جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طالب پور

حوزه/ نشست علمی پژوهشی با عنوان «نقش مدیریتی و راهبردی حضرت زینب(س) و مسائل زنان و خانواده در جهان» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محسن طالب پور، در نشست علمی پژوهشی با عنوان «نقش مدیریتی و راهبردی حضرت زینب(س) و مسائل زنان و خانواده در جهان»، در جمع طلاب مدرسه علمیه کوثر اصفهان گفت: نقش زنان در قیام امام حسین (ع) یک نقش راهبردی و موثر بوده است. هر چـــند امام حسین(ع) همراهی بانوان را الزام نکرده بودند، لکن نقش تاثیرگزار و کم نظیر بانوان در ایجاد و استمرار قیام امام حسین(ع) قابل بررسی می باشد.

وی با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در سـه زمان، قبل از واقعه  کربلا، حین وقوع حادثه کربلا و در زمان پس از واقعه کربلا گفت: حضرت زینب(س) قبل از رسیدن به کربلا نقش   ارتباط امام حسین(ع) با بانوان و دعوت بانوان همراه کاروان به شکیبایی و صبوری را برعهده داشتند.

حجت الاسلام طالب پور ادامه داد: در سرزمین کربلا حضور حضرت زینب(ع) بسیار موثر و اساسی بود ایشان با عواطف خواهرانه و بسیار دلسوزانه امام حسین(ع) را در هجمه ها و مشکلات یاری نمودند و به امام(ع) اطمینان دادند که پس از ایشان راه را ادامه خواهد داد، بنابراین تقویت روحیه در امام حسین(ع) و سایر اصحاب و بانوان همراه کاروان از جمله کارهایی بود که حضرت زینب انجام می دادند. حضرت در لحظات حساس مانند زمان شهادت حضرت علی اکبر(ع) در کنار امام حسین(ع) بودند.

حجت الاسلام طالب پور یادآور شد: اوج عظمت و بزرگی حضرت زینب(ع) زمانی نمایان شد که ایشان به تن فرزندانش لباس رزم پوشاند و آنها را به یاری امام حسین(ع) فرستاد و هنگام شهادت هر یک از فرزندانش به استقبال نمی آمد تا با امام حسین(ع) روبرو نشود، که این عمل نشان از ولایت مداری حضرت زینب(س)  است.

وی در ادامه اظهار کرد: اصل کار حضرت زینب(س) پس از شهادت امام حسین(ع) شروع شد. از کربلا به سمت شام رهبر کاروان امام سجاد(ع) بودند لکن به دلیل بیماری حضرت زینب(س) جانشین رهبر بودند و  اینجا نیز موقعیت ولایت مداری را به زیبایی در رابطه با امام سجاد(ع) نشان دادند که در هر موقعیتی قرار می گرفتند حتی موقع حمله لشگریان عمرسعد به خیمه ها، از حضرت کسب تکلیف می نمودند و بدون اذن امام زمان خود کاری انجام ندادند که نشان از ولایت مداری حضرت زینب(س) داشت.

کارشناس فرهنگی با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در واقعه پس شهادت امام حسین(ع) گفت: پس از روز عاشورا فرماندهی کاروان با امام سجاد(ع) و مدیریت و راهبری با حضرت زینب(س) بود.

حجت الاسلام طالب پور یادآور شد: پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش، حضرت زینب(س) چندین کار مهم و اساسی شامل مدیریت کاروان داغدیده و مصیبت زده که البته کنترل چنین کاروانی کار راحتی نبود. لکن حضرت زینب با درایت و تدبیر لازم به خوبی از عهده اینکار برآمدند، حفظ حرمت و جایگاه اهل بیت علیه السلام همراه با حفظ و رعایت حریم کاروان و اهل بیت علیهم السلام که اجازه ورود نامحرمان را نمی دادند، رعایت و حفظ شان سادات و بنی هاشم و کاروان در کوفه، سخنرانی و روشنگری حضرت زینب برای ایجاد بیداری و بصیرت که در این راستا حضرت زینب بیشترین سخنرانی را داشتند.

وی از دیگر کارهای حضرت زینب(س) را شامل پیام رسانی و ماندگار شدن کربلا و عاشورا توسط حضرت که به فرموده رهبر معظم انقلاب پیروزی خون بر شمشیر توسط زینب کبری(س) انجام شد، برگزاری مراسم روضه، عزاداری و روشنگری مردم در شام و مدینه عنوان کرد.

انتهای پیام
   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha