چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
اجلاسیه معاونان مالی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: استفاده از شبکه‌های مجازی سبب دوری اعضای خانواده از یکدیگر و رهاشدن فرزندان در عالمی دیگر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم حسینی واعظ در جمع معاونان مالی مدارس علمیه خواهران استان گلستان و اساتید و کارکنان مدرسه علمیه الزهراء(س) گنبدکاووس، پیرامون ارزش وقت از دیدگاه قرآن سخن گفت و بیان کرد: ارزش زمان در اسلام تا جایی است که خداوند به آن سوگند یاد کرده و در آیه‌ای از قرآن می‌فرماید: «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَا عَلَی مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ؛ [باید ترسید از آن روزی که انسان بیهوده‌گرا] بگوید افسوس بر من از افراط‌کاری و کوتاهی‌هایی که در راه اطاعت خدا نمودم».

وی با تشریح معنای مدیریت زمان، خاطرنشان کرد: مدیریت زمان و چگونگی انجام آن زمان را می‌توان کنترل کرد؛ زیرا هر ساعت، یک ظرف زمانی است که باید بر حسب اولویت، آن را پر کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان افزود: هر فرد باید با برنامه‌ریزی صحیح، کارهای مثبت خود را با تنظیم خاصی بین ساعات شبانه‌روز تقسیم کند، چنانکه خداوند ساعات نماز و روزه را برای مسلمانان تعیین کرده و وجوب رفتار عبادی را مستلزم انجام در یک بستر زمانی خاص و مشخص دانسته است که هر فرد مسلمان باید آن را از نظر زمانی محاسبه کرده و به انجام برساند؛ باید فعالیت‌ها، خواسته‌ها و نیازهای شخصی و خانوادگی خود را برنامه‌ریزی کند تا با رعایت تعادل میان فعالیت‌های شخصی، اجتماعی و نیازهای خود، زمان را مدیریت کند.

خانم حسینی واعظ به راهکارهای مدیریت زمان اشاره و عنوان کرد: برنامه‌ریزی یکی از راه‌های مدیریت اوقات است؛ قرآن برای استفاده بهینه از زمان می‌فرماید: «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ»؛ بنا بر آیه شریفه، انسان باید برای تمام مراحل زندگی خود برنامه مشخص و مدونی داشته باشد تا از بیکاری که مایه خستگی، کم شدن نشاط، تنبلی و فرسودگی و نیز حتی مایه فساد و تباهی و ابتلای به انواع گناهان است، نجات یابد.

وی به سیره شهید ثانی در این راستا پرداخت و گفت: این عالم وارسته برنامه منظمی برای مطالعه و تحقیق، عبادت و راز و نیاز با خدا، تدریس، رسیدگی به کارهای شخصی و تأمین نیازمندی‌های خانه و پاسخ‌گویی به سؤالات مذهبی و شرعی مراجعه‌کنندگان داشت و اوقات شبانه روز خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کرد که لحظه‌ای از آن تباه نشود.

استاد حوزه، اولویت‌بندی کارها را یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریت زمان معرفی کرد که از اهمیت، کیفیت و کمیت بیشتری برخوردار است زیرا موجب بالارفتن کارایی برنامه روزانه و به تبع آن فعالیت‌های سالانه و جلوگیری از هدررفت زمان می‌شود.

خانم حسینی واعظ انجام به موقع کارها و استواری در انجام آنها را به عنوان دیگر راهکارهای مدیریت زمان معرفی کرد و توضیح داد: مهم‌تر از عمل، تداوم بخشیدن به آن است؛ زیرا ادامه و استمرار آن که با موانع، سختی‌ها، کارشکنی‌ها، یأس آفرینی‌ و وسوسه‌های شیطانی همراه است، اهمیّت بیشتری دارد. 

وی به موانع مدیریت زمان نیز اشاره کرد و غفلت، کسالت و تنبلی، تأخیر در انجام کارها، فرصت‌سوزی و استفاده نامناسب از فضای مجازی و رسانه‌ها را نمونه هایی از آن موانع برشمرد و ضمن توضیح هر یک، گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی، لوازمی به زندگی انسان‌ها اضافه شده است که زمان بسیاری از عمر آدمی را به خود مشغول می‌کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان اضافه کرد: بی‌هدفی در استفاده از رسانه‌های اینترنتی، مهم‌ترین نقش را در از بین‌رفتن فرصت‌ها دارد؛ اختصاص تنها ۱۲.۵ دقیقه در روز به مطالعه و عدم مطالعه کتب غیردرسی توسط ۵۹ درصد از مردم کشور، بیانگر آسیب جدی‌ است که توسط فضای مجازی و عدم مدیریت استفاده از آن در جامعه امروز ایرانی به وجود آمده است.

خانم حسینی واعظ با بیان توصیه‌هایی به مخاطبان خاطرنشان کرد: استفاده از شبکه‌های مجازی سبب دوری اعضای خانواده از یکدیگر و رهاشدن فرزندان در عالمی دیگر شده است؛ کاربری کنترل نشده فضای مجازی موجب انزوای نوجوانان و افزایش بداخلاقی‌ها و پرخاشگری و بسیاری آسیب‌های دیگر شود.

بر اساس این گزارش، اجلاسیه معاونان مالی مدارس علمیه خواهران استان گلستان به میزبانی مدرسه علمیه الزهراء(س) گنبدکاووس برگزار شد و خانم حسینی واعظ مدیر این استان در حاشیه سفر به گنبدکاووس و در آغاز سال تحصیلی جدید با اساتید، کارکنان و طلاب این مدرسه به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha