جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پدافند سوریه

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مادر محیط زیست ایران درگذشت

مه لقا ملاح، بنیان‌گذار سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» که از وی به عنوان «مادر محیط زیست ایران» یاد می‌شود، صبح امروز دارفانی را وداع گفت.تولد ملاح زاده ۳۱ شهریور ۱۲۹۶ در نوکنده بود. و بعد از تحصیل در فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران مدرک فوق‌لیسانس علوم اجتماعی گرفت و برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و در سوربن علوم اجتماعی خواند و با مدرک دکترا به ایران بازگشت. در فرانسه ضمناً دوره کتاب‌داری را نیز در کتاب‌خانه ملی فرانسه گذراند. در بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول کار شد و بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانه مؤسسه تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد. وی پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست گذاشت. مه‌لقا ملاح در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط زیست سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» را بنیان گذاشت. این سازمان در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۴ رسماً اعلام موجودیت کرد. اکنون ۱۶ شعبه از این سازمان غیردولتی در استان های مختلف دایر است. از مه‌لقا ملاح مقالات متعددی درباره آلودگی محیط زیست و شیوه‌های مبارزه با آن در نشریات گوناگون منتشر شده‌است.

منبع:مهر

فرمانده سپاه قدس وارد بغداد شد

منابع عراقی از سفر سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس به بغداد و دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور خبر دادند.شبکه المیادین با اعلام این خبر به نقل از منابع عراقی اعلام کرد که سردار قاآنی در دیدار با مقامات ارشد عراقی بر نیاز این کشور به آرامش و حفظ همبستگی داخلی تاکید کرد. بنا بر گزارش المیادین، فرمانده سپاه قدس یکشنبه شب و پس از تحولات اخیر عراق وارد بغداد شده است. دولت عراق بامداد یکشنبه اعلام کرد که محل سکونت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با پهپاد بمب‌گذاری‌ شده هدف قرار گرفته اما او آسیبی ندیده است. المیادین نوشت، سردار قاآنی علاوه بر رئیس جمهور و نخست وزیر با چند مسئول دیگر عراقی دیدار داشته و بر ضرورت دوری از هرگونه اقدامی که امنیت عراق را تهدید کند، تاکید کرده است. این شبکه به نقل از منابع عراقی افزود: قاآنی همچنین بر لزوم پیگیری خواسته‌های مردم و معترضان عراقی در چارچوب قانون تاکید کرد. اخیرا و در پی انتخابات پارلمانی عراق، بخش‌هایی از جامعه این کشور در اعتراض به نتایج انتخابات به خیابان‌های بغداد و برخی شهرهای دیگر آمدند که در چند مورد از جمله پایتخت، این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد و چند کشته بر جای گذاشت.

منبع:ایسنا

فتوای مرجعیت عراق علیه اسرائیل

مرجع بزرگ دینی در عراق با صدور فتوایی خرید و فروش کالاهای اسرائیلی را جایز ندانست.آیت الله سیستانی، مرجع بزرگ دینی در عراق در نجف اشرف درباره خرید و فروش کالاهای اسرائیلی یا کالاهای شرکت‌هایی که به رژیم صهیونیستی کمک می‌کنند فتوایی صادر کرد.دفتر آیت الله سیستانی در پاسخ به سوالی در مورد خرید و فروش از اماکنی که بخشی از درآمد آن‌ها به کمک به اسرائیل اختصاص می‌یابد، اعلام کرد: خرید و فروش کالاهای اسرائیلی جایز نیست و کالاهای شرکت‌هایی که به صورت موکد اثبات شود که کمک موثری به اسرائیل می‌کنند هم، چنین حکمی دارند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

شرکت های آمریکایی بمباران سایبری شدند

سی. ان. ان گزارش داد: شرکت‌هایی در بخش‌های دفاعی، انرژی، خدمات درمانی، فناوری و آموزش هدف حمله قرار گرفتند.شرکتی که گزارش این حمله سایبری را تهیه کرده می‌گوید: روش این حمله، با روش گروه چینی "مامور سری پاندا" مطابقت دارد این گروه به ادعای شرکت آمریکایی پاسخی نداده است. در گزارش حمله سایبری به نهادهای آمریکایی آمده عاملان حمله به اطلاعات دست کم ۳۷۰ نرم‌افزار مدیریتی دست یافته‌اند.

منبع:شبکه خبر

پدافند سوریه حمله هوایی جدید رژیم صهیونیستی را دفع کرد

منابع خبری از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حومه حمص واقع در مرکز سوریه و مقابله پدافندی هوایی ارتش خبر دادند.پدافند هوایی ارتش سوریه موفق شد چند موشک شلیک شده رژیم صهیونیستی را قبل از اصابت به اهداف مورد نظر رهگیری و منهدم کند. منابع خبری سوریه گزارش دادند که پدافند هوایی ارتش سوریه تاکنون سه موشک شلیک شده را سرنگون کرده است. الاخباریه سوریه نیز گزارش داد، صدای انفجارها در حمص و طرطوس شنیده شد. براساس گزارش رسانه‌های سوری، تجاوز رژیم صهیونیستی نقاطی در منطقه مرکزی و ساحلی را هدف گرفتند.

منبع:ایسنا

سازمان هواشناسی هشدار زرد رنگ داد

سازمان هواشناسی نسبت به آلودگی هوای سه کلانشهرو وقوع رگبار و رعد و برق در هفت استان هشدار داد. در پی صدور هشدار زردرنگ، سازمان هواشناسی از پایداری هوا و آلودگی احتمالی هوا طی روزهای دوشنبه (۱۷ آبان ماه) تا چهارشنبه(۱۹ آبان ماه) خبر داد. با پایداری هوا در این بازه زمانی، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا در چهار استان قابل انتظار است به‌گونه‌ای که دوشنبه (۱۷ آبان ماه) شهرهای تهران، کرج و اراک و سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۸ و ۱۹ آبان ماه) تهران، کرج، اراک و مشهد درگیر مخاطرات این پدیده خواهند بود. در این شرایط جوی هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و احتمال رشد شاخص تا شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها در مناطق صنعتی و پرتردد در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک قابل انتظار است. توصیه می‌شود امتناع از رفت و آمدهای غیر ضروری به مراکز شهر ها برای افراد سالمند و خردسال و به‌ویژه افراد با سابقه بیماری و ریوی، اجتناب از فعالیت های ورزشی در سطح شهر، تا حد امکان عدم فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز و مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان شهرها در دستور کار قرار گیرد. همچنین بر اساس هشدار زردرنگ دیگری فعالیت سامانه بارشی از روز امروز(۱۷ آبان ماه) تا سه‌شنبه (۱۸ آبان ماه) رخ می‌دهد و وقوع رگبار و رعد و برق امروز (۱۷ آبان ماه) برای استان‌های فارس، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، سواحل جنوبی بوشهر، جنوب یزد و کهگیلویه و بویراحمد و سه‌شنبه (۱۸ آبان ماه) برای استان‌های هرمزگان، جنوب بوشهر، کرمان، جنوب شرق فارس و جنوب خراسان جنوبی قابل پیش‌بینی است. با فعالیت این سامانه خطراتی از قبیل احتمال جاری شدن روان آب، احتمال آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها همراه با کاهش دید به‌ویژه در گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال بالا آمدن سطح رودخانه‌ها و احتمال تاخیر در پروازها پیش‌بینی می‌شود. بر اساس توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در تردد و عدم توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی مورد توجه قرار گیرد. به گزارش ایسنا هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع:ایسنا

مجوز «کلید» لغو شد

روزنامه «کلید» با تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات لغو مجوز شد. در جلسه این هیات که صبح دوشنبه ۱۷ آبان به ریاست محمدمهدی اسماعیلی برگزار شد، پرونده تخلف روزنامه کلید بررسی و مستند به مفاد قانون مطبوعات، مجوز این ‌روزنامه لغو شد. در این جلسه علاوه بر بررسی محتوایی رسانه‌ها، شماری از درخواست‌های صدور مجوز فعالیت و نیز تغییر وضعیت رسانه‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت.

منبع:مهر

یونسکو از فیزیکدان ایرانی تجلیل کرد

در مراسمی از پروفسور یوسف ثبوتی فیزکدان و منجم زنجانی تجلیل شد.این مراسم به همت کمسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد. دکتر یوسف ثبوتی از جمله محققان و دانشمندانی است که می‌توان از او به عنوان گنجینه‌ای از تجربیات ارزشمند علمی یاد کرد. رشته اصلی استاد یوسف ثبوتی فیزیک است. استاد ثبوتی خاضعانه در همه حال خود را یک فرد معمولی می‌داند. شاگردانش سختکوشی و خستگی ناپذیر بودن را از ویژگی‌های منحصر به فرد او می‌دانند. استاد ثبوتی را به عنوان پیشکسوت علم نجوم هم می‌شناسند.

منبع:شبکه خبر

دلار و سکه صعودی باقی ماند

نرخ دلار در معاملات امروز هم افزایش یافت و به دنبال آن سکه در بازار با رشد قیمت ۴۶ هزار تومانی همراه بود.بر اساس بررسی‌های انجام شده، صبح امروز (۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰)، دلار با نرخ ۲۷ هزار و ۹۸۴ تومان وارد بازار شد و در ساعت ۱۵ و ۴۰ دقیقه به بالاترین قیمت روز خود یعنی ۲۸ هزار و ۱۳۸ تومان رسید. نرخ دلار در پایان معاملات امروز به ۲۸ هزار و ۷۴ تومان رسید.

منبع:خبرنگاران جوان

 

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس

دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و لیز تراس وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، گفتگوهای وین و برخی موضوعات منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند. وزیر امور خارجه کشورمان در این مکالمه تلفنی، یادآور شد که بخش اعظم توافقات تجاری میان دو کشور پس از برجام اجرایی نشده‌اند، و ارتقا حجم تجارت و تسهیل مراودات مالی میان دو کشور نیازمند افزایش تحرک و اقدامات لندن است.امیرعبداللهیان همچنین با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خوانده و بر لزوم اقدام فوری لندن جهت بازپرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی تأکید نمود.امیرعبدالهیان در خصوص برجام نیز بر مسئولیت آمریکا در به وجود آمدن شرایط کنونی تأکید نموده و تصریح کرد که برخی طرف‌ها نیز با مسئولیت‌ناپذیری و سکوت در برابر اقدامات آمریکا، به بروز وضعیت فعلی دامن زده‌اند. وزیر امور خارجه کشورمان موفقیت مذاکرات در وین را به رفع تمامی تحریم‌ها، بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، ارائه تضمین‌های لازم در خصوص اجرایی شدن نتایج گفتگوها و راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل، منوط دانست.دکتر امیرعبداللهیان یادآور شد که عادی‌سازی روابط تجاری با ایران یکی از تعهداتی بوده است که طرف مقایل در برجام پذیرفته است و این موضوع باید به نحو کاملی در مذاکرات وین محقق شود. وزیر خارجه انگلیس نیز در این تماس ابتدا بر آرزوی بهبودی فوری وزیر خارجه کشورمان در اثر ابتلا به ویروس کرونا اشاره و در ادامه ضمن ابراز خرسندی از اعلام تاریخ برگزاری کمیسیون مشترک برجام، سه کشور اروپایی را جهت دستیابی به پیشرفت در مذاکرات، مشتاق و جدی خواند.

منبع:شبکه خبر

کالاهای ایرانی به ۱۴۲ کشور رسید

سخنگوی گمرک گفت: ایران در هفت ماه سال ۱۴۰۰ به ۱۴۲ کشور جهان کالا صادر کرده و از ۱۱۰ کشور نیز کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کرده است.«سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، حدود ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵ میلیارد دلار را با سایر کشورها تبادل کرده است. وی در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی تصریح کرد: ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۴ میلیون دلار در هفت ماه گذشته صادر شده که چین با هفت میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار، عراق با پنج میلیارد و ۴۸۳میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار، امارات با ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار پنج مقصد اول صادرات کالای ایرانی بودند. لطیفی افزود: کشورهای سوازیلند با هزار و ۸۰۰ دلار، کومور با پنج هزار و ۹۳۲ دلار، گواتمالا با ۶ هزار و ۲۶۴ دلار، اکوادور با ۶ هزار و ۵۳۴ دلار، آنگولا با ۶ هزار و ۶۲۸ دلار، هندوراس با ۶ هزار و ۸۰۰ دلار، نیکاراگوئه با هفت هزار و ۶۶۷ دلارو لائوس با ۹ هزار و ۸۰۰ دلار، هشت کشوری بودند که کمترین خرید را از ایران داشتند.وی در خصوص واردات کشور در هفت ماه سال جاری گفت: در این مدت ۲۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار از گمرکات اجرایی ترخیص شد که امارات با هشت میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار، چین با ۶ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۳۹ میلیون دلار و سوییس با یک میلیارد و ۳۵ میلیون دلار، پنج کشور نخست فروشنده کالای مورد نیاز کشور بودند.وی افزود: کشورهای ترینیدادو توباگو با چهار هزار و ۹۷۶ دلار، لتونی با ۱۶ هزار و ۵۷۴ دلار، ایسلند با ۱۶ هزار و ۸۷۹ دلار، کامرون با ۲۵ هزار و ۹۵۱ دلار، سرزمین های جنوبی فرانسه با ۶۷ هزار و ۷۵۴ دلار، شیلی با ۸۳ هزار و ۷۴۹ دلار و کاستاریکا با ۸۶ هزار و ۵۹۶ دلار به ترتیب کمترین میزان فروش کالای موردنیاز را به ایران داشتند.بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال جاری ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

منبع:ایرنا

دولت کویت استعفا کرد

دولت کویت به ریاست نخست وزیر شیخ «صباح الخالد الصباح» روز دوشنبه استعفای خود را تقدیم امیر کویت کرده است.روزنامه‌های «القباس» و «الرای» کویت روز دوشنبه گزارش دادند که دولت کویت استعفای خود را به امیر این کشور تحویل داده است.این اقدام ممکن است در راستای پایان دادن به بن بست سیاسی در تقابل با قانونگذاران مخالف باشد که مانع اصلاحات مالی در کشور شده اند. این دومین بار در سال جاری است که به خاطر اختلاف با پارلمان، یک دولت به ریاست نخست وزیر شیخ «صباح الخالد الصباح» استعفا می‌دهد.هنوز مشخص نیست که آیا «شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت استعفای کابینه جدیدالتاسیس را که در ماه مارس پس از استعفای دولت قبلی تشکیل شده، بپذیرد یا خیر. این در حالی است که چندین نماینده اپوزیسیون بر بازجویی از نخست وزیر در مورد مسائل مختلف از جمله رسیدگی به همه گیری کووید-۱۹ و فساد اصرار دارند.گفتنی است این خصومت کاری، قانونگذاری در کویت را فلج کرده است. بن بست بین کابینه و مجلس برای دهه‌ها منجر به تغییرات دولت و انحلال مجلس شده است و سرمایه گذاری و اصلاحات را با مشکل مواجه کرده است.کویت مجوزی برای وجود احزاب سیاسی گوناگون در قانون خود صادر نکرده است، اما در مقایسه با بقیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، به قوه مقننه خود اختیارات بیشتری داده است. از جمله این اختیارات می‌توان به قدرت تصویب و مسدود کردن قوانین، استیضاح وزرا و ارائه رأی عدم اعتماد به مقامات ارشد دولتی اشاره کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

عصای موسی شرکت‌های مالیاتی رژیم صهیونیستی را هک کرد

مقامات صهیونیستی اعلام کردند که یک گروه هکری موسوم به «عصای موسی» موفق شده با حمله سایبری به شرکت‌های مالیاتی رژیم صهیونیستی،  آن‌ها را هک کرده و به اطلاعات آن‌ها دست پیدا کند.این گروه هکری پس از اعلام این خبر، اطلاعات شخصی و گزارش‌های مالیاتی مشتریان این شرکت‌ها را در دارک نت و گروه‌های تلگرامی منتشر کرد.پیش از این نیز منابع صهیونیستی اعلام کرده بودند که این گروه هکری توانسته به اطلاعات سه شرکت بزرگ مهندسی رژیم صهیونیستی از جمله  بیش از ۱۶۵ سرور و ۲۵۴ وب سایت و  اطلاعاتی با حجم ۱۱ ترابایت دسترسی پیدا کند.اطلاعات فاش شده در آخرین حمله هکرها به سه شرکت بزرگ صهیونیستی شامل پروژه ها، نقشه ها، قراردادها، تصاویر، نامه‌ها و مکاتبات و یک سری اطلاعات مربوط به گفتگوهای ویدئوکنفرانسی است.این حمله سایبری در حالی اتفاق افتاد که در کمتر از دو هفته پیش از این در حمله سایبری دیگر از طرف این گروه به ارتش رژیم صهیونیستی، اطلاعات شخصی سربازان، موقعیت نظامیان و نقشه‌های عملیات ارتش این رژیم فاش شده بود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

منتظری پشت پرده گرانی‌های اخیر را فاش کرد

دادستان کل کشور از ورود دادستانی به موضوع گرانفروشی ها ی اخیر خبر داد و گفت: گرانی‌های اخیر پشت پرده دارد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی هم باید به این موضوع ورود کنند.حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مدعی العموم و دادستانی بنا ندارد به موضوع گرانفروشی‌ها ورود کنند، اظهار کرد: موضوع گرانفروشی در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است، اما ما اعلام کردیم به لحاظ اینکه مساله گرانی‌ها برای مردم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، دادستانی هم در کنار سازمان تعزیرات به این موضوع ورود کند.وی افزود: یکی دو ماه است که به صورت افسار گسیخته گرانی در برخی از نیازهای مردم را مشاهده می‌کنیم، به نظر می‌رسد پشت پرده‌هایی دارد.دادستان کل کشور بیان کرد: پشت پرده‌های این گرانی‌ها را دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید دنبال کنند اما برخورد با گران فروشانی که بی ضابطه قیمت‌ها را بالا می‌برند جز وظایف و تکالیف سازمان تعزیرات حکومتی است.منتظری خاطرنشان کرد: ما بنا داریم تا از ظرفیتی که در دادسراها و دادستانی‌های سراسر کشور داریم در این زمینه استفاده کنیم.

منبع:مهر

بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه دولت مالی آماده شد

اتحادیه اروپا از آماده سازی بسته تحریمی خود علیه دولت کشور مالی در حمایت از اقدامی مشابه توسط مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در همین خصوص خبر داد.وزارت خارجه فرانسه از آماده سازی بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه دولت کشور مالی در حمایت از اقدامی مشابه توسط مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در همین خصوص خبر داد.بر اساس این گزارش، وزارت خارجه فرانسه امروز طی سخنانی در خصوص وضعیت سیاسی در کشور مالی، از آماده سازی بسته تحریم اتحادیه اروپا علیه دولت انتقالی این کشور خبر داده و اعلام کرد که بروکسل مشغول کار بر روی این اقدام است.سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز در این خصوص گفت: به دنبال جمع بندی شورای امور خارجه در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال کار بر روی امکان اتخاذ تدابیر محدودکننده در حمایت از تلاش‌های مجمع اقتصادی کشورهای غرب آسیا علیه کسانی است که مانع تحقق انتقال قدرت (در مالی) هستند.لازم به ذکر است، مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا پیشتر، از اقدامات مشابه علیه دولت انتقالی مالی که در سال ۲۰۲۰ از طریق کودتا در این کشور به قدرت رسید، خبر داده بود.گفته می‌شود دلیل وضع تحریم علیه دولت موقت مالی، امتناع دولت از برگزاری انتخابات عمومی در فوریه سال ۲۰۲۲ بوده است.

منبع:مهر

روسیه تلگرام را جریمه کرد

سرویس مأموران فدرال روسیه فرایند جمع آوری جریمه‌هایی بالغ بر ۵ میلیون روبل (حدود ۷۰ هزار دلار) از تلگرام را آغاز کرده‌اند. این جریمه‌ها به دلیل عدم حذف محتوای ممنوع برای پلتفرم وضع شده بود.طبق اطلاعات مخزن داده‌های الکترونیک دادگاه اجرای احکام، مأموران فرایند دریافت جریمه را بر اساس ۲ حکم دادگاه شماره ۴۲۲ منطقه تاگانسکی مسکو آغاز کردند که طبق هرکدام جریمه ای ۲.۵ میلیون روبلی برای پیام رسان وضع شده بود.پیش از این نیز تلگرام به دلیل عدم حذف محتوای ممنوع ۳۵ میلیون روبل جریمه شده بود.بر اساس قانونی که از یکم فوریه ۲۰۲۱ میلادی در روسیه اجرایی شده، شبکه‌های اجتماعی موظف هستند محتوای ممنوع را حذف کنند. این قانون جریمه‌هایی تا سقف ۴ میلیون روبل (حدود ۵۲ هزار دلار) به ازای هر مطلب ممنوع و حذف نشده برای شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته است.

منبع:مهر

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد

«مسعود فیاضی» به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد.حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اعلام این خبر گفت که به زودی زمان جلسه رأی اعتماد به مسعود فیاضی در هیئت رئیسه مجلس مشخص خواهد شد.پیش از این «حسین باغگلی» به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده بود که مجلس به وی رأی اعتماد نداد.فیاضی متولد سال 1354 و دارای مدرک دکتری فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی می‌باشد. معاونت مرکز پژوهش‌های مجلس، مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش، معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی سازمان بسیج، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از جمله سوابق وی است.

منبع:تسنیم

رئیس سازمان حج و زیارت به سوریه رفت

رئیس سازمان حج و زیارت در رأس هیئتی به منظور برنامه‌ریزی نهایی و از سرگیری مجدد سفرهای زیارتی به سوریه در قالب کاروان، عازم سوریه شد.«علیرضا رشیدیان» و هیئت همراه شامگاه یکشنبه 16 آبان وارد دمشق شدند و در بدو ورود مورد استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، معاون وزیر سیاحه و گردشگری سوریه و رئیس‌دفتر وزیر اوقاف سوریه قرار گرفتند.رشیدیان قرار است در این سفر مقدمات لازم برای از سرگیری اعزام کاروان‌های زیارتی ایران به سوریه و زیارت حرم مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) را در دیدار با مقامات مربوطه این کشور نهایی کند.از سویی پیش از این پیگیری‌ها، اقدامات اولیه لازم برای از سرگیری سفرهای زیارتی انجام شده و دستورالعمل‌های بهداشتی تدوین شده نیز از طریق وزارت امور خارجه کشورمان برای مقامات سوریه ارسال شده است.

منبع:تسنیم

رزمایش مشترک عربستان، کویت و آمریکا در خلیج فارس

رزمایش "رمایة الخلیج ۲۰۲۱" (تیراندازی خلیج فارس ۲۰۲۱) بین نیروهای زمینی عربستان و کویت آغاز شد و در آن نیروهای آمریکایی "اسپارتان" نیز مشارکت دارند. این رزمایش تا ۱۸ نوامبر ادامه خواهد داشت.نایف بن الحمیدی، فرمانده رزمایش "رمایة الخلیج ۲۰۲۱" خاطرنشان کرد: این رزمایش با هدف تقویت روابط نظامی و همکاری‌ دفاعی مشترک با کشورهای برادر و دوست و تبادل تجربیات و شناخت نظامی برگزار می‌شود.وی در ادامه افزود: هدف از برگزاری این رزمایش یکپارچه‌سازی توان و قدرت جنگی سه کشور کویت، عربستان و آمریکا، تقویت پیوندهای همکاری نظامی و دفاعی جهت تحقق منافع مشترک بین نیروهای مسلح کشورهای شرکت کننده در این رزمایش و تحکیم اصول و مبانی هماهنگی و فعالیت مشترک بین آنها صورت گرفته است.الحمیدی همچنین تصریح کرد، در این رزمایش، در زمینه برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات کنترل و فرماندهی نیروها، سرعت بخشیدن به پاسخگویی برای انجام عملیات مشترک زمینی در شرایط ‌‎اضطراری، توسعه مهارت‌ها برای تیراندازی‌های تاکتیکی واحدهای پیاده و زرهی و نیز عملیات پشتیبانی نزدیک هوایی آموزش‌ داده می‌شود.

منبع:ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha