دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / رونمایی از کتاب روایت زندگی شهید صادقی (شهید شهرداری قم ) توسط آیت الله اعرافی

حوزه/ شهردار قم گفت: علی‌رغم اینکه قم از نعمت طلاب ملیت‌های مختلف جهان و دانشجویان خارجی برخوردار است، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت عظیم بهره ببریم و بین‌المللی بودن قم را به رخ بکشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم، شامگاه دوشنبه به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه(س) و روز قم در دیدار با مدیرحوزه‌های علمیه، اظهارکرد: ان‌شاءالله سال آینده شاهد یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه‌علمیه قم هستیم و پیشنهاد می‌کنم در صورت صلاح‌دید این روز را با روز قم که مصادف با سالروز ورود حضرت معصومه(س) است تلفیق کرده و با مشارکت دستگاه‌های دیگر، به مدت هفت روز، هر روز یک موضوع مهم را به صورت اساسی مورد بررسی قراردهیم.

وی ادامه داد: از موضوعاتی که می‌توان به آن پرداخت؛ «تهاجم فرهنگی غرب نسبت به قم»، «تمدن نوین اسلامی»، «علما و بزرگان حوزه»، «جریانات و تحولات سیاسی»، «شهدا و ایثارگران استان» و موارد دیگر را به صورت تخصصی و روزانه مورد بحث و بررسی قراردهیم.

شهردار قم با بیان اینکه امروز خیلی از دستگاه‌هایی که متولی امور فرهنگی تبلیغی هستند، به وظیفه خودعمل نمی‌کنند، تصریح کرد: امروز کسی دیگر در میدان نیست حتی متولیان کارهای فرهنگی نسبت به عرصه فعالیتی خود کوتاهی می‌کنند. ما در سابق یک روز اصفهان داشتیم که در طول یک هفته به شیخ بهایی، یک روز به مکتب اصفهان، یک روز به تمدن نوین اسلامی، نقش روحانیت و مشروطه، آغاز حکومت شیعیان و آل بویه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دادیم.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: در صورت تلفیق بزرگداشت بازتأسیس حوزه‌علمیه و روز قم می‌توانیم سُفرا، علما و شخصیت‌های بنام کشورهای اسلامی را دعوت کنیم تا در ویژه برنامه‌های آن ایام بهره‌مند شوند. البته علی‌رغم اینکه قم از نعمت طلاب ملیت‌های مختلف جهان و دانشجویان خارجی برخوردار است، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت عظیم بهره ببریم و بین‌المللی بودن قم را به رخ بکشیم. در این مسیر از بضاعتی هم که داشته‌ایم غافل نیستیم، اما نتوانسته‌ایم آنطور که شایسته است از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی بیان کرد:در دوره‌ای که شورای جدیداسلامی شهر انتخاب شد، شهرداری وارد برنامه دوم توسعه استراتژی قم ۱۴۰۴ شده است، برنامه ای که از نظر بودجه ای ۹۲ درصد بودجه را جذب کرده‌ایم و از نظر برنامه فقط ۷۲ درصد پیشرفت داشته‌ایم، لذا باید این کسری ۲۸ درصدی گذشته را قاعدتا بازنگری نکرده و با برنامه‌های قم ۱۴۰۴ تلفیق کنیم. البته بیشتر برنامه‌های دوم قم ۱۴۰۴ نرم‌افزاری است و بخش سخت‌افزاری آن را در برنامه اول انجام شده است. اتمام پروژه‌ها، استفاده از اسناد بالادستی، توجه به مسائل زیست محیطی که از مسائلی است که درگیر آن هستیم، سیمای فرهنگی شهر، شهرداری الکترونیک مسائلی است که نسبت به آن اهتمام جدی داشته‌ایم.

شهردار قم به مسائل حل نشده شهری اشاره کرد و گفت: شهرداری در مسیر خدمت خود با چالش‌های متعددی مواجه است. هنوز بافت فرسوده شهر متولی ندارد، توجه به بحث‌های تاریخی اغراق‌آمیز، فریز شدن ۳۱۵ هکتار زمین غیرکارشناسی در شهر و مردم را دچار مشکل کردن، بجای اینکه ما از میراث فرهنگی حفظ و حراست کنیم عملا  علیه میراث فرهنگی در حال حرکت هستیم. هنوز شهرداریها از نظر سازمانی و تشکیلاتی وضعیت روشنی ندارند، ۷۲ درصد مردم شهرنشین هستند و در قم ۹۶ درصدساکن شهرند و همگی به یک سازمان متصل هستند، سازمانی که خودش دولتی است، در اصل قانون، شهرداری‌ها ارگانهایی عمومی، مستقل و غیردولتی هستند. 

سقائیان‌نژاد به نقش شورای عالی شهرداری‌ها و شورای عالی معماری و شهرسازی پرداخت و تصریح کرد: یک سری کارشناس در سازمان شورای شهرداریها هستند که اگر بحث کارشناس است، خود شهرداری کارشناسانی باسابقه، باتجربه و قوی‌تری دارد، کارشناسانی که مسائل برای آنان روشن است، به صورت انتزاعی آنجا فقط برای ما تصمیم می‌گیرند. از سوی دیگر، شورای عالی معماری و شهرسازی واقعا متوجه نیستند در شهرها چه می‌گذرد، نشستند و یک سری آدم‌هایی که بعضا یک سری از آنها لائیک هستند و اصلا بطور کلی بوم‌شهر قم و ماهیت شهر را نمی‌شناسند و وقتی می‌گوییم حرم تا حرم، می‌گویند، یعنی چی؟ درک نمی‌کند. همین ها دارند برای شهر تصمیم می‌گیرند، شهر یک موجود زنده است، بومش را باید شناخت تا واقعا حرکت‌هایی بایسته داشته باشیم.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha