پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جلسه طلاب و فضلای طالقانی مقیم قم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: طالقان بزرگانی را تقدیم حوزه های علمیه نموده که آثار و برکات علمی، فرهنگی و تبلیغی ایشان همچنان جریان دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی، امام جمعه طالقان در جلسه طلاب و فضلای طالقانی مقیم قم که به مناسبت بزرگداشت درگذشت ابوالشهید آیت الله سید جواد میراحمدی طالقانی برگزار شد، بر اهمیت جایگاه علم و عالم تاکید کرد و اظهار داشت: غلبه و تسلط فرهنگ غرب، معانی و مفاهیم بسیاری از واژگان و کلیدواژه های فرهنگ و معارف اسلامی را دستخوش تغییر قرار داده است.

وی با بیان این که در ۴۰۰ سال اخیر تسلط ارزش‌های غربی بر جوامع اسلامی، بسیاری از کلیدواژه‌های فرهنگ دینی و اسلامی را تحت الشعاع قرار داده است، اظهارداشت: خدایی که در فرهنگ غربی و نظام مدرنیته مورد توجه قرار می‌گیرد، صرفا خالق است؛ خدای مدرنیته نه قانون گذار است و نه حاکم.

امام جمعه طالقان، تغییر مفهوم واژه انسان را از دیگر چالش های فرهنگ و تمدن اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: انسان در فرهنگ غرب صرفا حیوان هوشمندی است که به صورت اتفاقی به زیور عقل آراسته شده است. هوشمندی ویژگی و شاخصه اصلی انسان در تعریف فرهنگ و تمدن غربی است و تمدن غربی با غفلت از دیگر جنبه های عقل، صرفا به عقل معاش تمرکز می‌کند.

وی علم را از دیگر کلیدواژگان تحت تأثیر فرهنگ و تمدن غربی دانست و اذعان داشت: زمانی که از انسان مداری، انسان گرایی و حقوق بشر حرف به میان می‌آید، متفاوت از آن چیزی است که در فرهنگ دینی به کار می رود؛ در این ۴۰۰ سال فرهنگ غربی بنیادهای واژگان اصلی تمدن اسلامی را به صورت غلط بازتعریف و دیگر حوزه‌های تمدنی را آبشخور این تعاریف اشتباه قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه به برخی از تعاریف اشتباه گفتمان غربی اشاره کرد و یادآور شد: در بیان یکی از اندیشمندان غربی پایه های اندیشه فرهنگ و تمدن غربی را سربازان عالم نمایی به دوش می‌کشند که صرفا مدافع اندیشه دانشمندانی هستند که در خدمت ثروتمندان، تفکر غربی را مدیریت و پایه‌ریزی می‌کنند.

وی با تاکید بر این که علم در وجود عبد خدا تواضع و خضوع ایجاد نموده و دایره عبودیت عالم را فراگیرتر می سازد، خاطرنشان کرد: جهل، آن محفوظات علم پندارانه‌ای است که در وجود انسان تکبر، حسد و غرور ایجاد می‌کند. علمی که در وجود انسان تواضع ایجاد نکند، قطعا جهل است.

برکات علمی و فرهنگی بزرگان طالقان همچنان جریان دارد

امام جمعه طالقان در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های بارز شخصیتی مرحوم آیت الله سید جواد میراحمدی طالقانی پدر شهید سید عبدالله اشاره کرد و ابراز داشت: طالقان بزرگانی را تقدیم حوزه های علمیه نموده که آثار و برکات علمی، فرهنگی و تبلیغی ایشان همچنان جریان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه به سالروز ولادت حضرت عبداالعظیم حسنی اشاره کرد و ابراز داشت: در روایات اهل بیت(علیهم السلام) زیارت عبدالعظیم حسنی، با زیارت امام حسین(علیه السلام) تشبیه شده است.

امام جمعه طالقان با بیان این که اهل بیت(علیهم السلام) در زمان حضور، مردم را به علما ارجاع می دادند، اظهار داشت: عبدالعظیم حسنی از جمله علمایی است که امام هادی(علیه السلام) بارها مردم را به رجوع به ایشان رهنمون ساخته‌اند.

وی با تاکید بر این که عبدالعظیم حسنی علی رغم کهولت سن تواضع بی نظیری نسبت به امام هادی(علیه السلام) داشتند، خاطرنشان کرد: عبدالعظیم حسنی در محضر امام هادی(علیه السلام)، دینشان را عرضه می‌کنند؛ حضرت نیز تعابیر خاصی را برای ایشان به کار می‌برند؛ بر اساس شواهد تاریخی عبدالعظیم حسنی با اشاره امام هادی(علیه السلام) به شهر ری هجرت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در پایان به شباهت‌های شهادت عبدالعظیم با سید الشهدا(ع)اشاره کرد و ابراز داشت: عبدالعظیم حسنی تمام قد در مقابل منحرفین ایستادگی و دفاع جانانه‌ای از جایگاه امامت و ولایت داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha