شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تربیت فرزند

حوزه/ سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: روحیات و روش‌های اخلاقی انسان در طول حیات تا حد زیادی انعکاس عملی فراگرفته‌های دوران کودکی از پدر و مادر و محیط خانواده است که نقش مؤثری در رشد و کمال فرزندان دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم همتی ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها با طرح سوال چگونه فرزندانی باکرامت تربیت کنیم؟ اظهار داشت: یکی از اصول مهم در تربیت، حفظ کرامت فرزندان است، چراکه توجه به کرامت انسان، سبب ایجاد عزت‌نفس می‌شود.

کارشناس معارفی حرم بانوی کرامت گفت: والدین وقتی فرزندانشان را تکریم می‌کنند، در اصل آنان را آماده تربیت‌پذیری می‌کنند.

همتی یکی از مهم‌ترین و اولین اصول تربیت را، اصل کرامت و تکریم، شخصیت دهی و شخصیت بخشی به فرزندان دانست و تصریح کرد: اگر والدین کرامت و تکریم به فرزندان را به‌عنوان یک اصل غالب در تمام مدل‌های تربیتی خود انتخاب کنند، قطعاً می‌توانند بخش مهمی از تربیت را پیش ببرند.

کارشناس معارفی حرم گفت: تکریم یک قانون مهم در تربیت است چراکه اگر والدین فرزندان خود را تکریم نکنند نمی‌توانند آنان را تربیت پذیر کنند.

وی افزود: کاربردی کردن اصول تربیتی، مرهون احترام والدین به فرزندان است. اگر والدین، فرزندانشان را و شخصیت آنان را خرد و شکسته کنند، زمینه پرخاشگری و بی اثر بودن تربیت را در فرزندانشان به وجود آورده‌اند.

همتی با اشاره به سخن حضرت امام هادی (ع) مبنی بر این که اگر کسی احساس کند موردتکریم و احترام نیست، از شر او درامان نیستند، افزود: آنچه از مضمون این حدیث برداشت می‌شود، این است: فردی که احساس ذلت می‌کند، تربیت پذیر نیست.

همتی خاطرنشان کرد. والدین به‌عنوان انسان‌هایی کریم و الگوی فرزندان باید احترام خود را جلوی فرزندانشان نگه‌داشته و کرامت شخصیت خود را حفظ کنند؛ چراکه ذهن فرزندان، مانند آینه تمام اعمال پدر و مادر را ثبت می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: مادر به‌عنوان مدیر خانه، کارهای منزل را به شکلی تنظیم کند که هنگام نماز همه‌کارهای منزل را تمام و مهیای نماز شود و بدون احساس خستگی، مشتاقانه وضو بگیرد و با شکرگزاری به درگاه خداوند، به‌طور عملی فرزندان را تشویق به خواندن نماز اول وقت کند.

همتی گفت: این رفتار مادر به فرزندان می‌آموزد که برای وقت خود ارزش قائل است و مادر با ایجاد چنین فضایی در خانه، می‌تواند از فضایل اقامه نماز در اول وقت برای فرزندش سخن بگوید.

کارشناس معارفی حرم مطهر گفت: مادران باکرامت که الگویشان حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیهاست، دخترانی را در دامن خود پرورش می‌دهند که مسلمانانی کریم‌تر و فاطمی ترند.

وی با اشاره به سخن شهید سردار حاج قاسم سلیمانی مبنی بر این که کسی می‌تواند به مقام شهادت برسد که در دنیا شهید زندگی کرده باشد، گفت: والدین برای تربیت فرزندان باکرامت، ابتدا باید خودشان کرامت داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دعای امام سجاد علیه‌السلام، گفت: این امام همام در دعایی به خداوند عرضه می دارد: خداوندا! ما را از عذاب دوزخ پناه ده و به مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان، همه آنچه را که برای خود و فرزندانم خواستم در این جهان و آن جهان عنایت کن که تو نزدیک و اجابت‌کننده و شنوا و دانا و عفو کننده و دلسوز و مهربان هستی و ما را در این دنیا حسنه و در آن دنیا حسنه مرحمت فرما و از عذاب جهنم حفظ فرما.

وی گفت: امام سجاد علیه‌السلام با دیدگاهی کریمانه، این‌گونه جهانی دعا می‌کند و در این فراز دعا، از خدا می‌خواهد که هرچه از تو برای خود و فرزندانم خواستم در حق تمام مردان و زنان با ایمان به هدف اجابت برسان.

همتی این دعای امام سجاد علیه‌السلام را دعای جهانی که شامل همه انسان‌های مؤمن روی کره زمین می‌شود، دانست و اظهار کرد. امام سجاد علیه‌السلام که تربیت‌شده پدر و مادری باکرامت است، استجابت دعا را برای خود و فرزندانش از خداوند طلب کرده و همچنین از خدا می‌خواهد. که دعای تمام مردان و زنان با ایمان را به اجابت برساند. حال می‌خواهد آن مردان و زنان، مسلمان مؤمن باشند، یا مسیحی و یهودی با ایمان. امام سجاد (ع) همه مردان و زنان مومنی که در هر دینی هستند و به دین خود ایمان دارند. را مورد خطاب قرار داده است.

این سخنران معارفی افزود: فرزندان در محیط سالم خانواده و با مهر و محبت والدین و تحت مراقبت‌های لازم پرورش‌یافته و نهال ضعیف وجودشان به درختی تناور تبدیل می‌شود و رفتار، گفتار، اخلاق و روحیات والدین نقش مؤثری در شکل‌گیری شخصیت اخلاقی فرزند ایفا می‌کند.

همتی تصریح کرد. روحیات و روش‌های اخلاقی انسان در طول حیات تا حد زیادی انعکاس عملی فراگرفته‌های دوران کودکی از پدر و مادر و محیط خانواده است که نقش مؤثری در رشد و کمال فرزندان دارد.

وی در پایان با تأکید بر مطالعه دقیق دعای ۲۵ صحیفه سجادیه و تدبر در آن، اظهار داشت: آسان‌ترین راه سعادت بشر الگو گرفتن از مکتب اهل‌بیت(ع) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha