جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام باوقار

حوزه/ مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان گفت: تلاش های امام سجاد(ع) در نشر معارف دینی توانست دانشگاه امام صادق(ع) را پایه گذاری کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس؛ حجت‌الاسلام احمد رضا باوقار، صبح امروز در جمع جوانان، به معرفی صحیفه سجادیه پرداخت و اظهار داشت: صحیفه کتاب ارزشنمندی است که حاوی ۵۴ دعا و پس از قرآن و نهج البلاغه یکی از مهمترین میراث گرانبهایی است که برای عالم اسلام به جای مانده است.

وی افزود: ادعیه حاوی مطالب مهم خداشناسی، انسان شناسی، جهان شناسی، جایگاه و رسالت انبیا، جایگاه امامت، فضایل و رزایل اخلاقی و … در این کتاب ارزشمند آمده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان به طرح این پرسش که امام سجاد(ع) چه هدفی را با طرح ادعیه دنبال می کرد، گفت: آن حضرت با توجه به شرایط خاص زمانه شیوه خاصی برای انتقال معارف دینی انتخاب کرد.

وی با اشاره به همزمانی دوران امامت امام سجاد(ع) با چندین خلیفه و شرایط خفقان سیاسی و جهل و فساد، تصریح کرد: آن حضرت وظیفه هدایت و رهبری جامعه اسلامی را در چنین شرایطی برعهده داشتند و طی ۳۰ و اندی سال توانست جامعه را به سبک خاص و منحصر به فرد اداره و تحول ایجاد کند.

 باوقار با بیان اینکه ابن ابی الحدید نقل کرده است که امام سجاد(ع) در توصیف شرایط فرمود: «در تمام مکه و مدینه ۲۰ نفر وجود ندارد که با ما باشد»، خاطرنشان کرد: این از شرایط بد اعتقادی در آن دوران حکایت دارد که کار را برای سیدالساجدین سخت می کرد.

وی از واقعه حَرّه و قتل و عام مردم مدینه و حمله به کعبه به‌عنوان دیگر شرایط بد آن دوران اشاره کرد و گفت: امام در چنین شرایطی چندین سیاست را دنبال کرد تا معارف از دست نرود و تربیت جامعه اسلامی در مسیر صحیح قرار گیرد.

 مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان با ذکر این نکته که امام سجاد(ع) برای حفظ دین مسیری که پدر بزرگوارشان ایجاد کرده بودند را با یک حرکتی حاوی چند هدف آغاز کرد، افزود: این حرکت شامل تربیت مردم برای نزدیک کردن آنها به اهل بیت(ع) بود.

وی از اولین گام به‌عنوان مقدمه سازی برای پذیرش مردم(عمده آن از طریق دعا انجام می شد) یاد کرد و گفت: امام با توجه به شرایط حاکم بر جامعه، به دنبال تقابل مستقیم با حکومت نبود بلکه از طریق دعا به دنبال سوق دادن مردم به سمت و سو و بیان معارف دینی بود.

باوقار از شناساندن وجود مبارک رسول خدا(ص) به‌عنوان دومین گام نام برد و عنوان کرد: امام سجاد(ع) در خطبه شام در مسجد اموی زمانی که خود را معرفی کرد فرازهایی از شخصیت رسول الله(ص) را بیان کرد و همچنین در دعاهای صحیفه سجادیه به بهترین شکل پیامبر را معرفی کرده است.

وی شناساندن اهل بیت(ع) به مردم را گام سوم حضرت برشمرد و بیان کرد: اتفاقی که در کربلا افتاد ظلم آشکار به اهل بیت بود و امام سجاد(ع) بلافاصله پس از عاشورا اقدام به معرفی و شناساندن اهل بیت و مصادیق این بزرگواران کرد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان از شناساندن معارف ناب اسلام به‌عنوان گام پنجم امام سجاد(ع) یاد کرد و گفت: آن حضرت آموزش های گفتاری را در قالب زبان دعا در دستور کار قرار داد.

باوقار، تبیین موارد حقوقی را از دیگر اقدامات امام زین العابدین(ع) ذکر کرد و افزود: یکی دیگر از آثار گرانمایه آن حضرت دعای مکارم الاخلاق است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تلاش های امام سجاد(ع) در راستای نشر معارف دینی توانست دانشگاه امام صادق(ع) را پایه گذاری کند که برای نسل های آینده نتایج و آورده های ارزشمندی به همراه داشته باشد

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha