جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری

حوزه / دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بابیان اینکه باید قانون اساسی افغانستان با مشارکت اقوام نوشته شود و از همه گروه‌ها و قومیت‌ها در حکومت افغانستان حضور داشته باشند تا حس مشارکت در مسائل مردم ایجاد شود، گفت: این امر موجب رشد عقلانیت و رفع اختلافات در بین اقوام خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری، عصر روز یکشنبه در وبینار «علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان» بابیان اینکه امروز باید مردم افغانستان خوشحال باشند که آمریکا را از کشور خود اخراج کرده‌اند و در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد، اظهار داشت: افغانستان در حال تدوین و بازمهندسی حکومت خودش است؛ مردم این کشور همچنان درصحنه خواهند ماند، لذا حکومت افغانستان باید مردمی و فراگیر باشد.

وی بابیان اینکه باید قانون اساسی افغانستان با مشارکت اقوام نوشته شود و از همه گروه‌ها و قومیت‌ها در حکومت افغانستان حضور داشته باشند تا حس مشارکت در مسائل مردم ایجاد شود، افزود: این امر موجب رشد عقلانیت و رفع اختلافات در بین اقوام خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در صورتی که حکومت مردمی نباشد و خواسته مردم نادیده گرفته شود، صلح و امنیت برقرار نخواهد شد و معضلات موجود در شرایط فعلی افغانستان به‌زودی حل نخواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهریاری در ادامه ضمن توصیه به طالبان که در حال حاضر حکومت موقت در افغانستان را تشکیل داده‌اند، گفت: باید از هرگونه تنش در کشور جلوگیری شود، نباید اجازه داد که گروه‌های تکفیری و جریان‌های افراطی در کشور فعالیت کند، همچنین ایجاد روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، امنیت بازارچه‌های مرزی که بتوان فعالیت اقتصادی انجام داد، ایجاد این شرایط به نفع مردم افغانستان خواهد بود.

وی بابیان اینکه دولت فعلی باید تلاش کند که مردم افغانستان به آینده بهتری برسند و نیازهای روزمره اقتصادی با ارتباطات اقتصادی برطرف کند و به دنبال رفع اختلاف و درگیری باشد، افزود: نزاع و درگیری باعث بیشتر شدن مشکلات خواهد بود، دولت فعلی باید دیپلماسی خود را فعال کند، باید مسئولیت‌پذیر باشد و در مقابل حوادثی که اتفاق می‌افتد ایستادگی کند که دیگر این جنایت‌ها و ترورها رخ ندهد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه ناامنی در افغانستان، امنیت کشورهای منطقه را نیز مخدوش می‌کند، افزود: افغانستان نقش به سزایی در حوزه تمدنی دارد و اشتراکات فراوانی با کشورهای همسایه دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهریاری با بیان اینکه با استفاده از نقاط مشترک و امنیت مرزها و توسعه روابط اقتصادی شرایط مردم افغانستان بهتر خواهد شد، اظهار کرد: با ایجاد امنیت و رعایت حقوق تمام اقوام و مشارکت شورای علمای شیعه و سنی در حکومت فعلی افغانستان آینده این کشور بهتر خواهد شد رعایت عدالت در این سرزمین موجب گسترش رزق و روزی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در مجمع تقریب مذاهب اسلامی ارتباط با علمای اقوام مختلف را در دستور کارداریم، این مجمع تلاش می‌کند با ارتباط علمای افغانستان سطح زندگی و حقوق مردم این کشور رعایت شود.

اتحاد راه نجات مردم افغانستان

در ادامه این نشست مولوی عزیز بابایی، امام‌جمعه اهل سنت تهران بابیان اینکه با استفاده از آموزه‌های قرآن، پیامبر اکرم (ص) و عقل راه‌حل تغییر شرایط افغانستان در اتحاد همه اقوام است، افزود: افغانستان گذشته خوبی داشته است و نشان داده است که می‌تواند آینده خوبی داشته باشد، مردم این کشور در طول تاریخ دو قدرت جهانی را شکست داده‌اند.

وی با اشاره به انفجارهای مساجد در ماه‌های اخیر در افغانستان به دست نیروهای داعش گفت: این گروه با ادعای مسلمانی جریان ننگینی هستند که با کشتن انسان‌های بی‌گناه و مظلوم جهنم را برای خودشان می‌خرند و همه علمای اسلام این جنایات را محکوم می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha