یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از دو اثر پژوهشی مرکز پژوهشی مبنا

حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: نباید به تمدن اسلامی فقط در لفافه پرداخت و نوشتن برنامه های عملی و فقهی برای رسیدن به آن قله ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در آیین رونمایی از کتاب نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن و کتاب بررسی نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن، که در ساختمان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: فلسفه‌ی برگزاری این جلسه رونمایی از دو مجموعه است که مجموعه‌ی اول تحت عنوان «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» و مجموعه‌ی دوم «بررسی نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» است.

وی ادامه داد:  باید حقیقتاً به کسانی که گاهی بر حوزه‌ی ما خرده می‌گیرند این عرض را داشته باشم که حوزه‌ ما برای رسیدن به تحقق تمدن اسلامی مد نظر مرحله به مرحله، در حال پیشروی است.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشت: حوزه‌ی امروز ما حوزه‌ای متفاوت از گذشته است، ما قصد مبالغه‌گویی نداریم، در مقطعی آثار حوزویان را در یک نمایشگاه جمع کرده بودند، هر بیننده‌ای که از بیرون حوزه به این نمایشگاه سر می‌زد و از نزدیک با آثار حوزویان در عرصه‌های مختلف مباحث فقهی، تفسیری، کلامی، فلسفی، تاریخی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و مقولاتی از این دست مواجه می‌شد دچار اعجاب می‌شد که؛ عجب! ما حوزه را با شکل دیگری می‌شناختیم و با واقعیت حوزه آگاه و آشنا نبودیم.

وی با تأکید بر تلاش های علمی حجت الاسلام محمدجواد مهری، خاطرنشان کرد: امروز آنچه رونمایی می‌شود یک قطره‌ای در مقابل دریای بزرگ معارفی است که از دل این حوزه در مباحث مختلف منتشر و تولید می‌شود. البته در عین حال که قطره است دُرّ گرانبهایی هم هست، ۹ سال سرمایه‌گذاری یک فاضل در میدان، که در عرصه‌ی دفاعی بوده که در اینجا به گوشه‌ای از آن اشاره کرده‌. بحث اول وی راجع به نظام دفاعی است که در چهار جلد است، آن هم با یک تتبع خوب است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به رونمایی از کتاب نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن تصریح کرد:  لازم می‌دانم، اساتید، فضلا و طلاب ما به شناسنامه این کتاب مراجعه کنند، عده‌ای که در اوج و قله‌ی علمی هستند ببینند که فضلای حوزه چه آثاری دارند و آن‌ها نظر بدهند، عده‌ای هم که در این مسیر گام برنداشته‌اند، روش کار را ببینند که چگونه می‌شود از نظام دفاعی اسلام آن هم بر مبنای فقه مترقی اسلام و بر اساس روش جواهری و اجتهادی که اقوال تک تک علما را نقل و تحلیل و تبیین نموده است.

وی بیان کرد:اینکه نویسنده فاضل، نام آیت‌الله العظمی بروجردی را برد، شاید به نظر شما این آمد که مگر ایشان آیت‌الله العظمی نجفی مرعشی صاحب علم انساب هم هست، کتاب انساب ایشان چه زمانی منتشر خواهد شد. من فکر می‌کنم شاید در ذهن خودشان هم نباشد، ولی تلقی و برداشت من از اینکه در پایان نام آیت‌الله بروجردی را بردند این بود که آیت‌الله بروجردی در کنار روش اجتهادی‌شان در کنار نقل اقوال علما و فقهای شیعه، نقل اقوال علمای اهل سنت داشت و معتقد بود و بر این باور بود که فقه شیعه ناظر به دیدگاه‌های اهل سنت است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، خاطر نشان کرد: شیوه‌ی کار نویسنده این کتاب، شیوه‌ی کاری است که آیت‌الله بروجردی در منهج فکری‌شان انتخاب کردند، کلمات فقهای شیعه را در عصرهای مختلف، کلمات علمای اهل سنت را در عصرهای مختلف، آن هم در رابطه با فقه امنیت و نظام دفاعی با همین توضیحاتی که داد، هم بحث تولید امنیت و هم بحث تهدید امنیت و هم بحث مبانی حقوقی در رابطه با مسئله‌ی امنیت، در این سه بُعد در کتاب نظام دفاعی که در چهار جلد است و هر کدام به بخش‌هایی اختصاص دارد که  این بحث را مطرح کرده‌ که البته قوانین و مقررات اسلامی را مطرح کرده‌اند در مقابل کسانی که مسائل حقوق بشر را به رخ ما می‌کشند، ولی وی مترقی‌ترین قوانین اسلامی را با استفاده از فقه، با استفاده از آیات و با استفاده از روایات در اینجا مطرح کرده است که اسلام در رابطه با مسئله‌ی اُسرا چه می‌گوید، اسلام حقوق اُسرا را چگونه پاس می‌دارد، در صحنه و میدان جنگ، اسلام چه سخنی برای گفتن دارد، یورش است، غارت‌گری است؟ یا اسلام منهج خاص خودش را در رابطه با مسئله‌ی جنگ، حتی در جایی که جنگی بر او تحمیل می‌شود، داراست که نمونه‌های فراوانی در تاریخ است که من یک نمونه‌اش را عرض می‌کنم که حتی ظرفی که در یکی از جنگ‌ها، سگی در آن آب می‌خورد و این ظرف را برداشته بودند، پیامبر(ص) فرمودند که؛ این ظرف را برگردانید، چون این ظرف مورد استفاده‌ی این حیوانی است که از این ظرف استفاده می‌کند. این نگاه بلند اسلام است که در جهان امروز برای کسانی که گاهی اوقات می‌خواهند اسلام را در عرصه‌های مختلف به چالش بکشند، قابل عرضه است.

وی با بیان اینکه این کتاب در راستای گام دوم انقلاب به نگارش درآمده است، ادامه داد:انقلاب اسلامی ما که پیروز شد به برکت آن فریادهای امام، صدای رسای امام و ورود مردم در عرصه‌ی انقلاب پیروز شد، آن سازوکارهای مربوط به نظام را بر اساس این تقسیم‌بندی که مقام معظم رهبری امروز فرمودند و ایشان به دو بخش دولت‌سازی و جامعه‌سازی اشاره کردند تا به آن قله و قمّه برسیم و با گذر از نظام اسلامی، هر کدام از این‌ها نیاز به برنامه دارد، ما نباید تنها بحث تمدن اسلامی را مطرح کنیم، بدون اینکه مبانی آن را طراحی کرده باشیم. لذا به نظر بنده این کار را در راستای گام دوم که مورد تأکید مقام معظم رهبری است مطرح کردند، ایشان هم در این کتاب به بایدها اشاره کردند و هم به نبایدها به خوبی اشاره کردند و این کار بسیار ارزشمندی است.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه افزود: آنچه این کتاب  راجع به نظام و امنیت  بحث کرده است، نظام را از منظر فقها به سه بخش، یعنی به سه معنا تقسیم کرده‌اند؛ نظام به معنای سامان دادن به زندگی و معیشت مردم که در این کتاب مورد نظر ایشان نیست. نظام به معنای کیان کشور اسلامی و مسلمین که تا اندازه‌ای به موضوع ایشان مرتبط می‌شود. آنچه که بیشتر به موضوع ایشان در رابطه با مسئله‌ی نظام مربوط است، نظام به معنای حکومت یا رژیم سیاسی مورد نظر است که در اینجا مقصود ما از حکومت، حکومت اسلامی است. یعنی برای حفظ این نظامی که خدای متعال به ما عنایت کرده است، در جهت حفظ و پاسداری از آن چه کنیم. ما دشمنان فراوانی داریم، در جهانی زندگی می‌کنیم که دشمن تنها به جنگ سخت بسنده نمی‌کند، این روزها حملات سایبری را مشاهده می‌کنید که یک نوع جنگ نرم خاموش است، اما در عین حال گاهی اوقات سیستم یک کشور را خراب می‌کند و منحصر به کشور ما هم نیست، بعضی از کشورهایی که امروز در حال جنگ با ما هستند، خودشان بیشتر مورد حملات سایبری در دنیا قرار گرفته‌اند. امروز شیوه و روش جنگ عوض شده است و برنامه‌اش تغییر کرده است.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین انبیاء الهی، رسولان الهی، نبی مکرم اسلام، خاتم انبیاء، محمد مصطفی (صلوات الله علیهم اجمعین) هم با الهام از قرآن و هم با سیره‌ی ایشان در مسیر زندگی‌شان کاملاً برای حفظ و حراست از یک نظام اسلامی و حاکمیت اسلامی برنامه‌ریزی‌های مفصلی در این زمینه داشته‌اند که اگر ان‌شاءالله این کتاب در اختیار عزیزان قرار بگیرد می‌تواند دستمایه‌ی خوبی برای تمام عزیزان باشد.

آیت الله بوشهری بیان داشت: من آنچه که در مقدمه در اینجا نوشته‌ام، به بُعد دفاعی بسنده نکردم، من معتقد بودم که زمانی که بحث امنیت مطرح می‌شود، چه در بُعد فرهنگی، چه در بُعد اقتصادی، چه در بُعد اجتماعی، یکی از ابعاد هم ابعاد دفاعی و نظامی است، یعنی ما تمام این‌ها را در کنار هم چینش کردیم، لذا مسائلی که بنده در این مقدمه در جلد اول مطرح کردم و ملاحظه می‌کنید این بحث است. ما امنیت و نقش امنیت را تعریف کردیم، اقسام امنیت را بیان کردیم، راه‌های تأمین امنیت را در این مقدمه بیان کردیم و بعد امنیت معنوی، امنیت فردی و اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت حقوقی و قضایی، امنیت سیاسی، امنیت فرهنگی و آنچه که بیشتر مورد عنایت ایشان بوده است، امنیت از طریق جهاد دفاعی و ابتدایی است و یکی از نقطه‌نظراتی که آقای مهری دارد و بعضی از آقایان ممکن است این نقطه‌نظر را نپسندند و یا نظر فقهی‌شان به آنجا نرسیده باشد مسئله‌ی جهاد ابتدایی است.

وی ادامه داد:‌ وی در این جهت خیلی ظریف و متین مطرح می‌کند، می‌گوید: ما جنگ‌طلب نیستیم، ما به دنبال جنگ نیستیم، ولی برای بازدارندگی دشمن از یک‌سو و از سوی دیگر در جایی که دشمن مانع از تبلیغ و پیام‌رسانی اسلام می‌شود، می‌توانیم اقداماتمان را انجام دهیم. شاید آن بزرگوارانی که بحث جهاد ابتدایی را تنها در عصر معصوم(ع) لازم می‌دانستند و به نظر ایشان (نویسنده) با اذن ولیّ فقیه جهاد ابتدایی با این تعبیر که عرض کردم، نه شمشیر برداشتن و توپ و تانک و اسلحه برداشتن، یعنی هر جایی که می‌خواهند از گسترش و بسط اسلام جلوگیری کند و در نتیجه می‌خواهند ضربه بزند و ضربه‌ای که امروز در قالب نرم‌افزارهای این شکلی است، این نظام اسلام می‌تواند چنین جهادی را داشته باشد تا جنبه‌ی بازدارندگی داشته باشد. یعنی این همان اقتضاشناسی و زمان‌شناسی بر اساس مقتضیات زمان است.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری تاکید کرد: کتاب دوم وی که بحث «بررسی نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» هست هم حقیقتاً به نظر من کتاب جامعی است، بنیادین بررسی کرده است، موقعیت جهان را در عصر بعثت به تصویر کشیده است، دولت‌های مختلف، شرایط مختلف، وضعیتی که حاکم بوده، در گام دوم سیر تطوری که ایجاد شده است، و نکته‌ی سوم عناصر بنیادین تبلیغ است، یعنی اگر احیاناً کسی می‌خواهد تبلیغ موفق داشته باشد، باید از چه پایه‌هایی کار را دنبال کند، آنگونه که پیامبر(ص) این کار را دنبال کرد و به نتیجه رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha