چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مسائل زنان افغانستان

حوزه/ سامانه رصد هوشمند رهنما وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نقاط تمرکز شبکه‌های اجتماعی در مورد مسائل زنان افغانستان در دوران تسلط مجدد طالبان بر این کشور را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این بررسی که به همت مرکز فناوری اطلاعات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه خواهران تهیه شده است، وضعیت زنان افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و در مواردی توییتر مورد توصیف و بازنمایی واقع شده است.

رصد ۱۵۰ هزار پست در شبکه های اجتماعی توئیتر و اینستاگرام

جهت گردآوری داده ها تعداد ۱۵۰ هزار پست با استفاده از سامانه رهنما رصد شده و تعداد ۵۰ صفحه از صفحات منتخب بر اساس شرایط «کاربر زن افغانستانی مقیم ایران و ساکن در افغانستان»، «مجرد و متاهل» و «دارای بیشترین دنبال کننده(بیش از هزار دنبال‌کننده) در اینستاگرام» انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفته است.

این صفحات بر مبنای مهم ترین مسائل و پرکاربردترین مفاهیم در رابطه با زنان افغانستان یعنی «حقوق اجتماعی»، «مباحث خشونت»، «مقاومت» و «همدردی با زنان افغانستانی» مورد واکاوی قرار گرفته اند.

پرکاربردترین مفاهیم مطرح‌شده

این بررسی نشان می‌دهد حجاب (۴۵ درصد)، ترس و اضطراب (۳۰ درصد)، حقوق اجتماعی (۱۵ درصد)، خشونت (۵ درصد) و حق زندگی (۵ درصد) پرکاربردترین مفاهیم مطرح‌شده درباره زنان افغانستان بوده‌اند.

هشتگ‌های مرتبط با حقوق زنان افغانستان

در رابطه با حقوق زنان افغانستانی تعداد ۳۰ هشتگ توسط ۲۹۹۶۵ کاربر در ۹۷۶۷۱ پست مورد استفاده قرار گرفته است که مجموع تأثیر این هشتگ‌ها ۸۰ میلیون و ۷۲۷ هزار ۶۲۵ مورد بوده است.

در این هشتگ‌ها حمایت از حقوق زنان افغانستانی مورد بازنشر گسترده قرار گرفته و پررنگ ترین مسائل، حضور طالبان در افغانستان، تجاوز به زنان افغانستانی، اشتغال، حق تحصیل و حضور اجتماعی است.

هشتگ‌های مرتبط با خشونت علیه زنان افغانستانی

بخشی دیگر از هشتگ‌های مورد واکاوی، مرتبط با خشونت علیه زنان افغانستانی است که تعداد این هشتگ‌ها به ۴۰ مورد می رسد که از سوی ۲۶۳۸۳ کاربر در ۵۳۲۳۵ پست مورد توجه قرار گرفته و مجموع تأثیر آن به ۴۱ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۷۷۵ مورد می رسد.

در این پیام ها پررنگ ترین مسئله در افغانستان، مسئله تجاوز جنسی به حریم زنان، بحث دستور طالبان برای ازدواج اجباری زنان افغانستانی با مجاهدین و سخت گیری الهیاتی عقیدتی و کلامی طالبان نسبت به پوشش زنان افغان است.

هشتگ‌های مرتبط با همدردی کاربران شبکه‌های اجتماعی با زنان افغانستانی

۲۶۵۸ کاربر شبکه های اجتماعی با استفاده از ۴۰ هشتگ مختلف در ۶۹۳۸ پست به همدردی با زنان افغانستانی پرداخته اند که مجموع تأثیر این هشتگ ها و پست ها به ۱۰ میلیون و بیست و چهار هزار و ۸۵۴ مورد می رسد.

هشتگ‌های مرتبط با مقاومت زنان افغانستانی علیه طالبان

در رابطه با مقاومت زنان افغانستانی تعداد ۵۰ هشتگ توسط ۱۲۸۹ کاربر در ۲۱۸۸ پست مورد استفاده قرار گرفته است که مجموع تأثیر این هشتگ‌ها یک میلیون و ۵۳۱ هزار و سی و چهار مورد بوده است.

هشتگ‌های انگلیسی مرتبط با مسائل زنان افغانستان

بخش نهایی هشتگ‌های مورد واکاوی، هشتگ‌های انگلیسی مرتبط با مسائل زنان افغانستان است. تعداد این هشتگ‌ها به ۵۰ مورد می رسد که از سوی ۳۴۹۷ کاربر در ۱۱۴۱۰ پست مورد توجه قرار گرفته و مجموع تأثیر آن به ۳۱ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۹۹ مورد می رسد.

راهکارهای ارائه شده به زنان افغانستانی در شبکه‌ اینستاگرام

بر اساس این بررسی سهیم بودن زنان در حکومت افغانستان، آگاهی‌دهی و مجازات عاملان خشونت، دسترسی زنان به نهادهای قضایی معتبر، ایجاد فرصت‌های شغلی و تحصیلی ویژه بانوان افغانستانی و تشویق به مهاجرت از جمله راهکارهای ارائه‌شده به زنان افغانستانی در دوران طالبان در بستر شبکه‌های اجتماعی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha