شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بهروزی لک

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت:باید چارچوب دستگاه تحلیل در حوزه آینده پژوهی را با حضور اساتید و پژوهشگران در این عرصه بسازیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی «آینده‌پژوهشی شبهه در حوزه اندیشه سیاسی اسلام» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک ، استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشوراز سوی مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه های علمیه) به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک در این باره اظهار داشت: باید چارچوب دستگاه تحلیل در حوزه آینده پژوهی را با حضور اساتید و پژوهشگران در این عرصه بسازیم.

وی افزود: باید با مطالعه منظم کار وزین و ارزشمندی در حوزه آینده پژوهشی شبهه با تکیه بر شناسایی شبهه آینده های محتمل و تصویر پردازی از آنها صورت گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تجویز آینده پژوهی نیازمند لوازم و امکانات است از این رو باید در حد توان و با استفاده از ظرفیت و توانمندی ها در این عرصه ورود کرد.

وی با بیان اینکه باید ضعف ها، قوت ها، فرصت ها و تهدیدها در حوزه آینده پژوهی شبهه شناسایی شود گفت: آینده پژوهی شبهات تهدید محض نیست، تهدیدهایی دارد که بخشی از آنها به نظام هستی می گیرد که سرانجام آن ایجاد فرصت هاست.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک اضافه کرد: به لحاظ آینده پژوهی کشف، تصویرپردازی، راهبردها، بایسته ها و چشم اندازها و سایر مسائل ضروری است.

استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به آسیب شناسی در حوزه تاریخ اهل بیت گفت: عده ای شبهه غلو را خوب تشخیص می دانند و عده ای تشخیص نمی دادند از این رو عده ای مصادیق زیارت کبیره را بیان می کردند و می گفتند که شیعه این را غلو کرده است در حالی که این زیارت نامه از امام هادی(ع) با منابع موثق بیان شده است و ما به آن اعتقاد داریم.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: بعد از تشخیص حق می توانیم از شبهه و شبهات بالقوه یا بالفعل یاد کنیم، این دوگانگی ها و مفاهیم را باید مطرح کنیم و سپس به آسیب شناسی و آینده پژوهی شبهه بپردازیم.

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید دارند که شبهات بالقوه را باید لحاظ کرد ، بر این اساس ما می توانیم برای ایجاد شبهات آمادگی پیدا کنیم. همچنین امام علی(ع) فرمودند که هرکسی که به استقبال امور برای آینده ها برود آگاهی پیدا می کند و غافلگیر نمی شود.

رئیس کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشور با اهتمام بر اینکه شناسایی شبهات بالقوه یا محتمل در آینده را باید تحلیل و بررسی کنیم گفت: برای آینده پژوهی به نظر می رسد که نیازمند یک انتخاب چارچوبی هستیم که چندین عرصه را پوشش دهد، این امر نیازمند گفتمان است تا کارشناسان در این زمینه راهکارها را ارائه کنند.

وی ابراز داشت: نسبت شبهه و انحراف نیاز به مفهوم شناسی دارد باید در این زمینه شفاف عمل کرد و مرز مفهومی این دو رو باید روشن کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک، اضافه کرد: همچنین فرهنگ را باید به پنج مولفه تقسیم کنیم که شامل باورها، ارزش ها، هنجارها، سبک های زندگی و نمادها و مصنوعات است که لایه اعتقادی و باوری زیرساخت همه امور می شود از این رو انحرافات از سطح باور و ارزش گذر می کند و وارد سبک و نمادها می شود.

وی تاکید کرد: انحراف مصداقی برای خروج از اصل است خروج از رفتار درست انحراف و آسیب است.

رئیس کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشور به قسمت های مختلف آینده پژوهشی اشاره کرد و گفت: گاهی به دنبال کشف آینده هستیم این که در آینده چه اموری اتفاق می افتد و گاهی آینده پژوهی تصویر پرداز است یعنی اینکه به دنبال این هستیم که حالت های بدیل آن را مشخص کنیم.

وی افزود: آینده‌پژوهی تحلیلی، که گاه آینده‌پژوهی اکتشافی نیز نامیده می‌شود و آینده‌پژوهی هنجاری، که گاه از آن با عنوان آینده‌پژوهی مشارکتی نیز یاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک خاطر نشان کرد: آینده پژوهی تجویزی داریم که نقشه راه برای رسیدن به مسیر مطلوب را ارائه می کند، باید این سه رویکرد پیشگیری، مقابله و درمان را در نظر بگیریم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha