جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فیلم محمد رسول الله

حوزه/در سالروز ولادت رسول مهربانی ها، نگاهی انداخته ایم به چرایی ماندگاری فیلم سینمایی "محمد رسول الله(ص)" که همچنان محبوب ترین فیلم درباره پیامبر(ص) در دنیا به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هر چند که ۴۵ سال از تولید فیلم سینمایی "محمد رسول الله(ص) " یا همان "الرساله" می گذرد، اما به اذعان بسیاری از صاحب نظران هنری و رسانه ای، این فیلم همچنان محبوب ترین و موفق ترین اثر سینمایی در رابطه با زندگی حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) است.

فیلمی ماندگار به کارگردانی مصطفی عقاد که همزمان با اکران جهانی، در ایران نیز به سرعت دوبله و اکران شد؛ دوبله ای که آن هم انصافاً یکی از بهترین دوبله ها در تاریخ هنری کشورمان به شمار می رود، تا آن جا که نقل می کنند کارگردان اثر وقتی دوبله فارسی را دیده، بسیار ابراز رضایت کرده و حتی این جمله را در خصوص هنرنمایی نصرالله مدقالچی بر زبان آورده که "صدای ابوسفیان من همین است. "

خیلی از بازیگران این فیلم که در آن زمان در میانسالی بسر می بردند، اینک یا درگذشته اند و یا در کهنسالی زندگانی می کنند به نحوی که دیگر فیلمی بازی نمی کنند اما خیلی از آن ها با همین اثر شاخص در تاریخ سینما ماندگار شدند که از آن جمله بازی بسیار خوب آنتونی کوئین در نقش حمزه سیدالشهدا(ع) است.

توضیح بیشتر درباره این فیلم سینمایی این که در دو نسخه انگلیسی و عربی تولید شد که مدت زمان نسخه انگلیسی ۱۸۰ دقیقه بود که البته به ۱۲ زبان هم دوبله شد.

نقل است که با تیزهوشی و درایت مرحوم آیت الله طالقانی، نسخه انگلیسی این فیلم در کشور ما به نمایش عمومی درآمد چرا که ایشان معتقد بود بازیگران آن بهتر از نسخه عربی توانسته اند از عهده نقش هایشان برآیند.

ناگفته نماند که نسخه عربی "محمد رسول الله(ص) " ۲۷ دقیقه بیشتر از نسخه انگلیسی بود و گرچه آن را اثری دراماتیک تر و به اصطلاح شاعرانه تر توصیف کرده اند اما آن گونه که باید و شاید در جهان شهرت پیدا نکرد.

مصطفی عقاد از زمانی که علاقه به هنر سینما پیدا کرد، یکی از دغدغه هایش ساخت همین فیلم درباره پیامبر اعظم(ص) بود؛ در این میان به تعبیر یکی از منتقدین و کارشناسان سینما، حساسیت درباره به تصویر نکشیدن چهره پیامبر(ص)، نگاه منفی غربی ها به اسلام و همچنین نگاه بسته برخی کشورهای اسلامی به مقوله هنر و سینما، از جمله چالش های عقاد بود، کما این که کمپانی های بزرگ هالیوودی نیز از او حمایت نکردند.

اوج فشارها به کارگردان به خاطر فیلمنامه اثر بود به این نحو که هم مورد تأیید همه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی باشد و ثانیاً هم این که در آن تصویر پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) و خلفای راشدین به نمایش درنیاید.

عقاد برای نگارش فیلمنامه به سراغ یک نویسنده ایرلندی به نام هری کیگ رفت و به همراه او یک سال در هتل هیلتون نیل قاهره اقامت کرد تا کار به سرانجام برسد.

آن ها البته به کمک پنج فیلمنامه نویس عرب تبار، فیلمنامه نهایی را نگاشتند و آن را ابتدا به دانشگاه الازهر مصر ارسال کردند.

بعد از تأیید الازهر، فیلمنامه نهایی را به تأیید جامعه شیعیان لبنان رساندند و این در حالی بود که مجمع مذهبی عربستان سعودی با فیلمنامه مخالفت کرد، اما به هر حال ۴۵ سال پیش "محمد رسول الله(ص) ساخته شد تا همچنان مهم ترین و محبوب ترین فیلم درباره پیامبر اکرم(ص) باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha