جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست خبری آیت الله خاتمی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور گفت: حضرت امام(ره) فرمود اگر مرحوم حاج شیخ عبدالکریم در زمان ما بود همان کاری را انجام می داد که من انجام دادم، تشکیل حوزه علمیه کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی امروز نبود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، آیت الله سید احمد خاتمی، پیش از ظهر امروز در نخستین اجلاسیه مسئولان مدارس علمیه استان فارس که در سالن شهید قدوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه بنیانگذار حوزه های علمیه نبی مکرم اسلام(ص) است، اظهار کرد: پیامبر(ص) وارد مسجد شدند و دیدند که دو حلقه مذاکره علمی و حلقه ذکر شکل گرفته است، پیامبر(ص) فرمود هم مجلس مذاکره علم و هم مجلس ذکر خوب است، اما خود پیامبر(ص) در مجلس مذاکره علم نشست و آغاز حوزه علمیه این چنین شکل گرفت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان این که حضرت زینب(س) در کوفه درس تفسیر قرآن کریم را برگزار می کرده است، افزود: مرحوم آیتی بیان می کنند که برای حضرت زینب(س) دشوار بوده که در شهری که مفسر قرآن بوده است اسیری را تماشا کنند؛ حضرت زینب(س) نقش فرهنگی را به خوبی ایفا کردند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام صادق(ع) برای جایگاه تعلیم و تعلم و تبلیغ دین از مبارزات حاد کنار کشید و یک حوزه بزرگ تشکیل دادند، خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) فرمود اگر مرحوم حاج شیخ عبدالکریم در زمان ما بود همان کاری را انجام می داد که من انجام دادم، تشکیل حوزه علمیه کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی امروز نبود، همچنین امام(ره) فرمود اگر بخواهیم مردم را بسازیم باید برای هر ۱۰ نفر یک طلبه داشته باشیم.

آیت الله خاتمی عنوان کرد: کرونا به عرصه های مختلف آسیب زد و اکنون فکر می شود که در بخش اقتصادی باید چکار کنیم، حوزه علمیه نیز باید فکر کند که در مقابل آسیب هایی که از کرونا دیده است چه کاری باید انجام داد، از این رو انتظار از مسئولان مدارس این است که با همراهی مدیریت حوزه نگذارند این چراغ خاموش شود، خاموش شدن این چراغ علاوه بر اینکه ضربه به دین است ضربه به امنیت کشور نیز محسوب می شود.

وی اظهار کرد: هنگامی اشرار در خیابان ها یک روحانی و عالم را مشاهده کنند با خود حساب می کنند که در شهری که دین زنده است نمی توان کاری کرد؛ حوزه علمیه به عنوان یک سرمایه ملی است؛ در طول تاریخ روحانیت فراز و نشیب وجود داشته است و حتی کار به تعطیلی حوزه علمیه در زمان رضا خان کشیده شد، بنابراین فراز و نشیب وجود دارد نباید دلسردی به وجود بیاید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در خصوص دروس طلبگی بیان کرد: شورای عالی رو به تحول در دروس آورده است؛ در سطح یک شورای عالی موفق عمل کرده و تقریبا تمام دروس سطح یک که حدود شش سال نخست است کاملا متحول شده است.

وی ادامه داد: اینکه حوزه علمیه امروز ارز دیجیتال را ارزیابی می کند، نشان از متحول شدن و به روز شدن دارد؛ دومین رکن در حوزه علمیه استاد است که در علوم طلبگی استاد نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، رابطه ای که میان شاگرد و استاد وجود دارد در حوزه علمیه رابطه ای بی نظیر و دلی و عاطفی است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: رکن سوم در حوزه علمیه نیز مباحثه است، که استاد باید نظارت کند، چرا که مباحثه جلوه دیگر درس اس؛ مدیریت نیز جزو ارکان بعدی حوزه علمیه است؛ در عرصه مدیریت در مرحله نخست شاکر خداوند هستیم، بحمدالله حوزه های علمیه با نظم اداره می شوند. رکن بعدی عنصر سیاست است، ستون فقرات سیاست ما همراهی با ولایت است؛ دشمن حوزه سکولار می خواهد؛ حوزه ای می خواهد که بی تفاوت باشد. بحمدالله رشد سیاسی در میان طلاب جوان بسیار بالا است.

کار حاج شیخ عبدالکریم در تاسیس حوزه علمیه قم کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی نبود

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha