جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین حسین محمد ابراهیم

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: ائمه جماعات باید آگاه به اوضاع سیاسی و اجتماعی باشند و بین مردم وحدت ایجاد کنند و مشکلات مردم را درک کرده و برای رفع آنها تلاش نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله نوری همدانی، امروز در دیدار حجت الاسلام و المسلمین حسین محمد ابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام صادق (علیه السلام) بیان داشتند: امروز مهم ترین رسالت حوزه علمیه نشر معارف اسلامی و فرهنگ غنی اهل بیت (علیهم السلام) است و روحانیون و ائمه جماعات مساجد باید علاوه بر دانش و آگاهی نسبت به مسائل دینی آگاه به زمان هم باشند.


معظم له با بیان اینکه علما و مبلغین دین از جایگاه بالایی برخوردار هستند، بیان کردند: براساس روایات اسلامی، انسان از همان ابتدا که قدم در راه طلبگی می گذارد، ۷۰ هزار فرشته او را همراهی می کنند، لذا باید نخست این فرهنگ طلبگی را با جدیت دنبال کرده و بعد از آن به عنوان عالم موثر وارد جامعه شوند.

این مرجع تقلید، انسان سازی را شغل انبیاء دانستند و گفتند: مدارس و مساجد دو مکان مهم انسان سازی است و لذا باید سعی شود علم را گسترش داد تا عالمان فقیه و مجتهد تربیت شوند.


حضرت آیت الله نوری همدانی، همچنین بهره گیری از عقل را مورد توجه قرار دادند و گفتند: عقل، قوه ای برای تشخیص حق از باطل است و بنابراین غیر از علم است؛ چه بسیار افرادی که علم دارند اما «عقل» ندارند.


ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) در«اصول کافی» عنوان کردند: امام صادق (علیه السلام) می فرمایند که خداوند برای عقل ۷۵ سپاه، معین کرده است و هر کجا هم جهل باشد، ۷۵ خیمه و خرگاه آن برپا شده است.


معظم له به کارکرد مساجد در اسلام اشاره کرده و بیان کردند: کارکردهای سابق مساجد باید احیا شود، در گذشت مساجد هم مکانی برای عبادت بود و هم مکانی برای آموزش علوم و هم مکانی برای رفع  مشکلات مردم. امام جماعت نباید فقط موقع نماز در مسجد حضور داشته باشد، بلکه امام جماعت باید آگاه به اوضاع سیاسی و اجتماعی باشد و بین مردم وحدت ایجاد کند و مشکلات مردم را درک کرده و برای رفع آنها تلاش کند.


این مرجع تقلید با اشاره به حضور گسترده مردم در مساجد در دوران دفاع مقدس افزودند: در جنگ تحمیلی، نیروها از این مساجد به جبهه ها اعزام می شدند. حل و فصل مسائل مردم در این مساجد صورت می گرفت. مساجد باید کارکرد سابق خود را به دست آورند و علما در قم تمرکز نکنند بلکه به عنوان امام جماعت در شهرهای خود بروند و به راهنمایی مردم بپردازند و آنها را نسبت به اوضاع زمان آگاه کنند.
حضرت آیت الله نوری همدانی، یکی از مطلب مهم را عمل صالح ذکر کردند و گفتند: عمل به اندازه ای اهمیت دارد که خداوند در قرآن می فرمایند «والذین آمنوا و عملوالصالحات». امروز ، روز عمل و قیام است چون دشمنان، علیه مسلمانان توطئه جدیدی راه انداخته اند و آن اینکه بین مسلمانان درگیری و اختلاف ایجاد کنند.


معظم له در پایان بر بیداری مردم نسبت به توطئه های استکبار جهانی تاکید کرده و یادآور شدند: امروز آمریکا با پول وهابیت سعودی در یمن، افغانستان و سودان ایجاد جنگ و درگیری می کند تا به اهداف شوم خود دست یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha