جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دفاعیه

حوزه/ جلسه دفاع از پایان نامه با موضوع: «معنا شناسی واژه وجدان در قرآن» در مرکز تخصصی فقه النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، جلسه دفاع از پایان نامه زهرا نریمانی با موضوع: «معنا شناسی واژه وجدان در قرآن» با راهنمایی دکتر ولی الله جعفری و داوری حجت الاسلام حمید الهی دوست، در مرکز تخصصی فقه النفیسه اصفهان برگزار شد.

نریمانی در دفاع از پایان نامه خود گفت: قرآن کریم دارای سطوح و لایه‌های متنوع عرضی‌، طولی و سرشار از پیچیدگی‌های زبانی و معنایی است‌. واژگان قرآن جدای از معنای اساسی و مستقل خود، در کنار واژگان و جملات مجاور در بافت متنی‌، دارای معانی جدید می‌شوند، در معناشناسی که مطالعه‌ی علمی‌معنا است و به عنوان بخشی از زبان‌شناسی امروزی  (توصیفی و ساخت گرا )، به دنبال کشف معنایی است که در پس لایه‌های متن قران ذخیره شده است. 

وی ادامه داد: این نوشتار با الهام از این روش و تکیه بر مکتب بن (قومی – فرهنگی‌)، درصدد تبیین جایگاه معنایی «وجدان» در قرآن طبق سه گام اصلی می‌باشد.

نریمانی اظهار کرد: از نتایج مهم پیمودن این سه گام این است که در گام اول به بررسی تبارشناسی واژه وجدان بر پایه‌ی معنای اساسی و با مطالعه‌ی جهان بینی و فرهنگ قومی عرب جاهلی در پیش از اسلام‌، این است که واژه وجدان قبل از اسلام نیز کاربرد داشته و معنای اصلی آن خواندن و طلب کردن به قصد جلب توجه است و تطوّر معنایی نداشته است‌. 

وی خاطر نشان کرد: در گام دوّم با بررسی معنایی ریشه ی‌«و ج د» در آیات قرآن و تشکیل میدان‌های معناشناسی آن در قرآن واژه‌های مترادف (کسب‌، صواب‌، ظفر، درک‌، احساس وفوز)، واژه‌ی متضاد (گمراهی‌، فقدان‌، ضیع‌، هلاک)، واژه‌ها و عبارت‌های مرتبط از لحاظ فعّالیّت و انفعال (الله‌، وصول‌، انجام عمل خیر، هجرت‌، تقوی‌، صدق‌، راهنمایی کردن‌، رفتن‌، امید داشتن) و واژه‌های ملازم (الله‌، وصول‌، رفتن‌، صوب‌، ضلال‌، فقدان)، گستردگی میدان معناشناسی وجدان در قرآن و چگونگی گستردگی آیات در این میدان را بیان می‌کند. 

نریمانی گفت: در گام سوّم‌، با مطالعات متنی واژه وجدان‌، و کشف واژه‌های کلیدی وکانونی و جهان بینی وجدان می‌توان بر اساس روش معناشناسانه به معنای نسبی وجدان که‌ «نوعی وصول حاصله پس از فقدان و ضلالت شیء که با یاری الله فوز و ظفر را درک و احساس می‌کند» می‌باشد، دست یافت‌.

انتهای پیام
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha