پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
بیکاری فارغ التحصیلان

حوزه/عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) تصریح کرد: یکی از مهم ترین انتظارات از دولتمردان در شرایط کنونی، فراهم سازی زمینه و بستر اشتغالزایی برای فارغ التحصیلان بیکار است.

دکتر مونا جامی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: به لطف الهی ظرفیت های بسیار خوبی در کشور ما چه از حیث منابع طبیعی و چه از منظر نیروی انسانی وجود دارد و هنر مدیران و مسئولان ما باید این باشد که این ظرفیت های بالقوه را به فعلیت درآورند.

وی افزود: ما اگر بتوانیم پیوند خوبی میان دانشگاه و صنعت و بخش تولید کشور برقرار کنیم و از آن سو مسئولان مربوطه به دنبال حل موانع فراروی تولید باشند، قطعاً در بخش اشتغال تحول خوبی شکل می گیرد، ضمن آن که تولید ملی نیز رشد مطلوبی پیدا خواهد کرد.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: واقعیت آن است که دانشگاه، دولت و صنعت سه ضلع یک مثلثی به شمار می روند که نقش بسیار مهمی در جهت رونق اشتغال و کارآفرینی دارند، چنانچه هر یک از آن ها در انجام وظایف خود کوتاهی و سستی کنند، ما به نتایج مطلوب دست پیدا نمی کنیم.

وی بیان داشت: به عنوان یک فرد دانشگاهی می گویم که رسالت تولید علم و انجام کارهای پژوهشی با دانشگاه است که خروجی آن مقالات و کارهای علمی و تحقیقاتی است و انصافاً ما توانمندی بالایی در عرصه علمی و پژوهشی داریم اما مهم این است که ارتباط دانشگاه با صنعت و حوزه کارآفرینی از طریق دولت و مسئولان تقویت شود.

جامی پور خاطرنشان کرد: در این رابطه البته در سال های اخیر کارهای خوبی صورت گرفته اما همچنان میان دانشگاه و صنعت فاصله قابل توجهی وجود دارد. گاهی احساس می کنیم که آن طور که باید و شاید، صنعت و بخش تولید به دانشگاهیان اعتماد ندارد و از آن سو نیز برخی دانشگاهیان هم شاید لزومی نمی بینند که با بخش صنعت ارتباط داشته باشند و به قول معروف به کارهای علمی و پژوهشی خود مشغول هستند.

این مدرس دانشگاه همچنین یادآور شد: از آن سو لازم است که اساتید دانشگاه در کنار مباحث تئوریک علمی، آموزش لازم را ببینند تا دوره های مهارتی را برای دانشجویان برگزار کنند و در این خصوص از عوامل صنعت و تولید کشور دعوت به عمل آید.

وی در خاتمه افزود: از سوی دیگر نیاز به تغییر بینش و تفکر دانشجویان داریم، مثل کشور چین که شعارشان هر خانه یک کارخانه است و لذا ما باید در زمینه بینش و تفکر افراد یک تغییراتی را پدید آوریم که خروجی آن شکوفایی اقتصادی باشد. این که دانشجو صرفاً به دنبال کار دولتی نباشد بلکه نگاهش اتفاقاً کارآفرینی در بخش خصوصی و تعاونی و ... باشد و البته در این زمینه دولت و حاکمیت باید بستر تحقق این مساله را فراهم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha