شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
هفته وحدت

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: مهمترین هدف پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در مسیر هدایت مردم تکامل عقلانی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم صدیقه بهرامی در همایش «پیامبر(ص) و هدایت مردم» که به مناسبت هفته وحدت از سوی مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان با حضور کارکنان، اساتید و طلاب برگزار شد، هدایت را در لغت به معنای ارشاد و راهنمایی و در اصطلاح، شناخت درست و صحیح هدف، انتخاب راه درست در رسیدن به واقع، حکم و اراده خدا، پایدار و استوارماندن در مسیر و راه دانست.

وی، هدایت را بر دو قسم هدایت تکوینی و تشریعی دانست و توضیح داد: هدایت تکوینی عام و شامل همه موجودات می‌شود، و هر موجودی بنا به استعداد و گرایش‌های خاص خود به سمت کمال شایسته خود در حرکت است، و این نیاز به اختیار و اراده ندارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان گلستان خاطرنشان کرد: خداوند در هدایت تشریعی با توجه به خصوصیت اختیار و اراده در انسان، با فرستادن کتب آسمانی و بعثت انبیاء، آنان را راهنمایی و هدایت می‌کند.

بهرامی، نعمت عقل در انسان را به عنوان رسول باطنی که  نقش بزرگی در هدایت بشر دارد برشمرد و افزود: با وجود نعمت عقل، انسان به شریعت هم نیاز دارد زیرا شریعت مانند چراغ، راه را بر ما روشن می‌کند.

 وی تصریح کرد: اصل هدایت مانند هر کمال وجودی بالذات و بالاصاله، فقط در اختیار خداوند است، و انبیاء و اولیای الهی که مجری مشیت خدا هستند، می‌توانند هدایتگر در مدار راه خداوند باشند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان گلستان، ادامه داد: پیامبر اسلام(صلی‌الله‌وعلیه وآله‌وسلم) به جهت مقام رسالت، در تمام درجات هدایت، واسطه فیض و مجرای لطف حق هست، و این از لوازم حکمت است که هیچ فردی از فیض هدایت بی‌بهره نمی‌ماند و بدون اتمام حجت کیفر نمی‌شود.

بهرامی اظهار کرد: نیکوترین هدایت‌ها، راهنمایی پیامبران است نه به معنای پیروی از شریعت انبیاء سابق؛ بلکه شریعت پیامبر خاتم ناسخ شریعت‌های سایر انبیاء و کتاب ایشان حافظ و حاکم بر کتاب‌ها است، آیه ۹۰ سوره مبارکه انعام «أُولَٰئِکَ الَّذِینَ هَدَی اللَّهُ ۖ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ ۗ قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا ۖ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرَیٰ لِلْعَالَمِینَ» گواه بر این مطلب است.

وی با استناد به آیه «وَالَّذِینَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًی وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ» اظهار کرد: خداوند کسانی را که با حسن اختیارخود، هدایت ابتدایی او را پذیرفته و متوجه عمل خود هستند، مشمول پاداش، ایصال مطلوب و محبوب خدا و خلق خدا می‌گرداند.

کارشناس مذهبی، مهمترین هدف پیامبر در مسیر هدایت مردم را تکامل عقلانی برشمرد و تصریح کرد: برپایی عدل و قسط، رهایی از ظلمات و رسیدن به وادی نور، با سفارش به فضایل اخلاقی، آداب اجتماعی و حصول حریت انسانی در حریم شریعت نیز از اهداف پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) است.

بهرامی به نتایج حاصله از خاتمیت شریعت اشاره و عنوان کرد: اول اینکه؛ پیامبر خاتم(ص) انسان کامل؛ و دیگر آنکه چنین انسان کاملی الگو و هادی همه جهانیان و اسوه همه امت‌ها باشد.

وی با توجه به آیه اول سوره فرقان «للعالمین نذیرا»، رسالت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را ابلاغ و هدایت بشر دانست و اضافه کرد: شعاع رسالت پیامبر همه بشریت است؛ چنانکه خداوند در قرآن می فرماید: «نذیرا للبشر»، بشری که وجودش برای تجلی هدایت خداوند پاک باشد تا عملش با فهمش آمیخته شود، اما عهده دار پذیرفتن مردم نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha