پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
چهلمین جلسه مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

حوزه/ کلیات طرح تأسیس کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجمع نمایندگان طلاب در مجمع عمومی نمایندگان به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا در چهلمین جلسه مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلا بر اهمیت توجه به دغدغه‌های انقلابی و حوزوی تاکید کرد و  ابراز داشت: مجمع نمایندگان طلاب و فضلا ناظر به ظرفیتی که دارد، پیشگام در پیگیری دغدغه‌های طلاب و فضلا بوده است.

وی در ادامه به سالروز تسخیر لانه جاسوسی امریکا توسط انقلابیون اشاره کرد و ابراز داشت: تسخیر لانه جاسوسی که می رفت به فتنه‌ای علیه انقلاب تبدیل شود، با تدابیر امام خمینی(ره) و سکانداری انقلابیون واقعی به برکتی برای ایران اسلامی تبدیل شد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا با تأکید بر این که امام خمینی(ره) با پیروی از انبیای الهی تنها از خدا می‌ترسید، اظهار داشت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در همان پیش از انقلاب انگشت اشاره خود را به سمت ایادی استکبار جهانی نشانه رفته، دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را مصیبتی برای جهان دانستند و پهلوی را تنها عروسک خیمه شب‌بازی استکبار جهانی می‌دانستند.

بررسی مباحث مطرح سخنرانان پیش از دستور از دیگر بخش‌های سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسینی‌نژاد بود که یادآور شد: نیاز است تا سخنرانان پیش از دستور در عین بیان نقدها و اشاره به اشکالات، از ایجاد شبهه و دلسردی عزیزان پرهیز نمایند.

تشکیل کمیسیون فضای مجازی در مجمع نمایندگان طلاب

وی با تاکید بر این که مراجع قله حوزه‌های علمیه هستند و نباید با فرمایشات مراجع معظم تقلید به صورت سیاسی مواجهه کرد، خاطرنشان ساخت: در اتفاق اخیر سیاسی سازی توصیه های مرجع معظم تقلید با بهره گیری از ابزارهای رسانه‌ای و ارائه تحلیل‌های ناصواب پیگیری شد.

سخنران این نشست با بیان این که نسبت به فرمایشات مرجع بزرگوار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تحلیل‌های سیاسی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: بیانات آیت الله العظمی صافی و نقد سخنان ایشان به سمت سیاسی سازی سوق داده شد؛ طلاب، فضلا و اندیشمندان باید حریت خود را در بیان حرف حق حفظ نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به تعبیر شهید محمد باقر صدر در رابطه با ویژگی‌های دجال آخرالزمان اشاره کرد و ابراز داشت: همانطور که شهید محمد باقر صدر بیان می کند، روایت اسلامی دجال را تعبیر به امر نموده‌اند، و این عنوانی است که غیر شخص و فرد را نیز شامل می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در مستندات روایی، دجال، موجودی پرهزینه با مادری یهودی توصیف شده است که هر آنچه می‌خورد سیر نمی‌شود؛ با توجه به شرایط روز می‌توان گفت: دجال همان فضای مجازی است که نسل بشریت و فرهنگ‌ها را درو می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی‌نژاد در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به موضوع این جلسه بر لزوم تصویب دو فوریت طرح تاسیس کمیسیون ویژه فضای مجازی اشاره کرد و ابراز داشت: طرح دوفوریتی تأسیس کمیسیون ویژه فضای مجازی به منظور احصاء خطرات، تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی و ارائه طرح‌های بنیادین صورت می گیرد.

تشکیل کمیسیون فضای مجازی در مجمع نمایندگان طلاب

سخنرانی ناطقین پیش از دستور

حجت الاسلام بهروز حسین پور نماینده طلاب اندیمشک به عنوان سخنران نخست پیش از دستور، در ابتدای این جلسه ضمن اشاره به اهمیت فعالیت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در کشور، خاطرنشان کرد: نهاد امامات جمعه نهاد مقدسی است که در تحقق اهداف انقلاب اسلامی نقش بسیار موثری دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در رابطه با اهمیت نماز جمعه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نماز جمعه را تأمین کننده نیاز جامعه به ذکر و اجتماع و همدلی و زمینه ساز استقرار گفتمان های عالی و بصیرت بخش می دانند.

نماینده طلاب اندیمشک با بیان این که امام خامنه‌ای یکی از مصادیق رعایت تقوا در نماز جمعه را اجتناب از ناامید سازی جوانان ذکر می کنند، اظهار داشت: ناامیدسازی جوان، همان گرفتن فرصت، قدرت و عناصر مقاوم از جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: ائمه جمعه و نهاد امام جمعه نباید به گونه‌ای رفتار کند که باعث دلسردی مردم و جوانان و نیروهای انقلاب شود.

نماینده طلاب اندیمشک تصریح کرد: همانطور که پرداختن بیش از حد به مفاسد و بازگویی چندباره فساد، موجب دلسردی می شود، نباید ائمه جمعه از روحیه فساد ستیزی و تبیین حقایق دور شوند.

حجت الاسلام حسین‌پور در ادامه ضمن اشاره به برخی از رویکردهای موفق حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان این که ورود مصداقی به فساد درست نیست، یادآور شد: در عین پرهیز از ورود مصداقی، نباید نسبت به تبیین حقایق، واقعیت ها و مقابله با فساد ساکت بود.

سخنران نخست پیش از دستور چهلمین جلسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه قم تذکر و ارشاد مسئولین را از شاخصه‌های موفقیت امام جمعه ارزیابی کرد و ابراز داشت: منع ائمه جمعه از پرداختن به مسائل فساد در شهرها، نباید به صورت کلی دنبال شود.

وی ضمن انتقاد از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت به عدم توجه به اقناع نیروهای انقلاب و دلدادگان کشور، ابراز داشت: بیان بیش از حد فسادها و ذکر مصداقی فساد ثابت نشده درست نیست؛ اما نباید نسبت به اقناع نیروهای انقلاب، جوانان و مومنین غافل بود.

حجت الاسلام حسین پور با بیان این که متاسفانه در برخی از موارد جایگاه امامت جمعه به پیش نماز تقلیل یافته است، اظهار داشت: متاسفانه با توجه به رویکردهای اتخاذی این تلقی ایجاد شده که امامت جمعه به پیش نماز جمعه تقلیل یافته است.

نماینده طلاب اندیمشک در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از مواجهه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، خاطرنشان کرد: عدم شفافیت مناسب در تغییرات و برکناری‌ها و عدم ارتقاء جایگاه امامت جمعه در ساختار نظام، امر مغفولی است که همچنان بدان پرداخته نمی‌شود.

عدم توجه به دیدگاه طلاب و روحانیون بومی در انتخاب ائمه جمعه از دیگر دغدغه ها حجت الاسلام حسین‌پور بود که افزود: طولانی بودن انتخاب ائمه جمعه و درز اطلاعات محرمانه نقدهای امامان جمعه در شورای سیاستگذاری از دیگر دغده‌هایی است که وجود دارد.

تشکیل کمیسیون فضای مجازی در مجمع نمایندگان طلاب

حجت الاسلام الیاس پورحسن،  نماینده طلاب بابل نیز به عنوان سخنران دوم پیش از دستور ضمن اشاره به مقابله نیروی دریایی سپاه با دزدی دریایی امریکا، توجه به جایگاه مقتدرانه و مدیریت مدبرانه ولایت فقیه را بسیار مهم دانست.

وی به ظرفیت های پویای مجمع نمایندگان طلاب اشاره کرد و با بیان این که زیرنظر جامعه مدرسین بودن مجمع نمایندگان به معنای از دست دادن استقلال و هویت مجمع نیست، خاطرنشان کرد: نباید نسبت به انتقادها، واکنش‌های نامتعارفی بگیریم؛ در دفاع از سیاست‌های کلی نظام هیچ خط قرمزی وجود ندارد و باید واکنش‌های جدی نسبت به این موضوع داشته باشیم.

نماینده طلاب بابل در ادامه ضمن ارائه تفسیری از رویداد اخیر نقد تند نسبت به سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و واکنش‌ها و بیانیه‌های پیرامونی آن، یادآور شد: بهبود وضعیت فرهنگی شهرها، از جمله وضعیت فرهنگی شهر قم، نیازمند طرح‌های جدی عملیاتی و راهبردی است؛ در این مسیر نباید نگاه سطحی نسبت به مسائل فرهنگی داشته باشیم.

حجت الاسلام پورحسن بر اهمیت تربیت مدیران جوان و فاضل توسط حوزه‌های علمیه و پرورش سکان‌داری فضاهای فرهنگی و اجتماعی توسط طلاب تاکید ورزید و خاطرنشان کرد: نیاز است تا هیئت رئیسه مجمع نمایندگان، طرح‌های مصوب کمیسیون‌ها را هرچه سریع‌تر در فرایند تصویب مجمع عمومی قرار دهد.

   

تشکیل کمیسیون فضای مجازی در مجمع نمایندگان طلاب

حجت الاسلام ایزدی، طراح دو فوریت تاسیس کمیسیون ویژه فضای مجازی نیز در بخش پایانی این جلسه به شناخت و اهمیت فضای مجازی اشاره کرد و افزود: بیش از ۶۷ میلیون نفر از ایرانیان جزو کاربران اینترنت به شمار می‌روند و در کشور بیش از ۲۸ میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای داریم.

وی به اهمیت این فضا و دایره تاثیرگذاری و فراگیری آن بر مسائل فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و اظهارداشت: اکثر پرونده‌های مطرح در دادگاه‌ها منشأ فضای مجازی دارد و بیشترین شیوع پرونده محاکم قضایی کشور ناظر به فضای مجازی باز شده است.

طراح دو فوریت تاسیس کمیسیون ویژه فضای مجازی به ضرورت طرح تاسیس این کمیسیون موقت اشاره کرد و ابراز داشت: تأسیس کمیسیون ویژه فضای مجازی در جهت مواجهه منطقی و علمی با فضای مجازی و برای مقابله با زمینه‌های مسموم این فضا ارائه می‌شود.

حجت الاسلام ایزدی، راهبردهای تبلیغ در فضای مجازی و لزوم دقت حوزه در رویارویی با مباحث فضای مجازی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: حوزه‌های علمیه باید مبانی سنتی را به تناسبت فضای مجازی بازخوانی و راهکارهایی را ناظر به ظرفیت‌های این فضا در دستور کار قرار دهد؛ حرکت در این مسیر نیازمند استخراج قالب‌ها از بطن منابع دینی است.

     

در پایان این جلسه با رای اکثریت اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، دو فوریت و کلیات طرح تاسیس کمیسیون ویژه فضای مجازی به تصویب رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha