شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/آیین شمع گردانی و خطبه خوانی شهادت امام رضا (ع)

حوزه/  امروزه شاهد هستیم که برخی افراد شیاد و رمال از مردم تحت عناوین خاص رمالی می کنند و از نادانی مردم سوء استفاده می کنند که لازم است با آگاهی دادن به جامعه و رشد علم و دانش بساط این خرافات و رمالی های افراد شیاد برچیده شود و در این مورد دولت ها نقش دارند که همانند انبیاء مردم را از جهل و گمراهی نجات دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام ابوالقاسم عالمی امروز در مراسم سوگواری شهادت امام رضا(ع) که با حضور جمعی از اساتید، طلاب و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در دفتر مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در قم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت آن امام همام به تبیین اهمیت و جایگاه عقل پرداخت و گفت: یک عقل داریم و یک ادب، شخص بی ادب را می شود ولو به صورت موقت ادب کرد و با یک تربیت صحیح او را تدریجا مودب کرد، ولی شخص دیوانه را نمی توان عاقل کرد.

وی افزود: عقل اختصاص به انسان دارد و حیوانات از این موهبت الهی بی بهره هستند، باید دانست که مطابق روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هر که را خدای متعال به او عقل داد همه چیز داده است و هر کس را عقل نداده هیچ چیز به او داده نشده است.

این سخنران حوزوی خاطرنشان ساخت: اگرچه مطابق آیات قرآن کریم نماز نخواندن از دلایل جهنم رفتن انسان ها می باشد، اما بی عقلی و عدم تعقل نیز یکی دیگر از دلایل جهنمی شدن انسان است، چرا که خدای متعال در آیه دهم سوره مبارک ملک می فرماید" وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ" یعنی اینکه اگر ما می شنیدیم حرف حق را و می اندیشیدیم امروز دچار عذاب جهنم نمی شدیم.

حجت الاسلام عالمی افزود: در این دنیا نیز ریشه بسیاری از بدبختی ها و مشکلات بی عقلی و فکر نکردن است، از شخص ورشکسته وقتی سوال می شود که چرا به این مشکلات دچار شده ای؟ می گوید که درست فکر و تعقل نکردم، پیداست که ریشه بسیاری از مکافات در این دنیا همانند طلاق، اعتیاد، فقر و سایر مشکلات بی توجهی به عقل است و در یک کلام می توان گفت که مطابق آیات و روایات اساس بدبختی بشر جهل است.

سخنران این مراسم با بیان اینکه وظیفه دولت ها این است که با برنامه ریزی صحیح جهل و نادانی را از جامعه دور کند خاطرنشان ساخت:  امروزه شاهد هستیم که برخی افراد شیاد و رمال از مردم تحت عناوین خاص رمالی می کنند و از نادانی مردم سوء استفاده  می کنند که لازم است با آگاهی دادن به جامعه و رشد علم و دانش بساط این خرافات و رمالی های افراد شیاد برچیده شود و در این مورد دولت ها نقش دارند که همانند انبیاء مردم را از جهل و گمراهی نجات دهند.

حجت الاسلام عالمی در پایان این مراسم به بیان اعتراف یکی از علمای اهل سنت در فضیلت زیارت علی بن موسی الرضا(ع) پرداخت و گفت:  ابن حبان سنی در کتاب الثقات، ج۸، ص ۴۵۷ خود در شرح حال امام رضا(ع) می‌نویسد: "و ما حلت بی شدة فی وقت مقامی بطوس فزرت قبر علی بن موسی الرضا (صلوات الله علی جده وعلیه) ودعوت الله إزالتها إلا واستجیب لی وزالت عنی تلک الشدة، و هذا شیء جربته مراراً فوجدته کذلک، أماتنا الله علی محبه المصطفی وأهل بیته (صلی الله علیه و علیهم أجمعین)" زمانی که در طوس بودم، هر گاه مشکلی برایم پیش می‌آمد، قبر علی بن موسی الرضا [صلوات خدا بر جدش و بر او باد] را زیارت می‌کردم و از خداوند رفع آن مشکل را می‌خواستم؛ خداوند دعایم را اجابت می‌کرد و آن مشکل رفع می‌شد. این مسأله‌ای است که بارها آن را تجربه کرده‌اند و همین اتفاق افتاده است. خداوند ما را بر محبت مصطفی و خاندانش بمیراند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha