کمتری را در مدارس علمیه باشند و بتوانند نهایت بهره برداری علمی و معنوی را از این فضا بکنند، تصریح کرد: همچنین باید رعایت حضور افراد در هر کلاس با توجه به تعداد و عدم ازدحام در مدرسه در یک زمان نیز صورت پذیرد، به طوری که حداکثر زمان حضور هر فرد در مدرسه ۲ تا ۳ ساعت برای تحصیل دروس اصلی و پایه باشد و دروس فرعی به صورت مجازی آموزش داده شوند.

حجت الاسلام تهرانی بیان داشت: وظیفه هر انسانی است که در هر شرایطی، خود را برای یک زندگی طبیعی مهیا کند و امروز این مسئله با تزریق واکسن و رعایت مسائل بهداشتی قابل تحقق است تا همه بتوانند به زندگی طبیعی و منطقی بازگشته و بازدهی کار خود را بالا برده و تأثیرگذار باشند.

مدیران مدارس، اساتید و طلاب را جهت تزریق واکسن ترغیب کنند

وی با بیان این که باید به این سمت برویم که تعلیم و تربیت ما کاملا به صورت طبیعی و با شرایط موجود تطابق پیدا کند، افزود: از همه مسئولان و مدیران مدارس علمیه خواهران تقاضا داریم زمینه آمادگی مدارس را جهت برپایی دروس حضوری فراهم کنند و در این راستا تبیین خوبی برای اساتید و طلاب داشته باشند تا همه نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران در پایان افزود: اگر طلبه یا استادی در حال حاضر شرایط واکسیناسیون را به دلیل منع پزشکی ندارد و یا به هر دلیلی نمی خواهد واکسن بزند، باید خود را با آئین نامه های مجموعه تطبیق دهد، به این صورت که طلبه تا فراهم شدن شرایط تزریق واکسن، از فضای مجازی استفاده کرده و یا مرخصی تحصیلی بگیرد و استاد هم تدریس را به شخص دیگری واگذار کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha