جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در جمع طلاب مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) تبریز گفت: عفو و گذشت، موجب رحمت و تحیت الهی است و توصیه قرآن و اهل‌بیت‌(ع) این است که در برابر آزار و اذیت دیگران، با اغماض و مدارا رفتار کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز حجت‌الاسلام‌ و المسلمین آل‌هاشم، عصر امروز در جلسه اخلاق مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) تبریز گفت: عفو و گذشت، یک مفهوم اخلاقی متعالی در سبک زندگی قرآنی و اسلامی است. البته عفو و گذشت، بیشتر جنبه شخصی دارد و سفارش قرآن این است که در برابر خطای دیگران، گذشت و مدارا داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که عفو و گذشت، فقط جنبه شخصی دارد، اظهار کرد: اگر کسی در صدد سست‌ کردن پایه‌های نظام اسلامی باشد، قطعاً نمی‌تواند مورد عفو و گذشت قرار گیرد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: عفو، از مصادیق اخلاقی است و نوعی احسان به شمار می‌رود؛ در روایتی از امام علی(ع) آمده که اگر کسی به شما بدی کرد، شما در پاسخ، خوبی کنید و به این ترتیب، شرّ او را به خودش باز گردانید. 

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین آل‌هاشم اضافه کرد: عفو و گذشت، یک امر مستحبی نیز محسوب می‌شود  و کارکرد آن بسیار گسترده است؛ افراد محسن، افراد خوبی در جامعه هستند و آثار رفتار حسنه‌ آن‌ها در دنیا و آخرت شامل حال‌شان خواهد شد. 

وی غرور و تکبر را از آفت‌های اخلاقی توصیف کرد و افزود: بعضی‌ها آنقدر تکبر دارند که گاهی، نه تنها یک سلام ساده نمی‌دهند، بلکه حتی جواب سلام هم نمی‌دهند؛ واقعاً جای سوال است که این همه غرور و تکبر برای چیست؟

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: تواضع در راه خدا، از فضیلت‌های عظیمی است که موجب عزت و بزرگی انسان می‌شود و آیه شریفه «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» به همین امر اشاره دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha