دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حامدکرزی   ویبنار علمای اسلام و تحولات  افغانستان

کرزی بابیان اینکه افغانستان در بحران اقتصادی شدیدی به سر می‌برد، گفت: تحولات داخلی افغانستان با اوضاع بیرونی پیوند ناگسستنی دارد ، کلید حل مسئله در داخل کشور به‌وسیله مشورت با مراجع، ثبات سیاسی و حمایت از مردم به دست می‌آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، عصر روز یکشنبه در وبینار «علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان» پیرامون مسائل این کشور گفت: دین اسلام دعوت به نیکی و عدالت در ملت‌ها کرده است، بنابراین با محوریت عدالت در عرصه بین‌المللی می‌توان به فرهنگ و تمدن اسلامی رسید و با رویکرد فرهنگی و تمدنی می‌توان مسائل بشری را با تکیه به مبانی اسلامی حل کرد.

وی بابیان اینکه با بهره‌گیری عدالت و نیکی در عرصه بین‌الملل چهره اسلام‌ستیزی که دشمنان علیه اسلام در دنیا نشان داده است، می‌توان تغییر داد، افزود: اسلام دین عقلانی و معتدل است قرآن کریم با تعالیم وحدت‌بخش تفاوتی برای مسلمانان قائل نیست و همه را برابر می‌داند، درحالی‌که امروز افراط‌گرایی دامن‌گیر جوامع اسلامی‌شده است.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در ادامه بابیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد حوادث تروریستی در قندوز، کابل و قندهار به دست داعش بودیم، افزود: داعش پدیده وارداتی است که بادیانت و فرهنگ مردم افغانستان سازگار نیست و در چهل سال اخیر متأسفانه مسائل افغانستان مورد غفلت جهان اسلام بوده است و یا گزینشی به آن پرداخته‌شده است.

کرزی بابیان اینکه افغانستان در بحران اقتصادی شدیدی به سر می‌برد، ضمن اینکه با استقرار صلح دائمی فاصله دارد، افزود: تحولات داخلی افغانستان با اوضاع بیرونی پیوند ناگسستنی است، کلید حل مسئله در داخل کشور به‌وسیله مشورت با مراجع، ثبات سیاسی و حمایت از مردم به دست می‌آید.

وی بابیان اینکه در جامعه افغانستان امروز باید محورهای وحدت تقویت شود، زیرا ناامنی در افغانستان در کشورهای همسایه تأثیرگذار خواهد بود، اظهار داشت: در ۲۰ سال گذشته این کشور موردتوجه مجامع بین‌المللی و قدرت‌های بزرگ دنیا بوده است که در مسائل کشور افغانستان تأثیرگذار بودند، امروز هم اگر این قدرت‌ها ادعا دارند که نگران صلح و امنیت این کشور هستند باید درزمینه صلح و امنیت همکاری کنند تا از آسیب بیشتر به این کشور جلوگیری نمایند.

وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان از سوی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز یکشنبه ۲۳ آبان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha