جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام بهروزی لک

حوزه/ وقتی درباره مهدویت صحبت می‌کنیم، بر جامعه منتظر تمرکز می‌کنیم که آینده آن چگونه خواهد بود؛ بحث پاندمی کرونا هم یک مشکلی است که با آن مواجه هستیم و با خانه نشینی در پی قطع زنجیره آن هستیم.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک رئیس کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی‌های فعالیت‌های مهدوی کشور در نشست علمی «آینده پژوهی مهدویت و پساکرونا» که با همکاری ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی و خبرگزاری رسا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، آینده پژوهی را دانشی برای تحلیل و بررسی آینده توصیف کرد و گفت: ما با این دانش تلاش می‌کنیم که ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و آینده‌های محتمل را با علم خود بررسی می‌کنیم.

وی افزود: آینده پژوهی سه بعد عرصه کلیدی داشته است؛ آینده پژوهی اکتشافی که آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، آینده پژوهی تجویزی چه می‌خواهیم انجام دهیم و سوم تصویرپردازی آینده است که تلاش می‌شود تصویرهای ما از اینده مطرح شود.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، درباره موضوع این جلسه گفت: اینجا در دو بعد آینده پژوهی اکتشافی و تجویزی بررسی می‌شود؛ آموزه مهدویت را از دو منظر می‌توانیم مطرح کنیم که نخست همان موعود و ظهور حضرت ولی عصر و حکومت جهانی مهدی موعود است و دوم جامعه انتظار و منتظران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهروزی‌لک ابراز داشت: وقتی درباره مهدویت صحبت می‌کنیم، بر جامعه منتظر تمرکز می‌کنیم که آینده آن چگونه خواهد بود؛ بحث پاندمی کرونا هم یک مشکلی است که با آن مواجه هستیم و با خانه نشینی در پی قطع زنجیره آن هستیم.

وی تأکید کرد: آینده پژوهی مهدویت و پسا کرونا در چهار بعد مد نظر است؛ آینده‌پژوهی اکتشافی جامعه منتظر در عصر پسا کرونا؛ آینده پژوهی تجویزی جامعه منتظر در عصر پسا کرونا، آینده پژوهی تصویری جامعه منتظر در عصر کرونا و پسا کرونا است؛ که چهارم تجویزی کرونا و پسا کرونا است.

وی گفت: خداوند سنتی را یاد می‌کند که اخذ به ذراء و بأسا هست که انسان‌هایی که برای عملکرد خودشان فساد و ناهنجاری را در زمین و دریا ایجاد کرده‌اند خداوند آن‌ها را بیدار می‌کند؛ فساد در خشکی و زمین آشکار شد تا مردم را بیدار کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهروزی‌لک با اشاره به بعد رنسانس ابراز داشت: ما یک دوره انسان‌محوری و غرور انسانی را در چند قرن گذشته دیده‌ایم که هرچند دستاوردهای فنی و تکنولوژی و انسانی داشتیم، اما در کنار آن با عنانیت و منیت و خود محوری انسان چند فساد در زمین اتفاق افتاد. یکی فراموش شدن خدا شد و فساد زیادی به وجود آمد و نتیجه این شد که خداوند تلنگری بزند؛ جالب این است که ما شاهد شدت‌یابی جهانی هستیم؛ ویروس کرونا به پاندمی و جهانی شدن مصداق جهانی زیستن امروز است.

وی تصریح کرد: ویروس کرونا نشان داد ما اعضای یک پیکر هستیم؛ این شرایطی شده است که خداوند متعال کل جهان را آگاهی دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهروزی‌لک دو کلان روند اساسی در حال پیشبرد اوضاع را مورد توه قرار داد و گفت: نخست اینکه مردم در دنیا در پی خداوند هستند و مصداق برگشت به خدا است؛ دومین کلان روند جهانی شدن و نگاه جهانی حتی به منجی عالم است، آیا نهادهای بشری منجی هستند؟ که خوشبختانه استغاثه و بازگشت به خدا با پیدایش کرونا در سطح جهانی برجسته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha