جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زلزله اندیکا

حوزه/ درپی لرزه‌ پنج‌دهم ریشتری در منطقه کوهستانی اندیکا، ۶۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده است که برآورد اولیه از شدت تخریب منازل مسکونی، حدود ۸۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی پنج ریشتر شنبه ۱۷ مهرماه در قلعه خواجه اندیکا رخ داد که در اثر آن ۱۱ روستا در این زمین‌لرزه دچار خسارت شدند.

در این زلزله به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، ۶۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده از زمین‌لرزه اخیر تا روز شنبه در شهرستان اندیکا شناسایی‌شده که این واحدهای مسکونی حدود ۸۰ درصد تخریب شده‌اند.

علاوه بر آن نیز از روز ۱۲ مهر تاکنون چهار زمین‌لرزه در شهرستان اندیکا با مرکزیت قلعه خواجه رخ داده است.

پیگیری‌های خبرنگار حوزه، حاکی از آن است که منازل روستایی بافت سنتی در بخش چلو به صورت کامل و نیمی از منازل بخش مرکزی این شهرستان ۸۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند.

نیازمند کانکس هستیم | به دلیل بافت جغرافیایی اسکان چادری جوابگو نیست

در این راستا، امراله نوذری، فرماندار اندیکا درباره خسارت ناشی از زلزله، گفت: امکان جابه‌جایی یا اسکان موقت در بیشتر این مناطق مقدور نیست؛ چراکه محل اقامت در نزدیکی روستاها وجود ندارد و بیشتر این خانوارها دامدار هستند و در عمل امکان جابه‌جایی نیست.

وی گفت: پیشنهاد شده که برای اسکان اضطراری و موقت از کانکس استفاده شود؛ چراکه با توجه به بافت جغرافیایی اسکان چادری جوابگو نیست.

نوذری با درخواست کمک از دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی خوزستان، برای بهسازی راه‌های روستایی در مناطق زلزله‌زده گفت: بیشتر روستاهای آسیب‌دیده راه ارتباطی مناسبی ندارند و اگر روستاییان بخواهند مصالح به محل منتقل کنند باید هزینه چند برابری را متحمل شوند.

فرماندار اندیکا افزود: مدارس این بخش نیز از زلزله اخیر در امان نماندند و بر اساس ارزیابی اولیه حدود ۵۰ مدرسه خطرآفرین هستند و راه ارتباطی به ۱۰ باب مدرسه دیگر وجود ندارد و نیاز است تا به‌وسیله بالگرد کانکس به محل منتقل شود.

وی ادامه داد: با دستور ویژه استاندار خوزستان، خدمات‌رسانی با تلاش نیروهای امدادی و جمعیت هلال‌احمر همچنان ادامه دارد اما با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و بارندگی نیاز است در سطح استان و کشور به اندیکا توجه ویژه‌ای شود.

نیروهای هلال‌احمر در حال توزیع چادر، مواد غذایی، وسایل گرم‌کننده هستند

همچنین، شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، در جمع خبرنگاران، از بررسی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی به‌منظور کمک به مردم زلزله‌زده در اندیکا با حضور مسئولان استان و شهرستان خبرداد و بیان کرد: در پی زلزله امروز هیچ مورد مرگ‌ومیر وجود نداشته است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه منازل تخریب شده، نیازمند بازسازی و تعمیر هستند، افزود: در این راستا نیز یک خانه بهداشت و یک پایگاه جاده‌ای اورژانس آسیب دیدند.

وی بر لزوم نوسازی ۱۲ مدرسه در این منطقه بر اثر زلزله تأکید کرد و گفت: نیروهای هلال‌احمر در حال توزیع چادر، مواد غذایی، وسایل گرم‌کننده و اسکان موقت زلزله‌زدگان در مناطق روستایی خسارت‌دیده هستند.

صدیقی به باز بودن محورهای مواصلاتی و جاده‌های روستایی در مناطق زلزله‌زده اندیکا اشاره کرد و افزود: به‌جز روستای سوسن که تأسیسات آب‌رسانی آن خسارت‌دیده است، هیچ مورد قطع آب و برق در این شهرستان و روستاهای تابع آن گزارش نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: ارزیابی خسارت‌های ناشی از زلزله امروز در اندیکا همچنان ادامه دارد و میزان خسارت‌های وارد شده در روزهای آینده اعلام می‌شود.

تیم‌های تخصصی مشغول ارائه خدمات هستند

محمد رضایی، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اندیکا نیز در این خصوص بیان کرد: سه گروه از این ماشین‌آلات در مناطق روستایی و ۲ گروه دیگر در جاده‌های اصلی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: تمام راه‌های روستایی و اصلی در مناطق زلزله‌زده در همان روز وقوع حادثه بازگشایی شده اما ماشین‌آلات در راستای بهسازی، ایمن‌سازی و ترمیم نقاط آسیب‌دیده فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اندیکا ادامه داد: زلزله خسارت زیادی به راه‌ها، ابنیه فنی، پل‌ها و دیگر زیرساخت‌های راه در این شهرستان وارد کرده که گروه‌های کارشناسی همچنان در حال برآورد و ارزیابی هستند.

لزوم تأمین امکانات اولیه ضروری برای گرمایش مردم

به گزارش حوزه، به دلیل آغاز فصل سرما در منطقه کوهستانی اندیکا، لازم است که دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه، فوراً فکری برای این موضوع کرده و با توجه به عدم امکان جابجایی عشایر، امکانات اولیه ضروری برای گرمایش مردم را فراهم آورند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha