جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دکتر فضائلی

حوزه/ حدود ۶۰ درصد مقالات ارسال شده به همایش «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» داخلی بوده و ۴۰ درصد از مقالات از خارج کشور دریافت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  دکتر مصطفی فضائلی امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» که با حضور جمعی از اهالی رسانه در سالن جلسات دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: گفت: در دو دهه اخیر منطقه غرب آسیا محل وقوع حوادث مختلف بوده و توجه به این وقایع از منظر حقوق بین الملل بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: یکی از محورهای همایش «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» بحث تروریسم است که متاسفانه طی چند دهه اخیر منطقه غرب آسیا کانون تروریسم و کشور ما یکی از قربانیان این پدیده شوم بوده است؛ حدود ۶۰ درصد مقالات ارسال شده به همایش داخلی بوده و ۴۰ درصد از مقالات از خارج کشور دریافت شده است.

فضائلی خاطر نشان ساخت: مجموعه مقالات بعد از همایش در قالب کتابی به مراکز تخصصی عرضه خواهد شد، مقالات برگزیده هم در مجلات علمی پژوهشی با زبان های فارسی، عربی و انگلیسی منتشر خواهد شد.

وی گفت: محور بعدی این همایش مخاصمات مسلحانه در منطقه از منظر حقوق پس از جنگ است لازم است که بعد از جنگ به مواردی مانند تعقیب موارد غیرقانونی در طول مخاصمه پرداخته شود.

 فضائلی خاطر نشان ساخت: در حقوق بین الملل زمان معنایی ندارد و اگر جنایتی در جنگ رخ دهد، در هر زمان قابل پیگیری است.

وی گفت: یکی دیگر از محورهای این همایش بررسی مخاصمات در غرب آسیا از منظر حقوق توسل به زور است، در این موضوع، برخی از توجیهات طرف های منازعات مورد بررسی قرار می گیرند که آیا این توجیهات قابل قبول است یا خیر، به عنوان مثال توجیه آمریکا برای ترور سردار قاسم سلیمانی از منظر حقوقی بررسی می‌شود و از طرف دیگر هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی عین الاسد از سوی ایران، از نظر حقوقی بررسی می‌شود که موجه بوده یا خیر؟ ائتلاف عربی عربستان سعودی یک طرف مخاصمه در یمن است که از نظر حقوقی بررسی می‌شود که اقدامش موجه است یا خیر؟

دکتر فضائلی گفت:  محور بعدی این همایش مخاصمات مسلحانه در منطقه از منظر حقوق بشر بوده است که این حقوق در زمان صلح یا مخاصمه باید محترم شمرده شود.

دبیر علمی همایش «حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» گفت: یادآور شد: نشانی سایت همایش iil.com.ac.ir بوده و برگزاری همایش به صورت حضوری و آنلاین خواهد بود؛ پخش آنلاین در نشانی qom.ac.ir/ill بوده و مکان همایش در تالار شیخ مفید دانشگاه قم خواهد بود.

خاطرنشان می شود: در برگزاری همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه» که  ۲۱ و ۲۲ مهرماه در قم برگزار خواهد شد؛ سفارت عراق در تهران، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شیراز، پردیس فارابی دانشگاه تهران، علوم اسلامی رضوی، دانشگاه مفید، کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر، سازمان جوانان هلال احمر، ، موسسه پیام آزادگان، مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین‌المللی و موسسه نسل رهپویان ماندگار همکاری دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha