سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مراسم افتتاحیه دوره تدبر در قرآن کریم ویژه طلاب

حوزه/ حجت الاسلام عباس صبوحی قرآن کریم را نسخه شفابخش بیماری های روحی و معنوی بشر امروز دانست و گفت: بنا به فرمایش امام اول ما شیعیان، قرآن درمان کننده کفر، نفاق و گمراهی است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عباس صبوحی صبح امروز در آیین افتتاحیه دوره آموزشی تدبر در قرآن کریم ویژه طلاب حوزه های علمیه، گفت: قرآن کریم در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام و در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه به عنوان ناصحی معرفی شده است که هیچ غشی در آن راه ندارد.

وی افزود: از لسان مبارک حضرت علی علیه السلام، قرآن کریم هدایت کننده ای است که گمراه نمی کند و به شکل جامع انسان را هدایت می نماید.

حجت الاسلام صبوحی خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید، همنشین قرآن کسی است که پس از این همنشینی یا چیزی به او اضافه شده یا کم شده است.

وی قرآن کریم را نسخه شفابخش بیماری های روحی و معنوی بشر امروز دانست و گفت: بنا به فرمایش امام اول ما شیعیان قرآن درمان کننده کفر، نفاق و گمراهی است.

عضو هیئت رئیسه مؤسسه تدبر در کلام وحی، تصریح کرد: کسی که بدون نیت اثرپذیری سراغ قرآن برود، مصداق ظالم می باشد و همانطور که قرآن کریم می فرماید چیزی جز خسارت دریافت نمی کند.

وی با اشاره به جایگاه قرآن در عصر حاضر و در میان مسلمانان امروز، افزود: باید دید آیا قرآن کریم در حال حاضر چه جایگاهی نزد ما مسلمانان دارد؟؛ متأسفانه در میان ما خیلی کم به قرآن کریم توجه می شود.

استاد مؤسسه قرآنی تدبر در کلام وحی، بیان داشت: معجزه ماندگار و جاودان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، قرآن کریم است و اعجاز آن در هدایت است.

وی  با اشاره به ثمرات قرآن در عصر پیامبر اکرم(ص) گفت: قرآن کریم توانست در ظرف ۲۳ سال بعثت رسول الله از جامعه ای جاهل و منحرف از معارف ابراهیمی، جامعه ای مسلمان را بسازد.

حجت الاسلام صبوحی با طرح این سوال که آیا ما نسبت به قرآن کریم وظایف خود را به جا آورده ایم تا بتوانیم از آن بی بهره نشویم عنوان داشت: قرآن کریم وظایف ما نسبت به خودش را به خوبی فرموده است؛ در چهار آیه قرآن کریم ما را به تدبر در آن دعوت کرده است.

استاد مؤسسه تدبر در کلام وحی، گفت: در آیه ۲۹ سوره «ص» می بینیم که خداوند قرآن کریم را کتابی پر خیر و برکت معرفی کرده که باید همگان در آن تدبر کنند و صاحبان خِرد آن را با عمق جان بپذیرند.

وی ادامه داد: مرحله اولی که هر انسانی باید آن را طی کند تدبر در قرآن است اما پذیرش با جان و دل ویژه اهل خِرد می باشد.

حجت الاسلام صبوحی آیه ۶۸ سوره مؤمنون را یکی دیگر از آیات دعوت کننده به تدبر در قرآن کریم برشمرد و خاطرنشان کرد: در آیه ۲۴ سوره محمد نیز این دعوت را می بینیم؛ خداوند در این آیه خطاب به کافرانی که به پیامبر اسلام ایمان نیاوردند فرمود آیا در قرآن تدبر نمی کنند یا اینکه بر دل های آنان قفل خورده است که پذیرش ندارند.

وی گفت: در آیه ۸۲ سوره نساء خداوند می فرماید اگر قرآن کریم از جانب غیرخدا بود قطعاً در آن اختلاف های بسیاری می یافتند؛ این نکته مهم را باید با تدبر فهمید.

عضو هیئت رئیسه مؤسسه تدبر در کلام وحی بیان داشت: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر از گروه های مختلف مردم می خواهند در قرآن کریم تدبر کرده و آیات آن را بفهمند.

وی ضمن بیان مقطعی از خطبه فدکیه افزود: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در این خطبه فرمودند: ای گروه های مسلمانان! سرعت گیرندگان به قول ضعیف باطل، چشم پوشان از رفتار زشت خسارت بار، آیا در قرآن تدبر نمی کنید یا بر قلب ها، قفل های مخصوص آن زده شده است؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha