جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی گفت: بحث انتظار همان فرهنگ تحول است و لذا مدیریت جهادی یک نوع نگاه به فرهنگ تحول و انتظار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید جمال‌الدین میرمحمدی در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین همایش مدیران مرکز خدمات ضمن خیر مقدم به مدیران مرکز خدمات در سراسر کشور و اعضای هیئت مدیره مرکز که در این مراسم حضور دارند، گفت: یکی از ظرفیت‌ترین و مشکل‌ترین فعالیت انسان مدیریت است؛ مدیریت هم علم و هم هنر است.


وی بیان کرد: اصول و روش‌های مدیریت مربوط به علم مدیریت است اما توان به‌کارگیری در محدوده مأموریتی مجموعه مربوط به هنر به‌کارگیری مدیریت است؛ اصول و روش‌های مدیریت را همه می‌توانند در کتاب‌ها بخوانند اما اجرای آن اصول و روش‌ها، هنر مدیریت است؛ هنر مدیریت هنر هنرها است چراکه مشکل و ظریف است.


رئیس مرکز خدمات با بیان اینکه سه نوع مدیریت وجود دارد، گفت: یک نوع مدیریت، مدیریت علمی است و بر اساس تعریف دانشمندان علم مدیریت، مدیریت علمی رهبری امور جامعه بر اساس اهداف معین است.


وی گفت: نوع دیگر مدیریت، مدیریت اسلامی و بر اساس تعاریف، همان تعریف مدیریت علمی، ولی مبتنی بر مبانی و تعالیم اسلامی است.


حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی با اشاره به اینکه نوع دیگر مدیریت، مدیریت جهادی است، افزود: مدیریت جهادی در علم مدیریت تعریف جامعی ندارد ولی با توجه به ویژگی‌هایی که برای یک مدیریت جهادی تعریف می‌کنیم می‌توان آن را تعریف کرد.


وی با بیان اینکه مدیریت جهادی متولد گفتمان انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران یک گفتمان جدیدی را ایجاد کرد که یکی از آنها مدیریت جهادی است که نشات گرفته از تفکر انقلابی و جهادی حضرت امام(ره) است و در ادامه با تبیین مقام معظم رهبری مدیریت جهادی شکوفا شد.


رئیس مرکز خدمات گفت: انقلاب اسلامی نقش مهمی در تغییر فرهنگ حاکم بر رویکردهای مدیریتی داشت و این تغییر گرچه به طور کامل عملیاتی نشد اما معادلات موجود را به هم زد.


وی با بیان اینکه نوع مدیریتی که امام(ره) بیان کردند معادلات را به هم زد و یک سری مفاهیم جدیدی را متولد کرد، افزود: حضرت امام(ره) در سال ۱۳۵۸ جهاد سازندگی را با همین رویکرد ایجاد می‌کنند و مقام معظم رهبری به مسئولان حدود ۸ سال قبل اشاره کردند که بروید گفتمان‌های جدیدی که انقلاب اسلامی در حوزه مدیریت جهادی ایجاد کرد احصا و تبیین کنید و در کتب علمی و آموزشی کشور توضیح داده بشود.


حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی گفت: مدیریت جهادی فرهنگ تحول است و در نتیجه، این فرهنگ تحول همان فرهنگ انتظار است یعنی تغییر وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب.


وی بیان کرد: بحث انتظار همان فرهنگ تحول است و لذا مدیریت جهادی یک نوع نگاه به فرهنگ تحول و انتظار است.


رئیس مرکز خدمات گفت: مدیریت جهادی، مدیریت اسلامی است یعنی رهبری امور جامعه مبتنی بر مبانی اسلامی با تلاش ویژه همراه با رنج و زحمت.


وی تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی مدیریت جهادی و اسلامی ذوب شدن در اراده الهی است و اینکه احساس شود هر کاری انجام می‌دهیم در محضر خداست و با فیض الهی انجام گیرد.


حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی با بیان اینکه مؤلفه کلیدی مدیریت جهادی عشق و عقل است، گفت: اگر حزب‌الله در مقابل صهیونیست‌ها در جنگ ۳۳ روزه موفق می‌شود به دلیل همین رویکرد مدیریت جهادی و حاکمیت عقل و عشق است.


وی بیان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند مدیریت جهادی یعنی کارهایی که هیچ‌کس جرئت نزدیک شدن به آنها را ندارد اما باید انجام بشود؛ یعنی جایی که بودجه نیست و نیروی متخصص و لازم کم است، تحریم وجود دارد و زمان اندک است و گروهی نیز دست به دست هم بدهند در کار اخلال ایجاد کنند و اگر شما ورود کنید و کار را انجام بدهید مدیریتی جهادی انجام داده‌اید.


رئیس مرکز خدمات گفت: مقام معظم رهبری در جلسات با مدیران کشور بر مدیریت جهادی تأکید می‌کنند یعنی همین مدیریتی که با سختی و رنج و کمبودها همراه است و انسان باید تمام تلاش خود را انجام بدهد.


وی با بیان اینکه تلاش، رنج، کوشش، سختی و مشقت باعث پیشرفت انسان می‌شود، افزود: دلیل مخالفت دشمان با انقلاب اسلامی به دلیل این است که انقلاب اسلامی یک گفتمان جدیدی را در مدیریت ایجاد کرده است که خیلی با مدیریت کلاسیک و علمی صرف سازگاری ندارد و دشمن نمی‌تواند در مقابل این مدیریت جهادی مقاومت کند و در نتیجه برای کشور مشکل ایجاد می‌کند.


حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی گفت: دشمنان تصور می‌کردند که اسلامی سکولار در ایران حاکم می‌شود و وقتی با گفتمان جدیدی رو به رو شدند، نتوانستند تحمل کنند، لذا اگر دست از مدیریت جهادی برداریم طبیعی است که دشمن با ما کاری ندارد.


وی بیان کرد: یکی از رسالت‌های ما این است که بتوانیم با مدیریت جهادی در مقابل دشمن بایستیم؛ دشمن نگران حکومت دینی است که زمامداری و امامت جامعه مسلمین بر آن حاکم است.


رئیس مرکز خدمات گفت: اگر می‌خواهیم در کارمان موفق باشیم باید یک گفتمان مدیریت جهادی از جهت علمی همراه با ویژگی‌ها و مؤلفه‌هایش را بین خودمان ترویج دهیم و مطالباتی در این مورد داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha