چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه های علمیه، گفت: با توجه به عمر با برکت و ملکوتی علامه حسن زاده‌آملی، اگر بخواهم تاریخ علامه را بگوییم، تاریخ حُسن و تجلی اسماءالهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی استاد حوزه علمیه قم، شامگاه شنبه در مراسم نکوداشت علامه حسن زاده آملی که در مسجد رفعت قم برگزارشد، با اشاره به آیه ۳۰ سوره فصلت، اظهارکرد: خداوندمتعال می فرمایند؛ «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ، به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است!»

وی ادامه داد: ایشان تمام عمر بابرکت خود را در تعلیم، تعلم و تربیت سپری کردند و برپایی مراسم نکوداشت این عالم ربانی دارای دو پیام «تعظیم و تکریم» و «تأیید حالات ایشان و ادامه دادن راهشان» است. بهترین مؤعظه ای که می‌توانم بر اساس آیه قرائت شده داشته باشم، این است که کسانی که دائم خدا، خدا می کنند و بر آن استوار و استقامت دارند این باعث نزول فرشتگان گردیده و هیچ گونه ترس و واهمه ای بر آنان ورود ندارد و بشارت بهشت را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی افزود: اگر بخواهیم در خصوص شناسنامه علامه نکته ای بگویم، آن است که علامه حسن زاده دنیا را برای دنیا نمی‌خواست، برای به رخ کشیدن به دیگران نمی‌خواست، بلکه دنیا را برای برون رفت از جهت علمی و جهالت عملی می‌خواست، و انسان با اهداف درست است که به علم و عمل و به درجات بالا می‌رسد.

استاد سطوح عالی حوزه، با اشاره به مقامات والای علامه اظهارکرد:علامه حسن‌زاده‌ها از جایی برخاستند که برای خدا ایستادند، برای خدا نشستند، برای خدا گفتند، برای خدا تحصیل کردند و برای خدا عالم شدند و سیر و سلوک کردند. اگر بخواهیم علامه حسن‌زاده را بشناسیم، باید با رساله «انه الحق»، «الهی نامه» و بیش از ۱۹۰ اثر به چاپ رسیده ایشان بشناسیم و این بود که مقام معظم رهبری فرمودند، منشأت ایشان منبع پرفیض است.

وی گفت: اولین وظیفه تمام شاگردان محفلی ایشان همانگونه که رهبرمعظم انقلاب نسبت به آثار ایشان تاکید داشتند این است که آثار علامه را برای دیگران معرفی کنند. کتاب «الهی نامه» ایشان کتابی مفید بوده و برای طلاب و اساتید علاقه‌مند به ایشان این کتاب ارزشمند توصیه می‌شود که حتما این کتاب را بخوانند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی، گفت: اگر از من بپرسید که عمر گرانمایه علامه حسن زاده چه تولید کرد عرض می‌کنم، شناسنامه معرفتی ایشان متصف به اسم شریف، ولی بوده است، مذهب و دینداری وقتی است که این مذهب به یک، ولی می‌رسد و این ولی است که مملکت را نجات می‌دهد.

وی افزود: کسی که می‌خواهد عبودیت علامه حسن زاده را ببیند نگاهی به الهی‌نامه استاد کند در این کتاب گرانسنگ در جای جای آن می‌توانید ببینید که گفته شده خدایا شکرت و این شکر در اکثر فقره‌های و فرازهای این کتاب مشهود است.

استاد سطوح عالی حوزه در مورد تلاش‌ها و زحمات علامه حسن زاده در کسب علم، اظهارکرد: علامه حسن‌زاده با مشقت، صبر و استقامت و به تعبیر حضرت امیرالمومنین علی(ع) با سختی علمی و عملی خودش را به مراتب بالا رساند.

وی در ادامه افزود: عوالم موجود انسان در طول یکدیگر قرار دارند و دنیا اولین قدم، برزخ دومین قدم و سومین و آخرین قدم عالم قیامت است و باید بدانیم که دنیا پیشنیاز آخرت بوده و به تعبیر روایات الدنیا مزرعه الاخره است.

این محقق و پژوهشگرحوزه علمیه قم، افزود: علامه حسن زاده انسانی است که در تمام لحظات درسی که من با ایشان بودم که قریب به بیست سال بوده همیشه می‌فرمودند آقا جان من، ما هستیم که هستیم، این که هستی ما مردن در آن نیست، پوسیدن در آن نیست، لباس عوض کردن است از پوست درآمدن است.

وی در ادامه افزود: این کتاب در اینجا که عرض شد، کتاب علم است و هم کتاب عمل، انسان اگر بخواهد پرواز کند نیاز به دو بال دارد بدون بال علم و بار عمل و بدون یک بال نمی‌شود پرواز کند، علامه کسی بود که از ذوالفنون بود و از هر دو بال برای پرواز استفاده می‌کرد. تعبیر رهبر معظم انقلاب در مورد علامه حسن زاده که ایشان را ذوالفنون دانستند بخاطر علم و عمل علامه بود.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی در مورد اربعین گرفتن‌های علامه حسن زاده بیان داشت: ایشان اربعین پشت اربعین می‌گرفت و این اربعین‌های ایشان بود که او را به مقاطع بالا برد و من از دوست داران ایشان می‌خواهم این سیره اربعین را حفظ کرده و به کار ببرند.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha